۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۵

مدیر عامل آبفای فارس خبر داد؛

هدر رفت ۴۰ درصدی منابع آب در فارس/تنش آبی در ۴۴۸ روستای استان

هدر رفت ۴۰ درصدی منابع آب در فارس/تنش آبی در ۴۴۸ روستای استان

شیراز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: ۴۰ درصد از منابع آبی در فارس به علل مختلف هدر می رود و می توان گفت سهم قابل توجهی از این میزان به انشعابات غیر مجاز برمی گردد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جان صادق پور بعد از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ روستا تحت پوشش این شرکت هستند این در حالی است که در بیش از دو هزار و ۴۰۰ روستا به صورت مستقیم فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۱۷ شهر استان فارس تحت پوشش این اداره هستند شاهد هستیم که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک در فارس وجود داشته که ۶۲۲ هزار مشترک نیز در حال دریافت خدمات مربوط به فاضلاب هستند.

صادق پور ادامه داد: ۴ تصفیه خانه آب در استان فارس در حال اجرا است و یک تصفیه خانه نیز در مرحله ساخت به سر برده است این در حالی است ه برای تأمین آب در استان فارس از بیش از یک هزار و ۲۰۰ حلقه چاه نیز استفاده شده تا بتوان نسبت به تأمین آب اقدام کرد.

او یادآور شد :۸۵ درصد از کل آب شرب مورد نیاز این جمعیت از محل منابع زیرزمینی و ۲۵ درصد از منابع سطحی تأمین و توزیع می‌شود البته سرانه مصرف آب در فارس حدود ۲۰۰ لیتر بوده و در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالاتر است و از کل مشترکان تحت پوشش آبفای فارس، ۴۸ درصد بیش از الگو، آب مصرف می‌کنند و ۴۷ درصد در حد الگوی تعیین شده قرار می‌گیرند، البته ۵ درصد از مشترکان هم غیر خانگی است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس خاطرنشان کرد: ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال از منابع مختلف استحصال می‌شود که بالغ بر ۴۰ درصد از این آب هدر می‌رود.

این مقام مسئول معتقد است: به عنوان مثال با قطع یک انشعاب غیرمجاز در شهرستان کازرون، مشکل آب یک روستا کاملاً حل شده یا در فیروزآباد با قطع تعدادی انشعاب غیرمجاز، تأمین آب یک روستا امکانپذیر شده است این در حالی است که برای برطرف کردن مشکلات این بخش اولویت اول، فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است، باید تعداد انشعاب‌ها یا برداشت‌های غیرمجاز کاهش یابد تا در نهایت به نقطه مواجهه قانونی و قطع انشعاب موارد باقیمانده اندیشید و عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه، همواره میزان مصرف آب در نیمه اول سال بیشتر بوده است، گفت: طی سه ماه اول امسال ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فارس مصرف شده که ۲ درصد سهم بخش صنعت و مابقی سهم شرب بوده است.

به گفته او امسال با توجه به میزان برداشت از منابع آبی، تداوم و تشدید خشکسالی، افزایش جمعیت، رشد تعداد مشترکان و …، شاهد بروز تنش آبی در ۳۲ شهر و ۴۴۸ روستای استان هستیم که این میزان حدود ۳۶ درصد از کل جمعیت استان فارس را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 5519150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha