۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۷:۴۴

ایران شناس پاکستانی:

صائب برخلاف ایران در هند و پاکستان غریب نیست

صائب برخلاف ایران در هند و پاکستان غریب نیست

اصفهان_ یک ایران‌شناس پاکستانی گفت: صائب اگر در ایران غریب است، اما در شبه قاره هند، پاکستان، تاجیکستان و افغانستان غریب نیست و پیروان بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر عارف نوشاهی، ایران‌شناس برجسته پاکستانی شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت صائب تبریزی اظهار داشت: صائب مدتی در هندوستان زندگی کرده و شایسته بود برای عرض احترام در این مراسم شرکت کنم. صائب اگر در ایران غریب است، اما در شبه قاره هند، پاکستان، تاجیکستان و افغانستان غریب نیست و پیروان بسیار زیادی دارد. اولین دیوان به خط و مهر صائب در موزه ملی پاکستان وجود داشت که در دهه ۱۹۷۰ با ابتکار دولت پاکستان از روی آن چاپ‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: لائک جونبوری یکی از شاعران هندی بود که صائب را دوست داشت و به دیدار او در اصفهان آمده است. در این سفر صائب ابیات لائک را تحسین کرده و بیتی برای او گفته است. این داستان‌ها نشان دهنده ارتباط مؤثر و خوب بین ادیبان ایرانی و هندی بوده است.

صائب یکه‌تاز سبک اصفهان است

در ادامه مرتضی کارگر، دبیر انجمن صائب گفت: پدر صائب یکی از هزار تاجر متولی بود که به دستور شاه‌عباس اول به اصفهان کوچانده شد. پدر صائب در بین سه سبک ادبیات ایران یعنی خراسانی، عراقی و اصفهانی شاعر با دو خصوصیت بود، یکی مرفه‌ترین شاعر و دوم پرکارترین شاعر در بین همه سبک‌ها.

وی ادامه داد: او رفاه برای برای ادبیات خرج کرد، صائب دو ساله بود که همراه پدر عازم اصفهان شد و پس از تحصیل علوم، عازم سفر مکه شد و سپس به مشهد رفت. او در سال ۱۰۳۴ عازم هند شد و از آنجا به هرات و کابل رفت و حاکم کابل استقبال گرمی از او کرد. دلیل سفر صائب از اصفهان به هند را سیاحت و تجارت دانسته‌اند.

کارگر تاکید کرد: صائب در سال ۱۰۳۹ به عنوان ملک‌شعرای دربار هند منصوب می‌شود و پدر او برای بازگرداندنش به اصفهان سفری به هند داشته و او را با خود به اصفهان بازگرداند. او در نهایت سال ۱۳۰۴۲ با اصفهان آمد و ملک‌الشعرایی و وزیر اعظم شاه عباس ثانی شد.

دبیر انجمن صائب افزود: باغ کنونی صائب، خانه پدری صائب و محلی برای گردهم جمع شدن اهالی دل بوده است. شایسته است این بنا و محل آنچنان که در شأن صاحب است، احیا و ساماندهی شود. صائب پیشتاز سبک اصفهان، که به اشتباه سبک هندی نامیده می‌شود، در شعر پارسی است.

کد خبر 5528121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha