۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲

گمانه‌زنی اندیشکده کره جنوبی؛

کره شمالی در رزمایش مشترک روسیه و چین شرکت می‌کند

کره شمالی در رزمایش مشترک روسیه و چین شرکت می‌کند

رسانه‌ کره جنوبی اعلام کرد به علت تغییر شرایط در عرصه جهانی و شبه‌جزیره کره، احتمالا کره شمالی در رزمایش مشترک روسیه و چین شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ، اندیشکده «سِجونگ» کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی احتمالاً در رزمایش نظامی مشترک روسیه و چین شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از «چانگ کی-یونگ» پژوهشگر این اندیشکده گزارش داد که گفته می‌شود به علت بحران اوکراین و افزایش رقابت راهبردی با آمریکا و افزایش اهمیت ژئوپلیتیک شبه‌جزیره کره، چین تلاش دارد روابط امنیتی و نظامی در شبه‌جزیره کره را افزایش دهد.

این پژوهشگر کره جنوبی افزود با توجه به این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که چین به دنبال یافتن راه‌های جدید برای همکاری امنیتی و نظامی با کشورهای دوست مانند کره شمالی، روسیه و ایران باشد.

چانگ کی-یونگ در ادامه تأکید کرد که بر همین اساس، نباید احتمال شرکت کره شمالی در رزمایش نظامی مشترک و چند ملیتی آتی با میزبانی روسیه و چین را رد کرد.

کره شمالی در سال ۱۹۶۱ «پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل» با چین را امضا کرده که بر اساس آن زمینه مداخله نظامی خودکار برای هر دو کشور مهیا شده است؛ به این صورت که اگر به یکی از دو کشور حمله شود، کشور دیگر می‌تواند بدون تعلل، برای کمک، مداخله نظامی کند. کره شمالی همچنین معاهده دوستی و همکاری با روسیه را نیز امضا کرده است.

به نوشته یونهاپ، کره شمالی پیش از این، به صورت آشکار و عمومی در رزمایش‌های نظامی با روسیه و چین شرکت نمی‌کرد، اما به این علت که برای مقابله با آمریکا، به دنبال تقویت همکاری‌ها با روسیه و چین است، احتمالاً در رزمایش نظامی مشترک دو کشور شرکت کند.

نخستین رزمایش دریایی مشترک بین ارتش روسیه و چین، اکتبر ۲۰۲۱ و پس از رزمایش وستوک -۲۰۲۱ روسیه انجام شد. بنا بر بیانیه وزارت دفاع روسیه، رزمایش وستوک -۲۰۲۲ از اول سپتامبر تا هفتم سپتامبر در مناطق شرقی روسیه برگزار شد و احتمالاً رزمایش دریایی آتی در ماه اکتبر برگزار شود.

در رزمایش وستوک -۲۰۲۲ روسیه، ۶ هزار نیروی نظامی از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، و کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه، تاجیکستان شرکت کردند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، در کل بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی، بیش از ۵ هزار واحد سلاح و تجهیزات نظامی، از جمله ۱۴۰ هواپیمای جنگی، ۶۰ کشتی و قایق در این رزمایش شرکت دارند. آخرین رزمایش وستوک (شرق) در سال ۲۰۱۸ در مقیاسی بزرگ و با حضور ۳۰۰ هزار نیروی نظامی برگزار شد. ارتش چین نیز برای نخستین بار در این رزمایش شرکت کرد. همچنین نیروی دریایی روسیه و چین در حاشیه رزمایش وستوک -۲۲ رزمایش نظامی مشترکی را در دریای ژاپن برگزار کردند.

کد خبر 5586875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مینا رئوفی زاده IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      کره جنوبی هم بهتر است که با همسایه شمالی اش دوست و متحد شود تا در آینده نزدیک دوباره یک کشور بزرگتر و گسترده تر و پیشرفته تری باشند تنش در شبه جزیره کره هرچقدر زیاد باشد متأسفانه هم به ضرر کره شمالی و هم به ضرر کره جنوبی است یکبار شمالی میزنه و یکبار هم جنوبی متأسفانه میشه دوباره جنگ بزرگ
    • مینا رئوفی زاده IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      کره جنوبی و شمالی هرچه قدر زودتر متحد باشند برای خودشان هم خیلی به صرفه و خوب هستش و راحت چرا بیوفتند به جان هم؟ چرا بجنگند؟که اصلأ درست نیست در صورت اتحاد و همکاری دوباره کره میتواند پیشرفتش را چندین برابر بیشتر کُند
    • مینا رئوفی زاده IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      0 0
      چقدر خوب است که کره جنوبی از خر شیطان بیاید پایین و مٹل اتحاد دوباره آلمان با همسایه شمالی اش همون مٹل زمان قدیم یک کشور باشد اینطوری خیلی به نفع هر 2کره هستش هم کره شمالی از این همه تنش و خطر جنگ نجات پیدا میکند و هم خود کره جنوبی ازاین همه استعمار آمریکا و زیر بارتنش و خطر جنگ بدون شک راحت میشود
    • مینا رئوفی زاده IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      0 0
      حل شدن مسله ی شبه جزیره کره فقط به شرط اتحاد و دوستی صورت میگیرد وگرنه در غیر اینصورت درست که نمیشود هیچ بلکه بدون شک فقط احتمال خطر جنگ و ویرانی و بدبختی را دارد و به ضرر هردو کره هستش