۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۲۲

علی محمد مودب مطرح کرد؛

تخریب هویت کانون پرورش فکری اتفاق دردناکی است

تخریب هویت کانون پرورش فکری اتفاق دردناکی است

مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: خبرهایی می‌شنویم که از فرآیند تخریب هویت و فروریختن بنای بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکایت دارند؛ این اتفاق دردناکی است .

به گزارش خبرنگار مهر، بحث اصلی این روزها در جامعه فرهنگی ایران، درخواست وزارت ارشاد برای صدور مجوز واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، است. انتشار خبر چنین درخواستی واکنش‌های بسیاری را میان اهالی فرهنگ و قلم و باعث گلایه آنها از وزارت ارشاد شد. این وزارتخانه البته در اطلاعیه‌ای نسبت به این اتقاقات واکنش نشان داد.

درباره ایده واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با علی محمد مؤدب، ادیب سرشناس معاصر و مدیر مؤسسه شهرستان ادب گفت‌وگویی کوتاه داشته‌ایم. مؤدب گفت: در وضعیت حاضر جامعه کودک و نوجوان ما از حیث فرآیند تولید آثار هنری و همچنین بحث آموزش و تربیت هنرمند بسیار مظلوم، مغفول و رها شده است.

وی افزود: این وضعیت در شرایطی است که ما می‌دانیم قشر وسیعی از جامعه فعلی را نوجوانان تشکیل می‌دهند و برای این قشر وسیع و این عزیزان هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. وزارت آموزش و پرورش ما در ساختارهای رسمی خود هیچ ایده‌ای برای پرورش و تربیت حافظ‌ها، سعدی‌ها، فردوسی‌ها و فرشچیان‌های جدید ندارد.

علی محمد مؤدب ادامه داد: ساختارهای رسمی بسیار ناکارآمد و ناکافی هستند. تنها ثروت موجود در این حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است با همین مراکزی که دارد و البته فراموش نکنیم که این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه خوب و مناسبی پیدا کرد.

این چهره شاخص ادبیات انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به درستی مدیریت می‌شد، می‌توانست خلأ ساختارهای رسمی برای پرورش نسل جدید را پر کند، گفت: ما در یک رویارویی بزرگی تمدنی با جهان جدید – اعم از شرق و غرب – هستیم و این بر هیچکدام از مدیران فرهنگی کشور پوشیده نیست. بنابراین برای حضور خلاقانه در هستی نیاز به محتواهای بسیار در حوزه کودک و نوجوان داریم.

شاعر مجموعه «عاشقانه‌های پسر نوح» اضافه کرد: با این اوصاف اما مدتی است که روز به روز علائمی می‌بینیم و خبرهایی می‌شنویم که از فرآیند تخریب هویت و فروریختن بنای بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکایت دارند. این اتفاق دردناکی است و امیدوارم اهل نظر در حاکمیت به خاطر اقتضائات اجرایی و ناچاری این ثروت بزرگ را دستخوش اهمال و برخورد سهل‌انگارانه نکنند، چرا که ما امروزه بیش از هر چیزی هم به تربیت هنرمندان توانمند و کشف استعداد از میان نوجوانان و کودکان نیاز داریم و هم به مرکزی که در تولید آثار اعم از کتاب و صنایع فرهنگی نقش رهبری و راهبردی داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید آثار هنری را مهم خواند و ادامه داد: ما دچار ضعف جدی در حوزه تولید کتاب کودک، موسیقی کودک، تئاتر و سینمای کودک و … هستیم. در نمایشگاه اخیر کتاب تهران نیز بخشی از ناشران معتبر کتاب کودک حضور نداشتند. در شرایطی که موج کشنده ترجمه مدام در حال کار کردن و توسعه خود است، این نوع برخورد با سرچشمه‌های خلاقیت در ادبیات کودک باعث تأسف و شرمندگی است.

کد خبر 5588857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha