امروز رخ داد؛

عفو بین الملل خواستار آزادی خبرنگار تونسی شد

عفو بین الملل خواستار آزادی خبرنگار تونسی شد

سازمان عفو بین الملل از مسئولان کشور تونس خواست یک خبرنگار بازداشت شده که قرار است در دادگاه نظامی محاکمه شود را فورا آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، سازمان عفو بین الملل از مسئولان کشور تونس خواست، «صالح عطیه» خبرنگار بازداشت شده را فورا آزاد و محاکمه او را در دادگاه نظامی متوقف کنند.

سازمان عفو بین الملل در حالی این در خواست را مطرح کرده است که قرار است عطیه فردا سه شنبه به خاطر یک مصاحبه تلویزیونی در دادگاه نظامی محاکمه شود.

این خبرنگار تونسی، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲ توسط نیروهای پلیس که لباس شخصی بر تن داشتند بازداشت شد.

صالح عطیه بعد از مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری الجزیره بازداشت شده است که در آن گفته بود ارتش تونس با دستور رئیس جمهور برای بستن مقر اتحادیه کارگری این کشور را مخالفت کرد.

بر اساس اعلام عفو بین الملل، این دومین خبرنگار تونسی و حداقل دوازدهمین نفری است از زمان روی کار آمدن قیس سعید رئیس جمهور این کشور در دادگاه نظامی محاکمه می شوند.

قیس سعید از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیأت نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان و برکنار کردن شماری از قضات این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان قیس سعید او را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

کد خبر 5564073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha