۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۰۱

معاون جهاد کشاورزی گلستان:

چغندرقند پاییزه محصول مناسب برای تناوب زراعی در گلستان است

 چغندرقند پاییزه محصول مناسب برای تناوب زراعی در گلستان است

گرگان- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: چغندرقند محصول مناسب برای ایجاد تناوب زراعی در گلستان و گیاهی است که باعث شخم بیولوژیک خاک می‌شود.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از هشت سال کار تحقیقاتی در مورد کشت چغندرقند در جهاد کشاورزی گلستان انجام شده و تمام مسائل فنی پیرامون کشت آن را در نظر گرفته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: بیش از ۷۵۰ گونه آفات و بیماری‌ها در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۶۴۰ آفت در استان گلستان وجود دارد.

وی درباره ادعای برخی کشاورزان که مدعی هستند کشت چغندرقند باعث بروز آفات مختلف در اراضی کشاورزی می‌شود، گفت: آفاتی که امروز به سبب کشت چغندرقند در گلستان به وجود می‌آید همان آفاتی است که در کشت سویا و پنبه هم دیده می‌شود و مسأله تازه‌ای نیست.

عباسی ادامه داد: این آفات حداقل از ۵۰ سال پیش در استان گلستان وجود داشته و راه مبارزه با آن شناخته شده است و با آفت‌کش‌ها کنترل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: اگر به دلیل آفاتی مانند کرم برگ خوار، عسلک، شته و غیره بخواهیم کشت چغندرقند را ممنوع کنیم باید هیچ کشتی در استان انجام نشود زیرا اکثر محصولات ما این آفات را دارند.

وی با بیان اینکه کشت چغندرقند به دو صورت پاییز و بهاره انجام می‌شود، گفت: نوع بهاره در مناطق خشک و نیمه خشک مثل آذربایجان، خراسان و همدان و در فصل بهار کشت می‌شود که نیاز آبی حداقل هشت تا ۱۲ نوبت آبیاری دارد.

عباسی بیان کرد: در گلستان کشت چغندرقند در مهر ماه انجام می‌شود و ۸۰ درصد نیاز آبی آن با آب باران تامین می‌شود و تنها دو تا سه نوبت نیاز به آبیاری دارد ما حتی سال‌های پر بارشی را در استان داشتیم که موفق شدیم بدون حتی یک نوبت آبیاری چغندرقند کشت کنیم، به طور مثال ما در شهرستان بندرترکمن برداشت ۵۰ تن چغندرقند در هکتار را بدون حتی یک نوبت آبیاری تجربه کردیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: یکی از اصول کشت حفاظتی تنوع کشت محصول است و ما باید بتوانیم چندین محصول را در سال در اراضی کشاورزی کشت کنیم تا تناوب کشت، مبارزه با آفات، مبارزه با علف‌های هرز و استفاده مناسب از پروفیل خاک را ایجاد کنیم.

وی چغندرقند را محصول مناسب برای ایجاد تناوب زراعی دانست و تاکید کرد: چغندرقند گیاهی است که باعث شخم بیولوژیک خاک می‌شود.

کد خبر 5593506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha