۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۴۸

در نشست تاشکند؛

آمریکا باید منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند

آمریکا باید منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در نشست امروز در تاشکند تأکید کرد: آمریکا باید منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع، شهر تاشکند پایتخت کشورش ازبکستان امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه میزبان نشست بین‌ المللی در خصوص وضعیت اقتصادی، امنیتی و بازسازی افغانستان است و در این نشست نمایندگان چند کشور و نهادهای بین‌ المللی شرکت کرده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان نیز به نمایندگی از کشور در این نشست حضور دارد.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در نشست امروز در شهر تاشکند در سخنانی اعلام کرد: آمریکا باید منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند. آمریکا فعالیت‌ هایی را مسدود کرده که ضرر آن فقط و فقط به مردم عادی افغانستان می‌ رسد.

وی در این باره اضافه کرد: ما هیچ کارمندی را به دلیل اختلاف سیاسی برکنار نکردیم. با توجه به محدودیت‌ ها و امکانات توانستیم در بخش‌ های آموزش، تجارت و بهداشت به مردم خدماتی ارائه دهیم و در حال حاضر دانشگاه و هزاران مدرسه باز بوده و ۱۰ میلیون دانش آموز در حال تحصیل در افغانستان هستند.

امیرخان متقی در این باره گفت: پس از چندین دهه جنگ، افغانستان اکنون مرکز صلح، ثبات و همکاری اقتصادی است. ثبات افغانستان نه تنها در ثبات امنیتی منطقه بلکه برای ثبات سیاسی منطقه نیز مهم بوده و ما به دنبال تبدیل افغانستان به گذرگاه آسیا هستیم.

این مقام طالبان در این خصوص خاطر نشان کرد: به هیچ گروهی از جمله القاعده اجازه داده نمی‌ شود تا کشورهای دیگر را از خاک افغانستان تهدید کند. نظامیان ما تمامی برهم زنندگان امنیت از جمله داعش را متوقف کرده‌ اند. همچنین بر اساس توافقنامه دوحه، خاک افغانستان علیه هیچ احدی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. امنیت کنونی حاصل تلاش نظامیان ما است.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان ادامه داد: بازگشت چهره‌ های سیاسی افغانستان از دستاوردهای دیگر امارت اسلامی است که موفق شدند اعضای بلند پایه دولت قبل را به کشور برگردانند.

امیرخان متقی در خصوص تحریم های اعمالی علیه افغانستان نیز گفت: تحریم‌ ها نه تنها سرمایه‌ گذاری خارجی در افغانستان را محدود و جلوی انتقال پول را گرفته، بلکه فعالیت‌ های دولت را نیز کُند کرده اند. ما از واشنگتن می‌ خواهیم منابع مالی افغانستان بانک را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کرده و تحریم ها را بردارد. افغانستان به توافق دوحه پایبند بوده و نیروهای امنیتی پس از بیش از ۴ دهه بر تمام افغانستان حاکم هستند، هیچ گوشه‌ ای از این خاک از کنترل آنها خارج نیست و جزایر قدرت در افغانستان تمام شده است.

کد خبر 5548015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha