۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۱۴

گزارش خبری مهر؛

۳۲نفر در آبهای آذربایجان غربی غرق شد/هشدارها هم بی نتیجه ماند

۳۲نفر در آبهای آذربایجان غربی غرق شد/هشدارها هم بی نتیجه ماند

ارومیه- شنا در آبهای آزاد و منابع آبی غیر مجاز در روزهای گرم سال با وجود نصب تابلوهای هشدار دهنده متاسفانه امسال تاکنون موجب غرق شدگی ۳۲ نفر در آذربایجان غربی شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این حوادث در حالی روی می‌دهد که خانواده‌ها و جوانان با بی توجهی به علائم هشدار دهنده در کنار منابع آبی مبنی بر ممنوع بودن شنا نه تنها جان خود را بلکه جان افرادی که برای کمک به آنها گذشت می‌کنند را نیز به خطر می‌اندازند.

هر چند طبیعت اطراف دریاچه‌های پشت سدهای آبی آذربایجان غربی بکر و بی نظیر بوده و سالانه پذیرای گردشگران زیادی است ولی این مکان‌ها محل مناسبی برای شنا نبوده و هنوز امکانات کافی امداد و نجات در همه این اماکن تعبیه و مستقر نشده است. بنابراین خانواده بویژه جوانان با وجود داشتن مهارت شنا باید از آب تنی کردن در این محل‌های غیر مجاز پرهیز کنند.

ذوق زدگی دیدن رودخانه‌ها و به آب افتادن در هر نقطه از مناطق آبی استان به دلیل گرمای هوا، بی احتیاطی محض است که برخی از افراد را به کام مرگ خاموش می‌کشاند. خانواده‌ها باید به نکات ایمنی و تابلوهای هشدار دهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند.

۳۲نفر در آبهای آذربایجان غربی غرق شد/هشدارها هم بی نتیجه ماند

ثبت ۳۲ غرق شده در چهار ماه گذشته سال جاری در آذربایجان غربی

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۴ درصدی آمار غرق شدگی در آذربایجان غربی اظهار کرد: در سال جاری ۳۲ مورد در سطح استان غرق شدند.

باقر بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۳۲ نفر در سطح استان غرق شدند که از این تعداد ۸ نفر توسط اورژانس ۱۱۵ با انجام اقدامات درمانی و مراقبتی به مراکز درمانی منتقل و متأسفانه ۲۴ نفر قبل از رسیدن اورژانس فوت و یا ساعت‌ها بعد از رسیدن اورژانس به محل با تلاش و جستجوی سایر نیروهای امدادی قربانی از آب بیرون کشیده شده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی استان گفت: در این مدت ۹ نفر از غرق شدگان در سدهای استان و ۱۷ نفر در رودخانه و ۶ نفر در سایر محل‌های غرق شدگی مانند استخر و کانال و… بوده است.

وی در خصوص آمار تعداد غرق شدگی به تفکیک شهرستان‌های استان شهرستان میاندوآب با ۷ مورد و شهرستان سردشت ۷ مورد و شهرستان ارومیه با ۵ مورد جز بیشترین تعداد غرق شدگان هستند.

بهرامی افزود: فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان غربی از ۱۱۰ پایگاه امدادی شامل ۴۴ پایگاه شهری، ۶۶ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس برخوردار است.

۳۲نفر در آبهای آذربایجان غربی غرق شد/هشدارها هم بی نتیجه ماند

شنا در سدهای استان آذربایجان غربی ممنوع است

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با صدور اطلاعیه‌ای از هموطنان درخواست کرد: از شنا کردن در سدها و تأسیسات آبی این استان خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «همه ساله در فصل گرما تعدادی از هموطنان عزیز بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه‌های این شرکت، مبادرت به شنا در مخازن سدها، کانالهای آبیاری و تأسیسات آبی استان می‌کنند که عموماً با خطرات جانی و احتمال غرق شدن همراه است.»

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: «این تأسیسات صرفاً برای آبرسانی طراحی و احداث شده و به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نیستند.»

در ادامه این اطلاعیه از هموطنان عزیز درخواست شده است: «با توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه‌های صادر شده، از شنا کردن در این محل‌ها جدا خودداری کنند» و بر این نکته نیز تاکید شده که «در صورت بروز هرگونه حوادث احتمالی، این شرکت و واحدهای تابعه هیچ گونه مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت».

متأسفانه همه ساله در فصل گرما تعدادی از هموطنان بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه‌های این شرکت، مبادرت به شنا در سدها و تأسیسات آبی استان می‌کنند که عموماً با خطرات جانی و احتمال غرق شدن همراه است.

همچنین اطلاعیه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی می‌افزاید، تأسیسات صرفاً برای آبرسانی طراحی و احداث شده و به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نیستند افزود: در صورت بروز هرگونه حوادث احتمالی، این شرکت و واحدهای تابعه هیچ گونه مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت.

هر ساله غرق شدگی شماری از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند، آنهایی که یا فن شنا را نمی‌دانند، یا اینکه می‌دانند و مغلوب اعتماد به نفس کاذب خود می‌شوند. غفلت و بی توجهی به اصول ایمنی چه در هنگام سفر و چه در زمان تفریح می‌تواند حوادث دل خراشی را رقم بزند و نیاز است که مردم، گردشگران و مسئولان ذیربط بیش از هر زمان دیگر هوشیار باشند و تدابیر لازم را به کار گیرند تا شاهد این چنین حوادثی در حداقل آمار ممکن باشیم.

کد خبر 5546354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • را IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 0
      وقتی مسئولان نالایق وبی کفایت، در راس امور باشند، واب در یاچه ارومیه را در پشت سدها جمع کرده، وبا آگاهی وقصد آنرا بخشکانند، تا موجب کوچ ترکها شوند از این اتفاقها زیاد می‌افتد. کمتر کسی هست که در دریاچه ارومیه غرق شود. خود من شنا بلد نیستم ولی در در یاچه ارومیه میتوانم روی آب بمانم.