۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۱۴

رئیس جدید جهاد دانشگاهی:

طراحی یک زیست‌بوم جدید با تکیه‌ بر مفهوم خاص جهاد

طراحی یک زیست‌بوم جدید با تکیه‌ بر مفهوم خاص جهاد

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم، بلکه باید با تکیه‌بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست‌بوم جدید طراحی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد دانشگاهی روح الله دهقانی فیروزآبادی، در مراسم معارفه رئیس جدید و تکریم رئیس سابق جهاد دانشگاهی در جمع رؤسا، معاونین و مدیران پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با جهاد دانشگاهی گفت: با مرور سخنان رهبر انقلاب نکات جالبی را در منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی دیدم. اولین نکته این است که نهادی در کشور وجود دارد که صحبت‌های رهبری در مورد این نهاد به بیش از ۷۰ صفحه می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه سخنان حضرت آقا طی سال‌ها فعالیت جهاد دانشگاهی نقشه راه فعالیت این نهاد را مشخص کرده است افزود: بیانات رهبری در مسیر رشد و پیشرفت ایران اسلامی را داریم. بنابراین نقشه راه کاملاً مشخص است.

دهقانی با اشاره به اینکه یک سازه پایدار حداقل به چهار ستون نیاز دارد و جالب است که مقام معظم رهبری، در کنار روحانیت، سپاه و دولت و نخبگان، جهاد دانشگاهی را یکی از ستون‌های انقلاب و کشور عنوان می‌کنند ادامه داد: قطعاً ظرفیت این نهاد بسیار بیشتر از چیزی است که شاهد آن هستیم.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات جهادگران پیشکسوت ادامه داد: جا دارد از الگوی جهادگران واقعی ازجمله مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی یاد کنم، امیدوارم همگی ما بتوانیم جهادگران واقعی باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به قبول مسئولیت ریاست جهاد دانشگاهی گفت: بار این مسئولیت بر دوش من گذاشته‌شده است و تلاش می‌کنم با تمام توان و انرژی تا زمانی که خداوند این فرصت را در اختیار من قرار دهد، مسئولیت خود را به‌درستی انجام دهم و روزی که این مجموعه را ترک می‌کنم، شرمنده خداوند و همکاران جهاد گرم نباشم.

دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم با مرور کوتاه تاریخ توسعه آمریکا گفت: در دوران جنگ سرد تمام توان آمریکا در اختیار دکترین علم برای دفاع قرار گرفت. وضع اقتصادی آمریکا در این زمان چندان خوب نبود، اما نتیجه آن، توسعه شدید علوم دفاعی این کشور بود. بعد از فروپاشی شوروی این دکترین تغییر کرد و تبدیل به دکترین علم برای اقتصاد و جامعه شد. درنتیجه تغییر این دکترین، زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌هایی به نام پارک‌های علم و فناوری شکل گرفتند.

وی ادامه داد: در همین دوران و قبل از تحولات آمریکا، انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد، جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و در این شرایط، یک‌نهاد و زیست‌بوم تحت عنوان جهاد دانشگاهی شکل می‌گیرد. دقت کنید این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینک زیست‌بوم جهاد دانشگاهی حداقل ۱۰ سال قبل از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کشور ما ایجاد شد گفت: آن‌هم مجموعه‌ای که براساس مفهوم «جهاد» و نه براساس مفهوم «پارک» شکل گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی با خواندن این شعر که «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد / آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» ادامه داد: ما سال‌هاست که نهادی مثل جهاد دانشگاهی را در اختیار داریم. نهادی که هم مرکز رشد است و هم یک مرکز شتابدهی به شمار می‌رود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بازی عوض‌شده و مفاهیم جدید هم به وجود آمده است تأکید کرد: جهاد دانشگاهی پل نیست، بازیگری نیست که در زمین دیگران بازی کند؛ بلکه زمین‌بازی خود را با اتکا به توان و ظرفیت نیروهای جهادی خود دارد.

وی با بیان اینکه نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم، بلکه باید با تکیه‌بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست‌بوم جدید طراحی کنیم ادامه داد: به فضل خداوند طرح تحول جهاد دانشگاهی را در دستور کار داریم. به دنبال طراحی زیست‌بومی هستیم که یک مجموعه پویا در یک زمین‌بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه زیست‌بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

کد خبر 5512448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha