۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۳۵

امروز پنجشنبه برگزار شد؛

نشست دوره ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با ایران

نشست دوره ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با رفع تحریم ها برضد ایران ذیل توافق برجام تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال ارائه گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، شورای امنیت این سازمان امروز پنجشنبه در این باره نشستی برگزار کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت که علی رغم از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک در ماه دسامبر سال گذشته میلادی و عزم اراده برای حل و فصل موضوعات سیاسی و فنی، شرکت کنندگان در مذاکرات و آمریکا هنور نتوانسته اند به اجرای مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ این سازمان دست یابند.

وی افزود: احیای برجام نیازمند تلاش‌ها و دیپلماسی مضاعف است. من و دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و ایران هر چه سریع‌تر همکاری‌ها ذیل برجام را از سر بگیرند.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ما مجدداً از آمریکا می‌خواهیم که تحریم‌هایش برضد ایران را همانطور که در این توافق آمده است برچیند یا لغو کند و همچنین معافیت‌های مرتبط با تجارت نفت ایران را تمدید نماید. همچنین از ایران نیز می‌خواهیم که اقداماتی را که با تعهدات مرتبط هسته‌ای اش تحت این سازگار نیست، به عقب بازگرداند.

وی در ادامه، گزارش‌های آژانس بین المللی درباره میزان ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران و همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده در سایت نطنز و تزریق سوخت به سانتریفیوژهای سایت فردو را نگران کننده خواند.

او همچنین با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اقدامات ایران درباره دوربین‌های نظارتی آژانس تحت پروتکل الحاقی و همچنین گزارش ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس، گفت که توانایی آژانس برای راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تأیید ماهیت صلح آمیز آنها کلید اجرای کامل و مؤثر برجام است.

نماینده اتحادیه اروپا نیز با اشاره به سابقه تلاش‌های دیپلماتیک درباره احیای برجام و بدون اشاره به انفعال و عهدشکنی‌های اروپایی‌ها در این باره گفت که اتحادیه به بازگرداند و احیای برجام متعهد است و با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های جدید آن و مسیر نگران کننده فعالیت هسته‌ای ایران، این توافق هر چه سریع‌تر حاصل شود.

وی افزود: ما بر این باوریم که هم اکنون توافقی خوب برای احیای برجام در دسترس است و این توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و همه اعضای برجام و آمریکا باید تصمیمات دشوار سیاسی را برای حصول تعادل ظریف و حساس کنونی در متن توافق، اتخاذ نمایند.

نماینده اتحادیه اروپا افزود: پیام ما این است. فرصت را بر اساس متنی که در دسترس است برای نهایی کردن توافق غنیمت شمارید.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز ضمن بکارگیری سیاست مقصر نمایی در زمینه بازگشت کامل واشنگتن به تعهدات برجامی اش و همچنین اشتباه در تلفظ واژه «برجام» گفت: آمریکا متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل «جبرام» است! ما ماه‌ها است که آماده نهایی کردن توافق بر اساس موارد مذاکره شده در وین بوده ایم!

وی ادامه داد: چنین توافقی از ماه مارس در دسترس بوده است. ما موقعی می‌توانیم این توافق را نهایی و اجرا کنیم که ایران درخواست‌های اضافی اش را که خارج از حوزه برجام هستند، کنار بگذارد. این اظهار نظر عجیب درحالی است که زیاده خواهی‌های فرابرجامی واشنگتن تاکنون عامل اصلی عدم تحقق توافق هسته‌ای بوده است.

نماینده آمریکا با اشاره به سفر اخیر «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و همچنین مذاکرات اخیر در دوحه پایتخت قطر با گرفتن ژستی مظلومانه مدعی شد: ایران همچنان بر درخواست‌های خارج از برجامی خود پافشاری می‌کند!

نماینده آمریکا در ادامه و با پرداختن به مسائلی خارج از چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ که مرتبط با لغو تحریم‌های هسته ایران است، برای توجیه تحریم‌های واشنگتن بر ضد تهران، ایران را به فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه متهم کرد و مدعی شد که موشک و پهپادهای به کار رفته در حملات صورت گرفته برضد عربستان سعودی و امارات متحده عربی و یا قطعات آنها ساخت ایران بوده اند! این درحالی است که مقام آمریکایی برای اثبات ادعای خود حاضر به ارائه هیچگونه سند و مدرکی نشد.

نماینده آمریکا در پایان ادعاهای خود گفت: توپ اکنون در زمین ایران است و انتخاب برای بازگشت به اجرای کامل برجام با ایران است. این اظهار نظر در شرایطی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها با پافشاری بر زیاده خواهی‌های خود در مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کند تا این مذاکرات را به شکست بکشانند.

پیشتر و در آستانه برگزاری این نشست، تروئیکای اروپایی، شامل سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، در بیانیه‌ای مشترک در آستانه نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، به لفاظی برضد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران پرداختند.

لفاظی آمریکایی‌ها علیه ایران درحالیست که دولت فعلی آمریکا با ادامه سیاست دولت قبلی این کشور در قالب تاکتیکی جدید، عملاً نه تنها مایل به حصول هیچ گونه توافق با ایران نیست، بلکه به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

کد خبر 5527617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      چه جلسه ی یک طرفه اس بوده. ایران کجا بود که از خودش دفاع کنه؟ همون دوستان و شرکای راهبردی !۳ما چی؟