پس از همه پرسی؛

رئیس جمهور تونس قانون اساسی جدید این کشور را تایید کرد

رئیس جمهور تونس قانون اساسی جدید این کشور را تایید کرد

رئیس جمهور تونس قانون اساسی جدید این کشور را که پیش از این به همه پرسی گذاشته شده بود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس قانون اساسی جدید این کشور را که پیش از این به مورد همه پرسی گذاشته شده بود، تایید کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور تونس در سخنانی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور گفت: با تصویب قانون اساسی جدید تونس که نتایج همه پرسی آن شامگاه سه شنبه از سوی هیات عالی مستقل انتخابات و پس از رسیدگی به اعتراضات قضایی مورد تایید قرار گرفت، مسیر انقلاب و تاریخ تونس تصحیح شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش ها برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید تونس، افزود: مردم تونس در عمل به وظیفه انتخاباتی خود برای تصحیح مسیر تاریخ تعلل نکردند.

گفتنی است قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند.

این قانون اساسی در جریان همه پرسی در تونس با ۹۶ درصد رأی موافق روبرو شد، هرچند نرخ مشارکت در همه پرسی تنها ۳۱ درصد بود و همین موضوع با مخالفت‌های بسیاری در تونس برای اجرای قانون اساسی جدید روبرو شده است.

مخالفان قیس سعید، رئیس جمهور تونس که همه پرسی قانون اساسی را در ماه گذشته تحریم کرد بودند و اکنون مخالف اجرایی شدن قانون اساسی جدید هستند، گفته‌اند که قانون اساسی جدید با دادن اختیارات تقریباً کنترل نشده به رئیس جمهور، دستاوردهای دموکراتیک تونس از انقلاب ۲۰۱۱ را از بین خواهد برد.

در مقابل رئیس جمهور تونس و حامیانش می‌گویند که نظام سیاسی این کشور باید تغییر کند تا تونس را از سال‌ها رکود و فلج سیاسی نجات دهد و از همین رو آن‌ها از تغییر قانون اساسی دفاع می‌کنند.

کد خبر 5566140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha