۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲

عزت اللهی با مهر مطرح کرد؛

بخش آموزش حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده است

بخش آموزش حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: بخش آموزش ما در حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده و نتوانسته با فرهنگ جامعه همراهی داشته باشد.

طیبه عزت‌اللهی‌نژاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به طراحی لباس گفت: یکی از خلأهای حوزه طراحی لباس این است که در دهه‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و صرف پوشانندگی یا حافظ هویت بودن، لباس را نمی‌توان مقوله اصلی این حوزه در نظر گرفت؛ به هر حال لباس در طول تاریخ معناهای زیادی تولید کرده و از منظر جامعه شناسی و انسان شناسی بدن دوم محسوب می‌شود.

وی افزود: لباس نقش مهمی در جامعه دارد و زمانی که لباس را به عنوان بدن دوم تعبیر می‌کنیم، دیگر نمی‌توان بدن دومی داشته باشیم، بدون آنکه در ارتباط با فرهنگ، تاریخ و جغرافیا طراحی شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: بخش آموزش ما در حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده و نتوانسته با فرهنگ جامعه همراهی داشته باشد. به هرحال آموزش‌ها و هدف‌هایی که در سیستم آموزشی قرار گرفته نگاهش تاریخ نگارانه یا بازتولید فرهنگ دیگری بوده است. تلاش کارگروه ساماندهی مد و لباس این است که بستری فراهم کند تا بتواند معنایی را تعریف کند که این مؤلفه در جامعه به بازخوانی درستی دست یابد و در سیاستگذاری ها آن را بازتاب دهد.

عزت‌اللهی‌نژاد گفت: نزدیک به ۱۵ سال از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس می‌گذرد و در حوزه سیاستگذاری نیازمند این هستیم که هر مؤلفه همسو با فرهنگ و تاریخ، هویت و دین باشد، یعنی در طراحی لباس تمامی این مؤلفه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان گفت: مؤلفه‌های همسو با فرهنگ، تاریخ، هویت و دین حتی می‌تواند در دروس سرفصل‌های دانشگاه مؤثر باشد. متأسفانه در عصر کنونی توانسته‌ایم کاری در این حوزه منطبق با مؤلفه‌ها انجام دهیم.

کد خبر 5535499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha