با حضور شخصیت های کشوری؛

همایش ملی ساختار فرهنگی کشور برگزار می‌شود

همایش ملی ساختار فرهنگی کشور برگزار می‌شود

همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شنبه ۲۳ مهرماه در صدا و سیما برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فیاضی رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در نشست خبری این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: رهبر انقلاب در دیدار اول هیأت دولت در ۶ شهریورماه ۱۴۰۰ به این موضوع اشاره داشتند که اصلاح و بازنگری در ساختار فرهنگی کشور ضروری است. بر همین اساس عبارت انقلابی بودن این بازسازی را مطرح کردند و فرمودند ما نیاز به بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور داریم.

وی افزود: بر همین اساس بعد از سخنرانی معظم له در شورای انقلاب عالی فرهنگی موضوع مطرح شد و دبیرخانه‌ای برای بررسی این موضوع تعیین گردید. این دبیرخانه در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر است. بنابراین از همان ابتدا این سوال مطرح بود که این بازسازی براساس چه منطق و با چه روشی باید انجام شود زیرا ما یک گام چهل ساله‌ای را طی کردیم و ساختارهای موجود کارآمدی و ناکارآمدی خود را نشان دادند یا آسیب‌هایی احتمالاً به آنها وارد شده یا نقاط ضعف و قوت خود را نشان داده اند. از این رو بررسی این قضیه و طراحی ساختارهای جدید که نقاط ضعف قبلی را نداشته باشد مبتنی بر مباحث نظری گذشته است که بر اساس آن بازسازی رخ دهد.

وی بیان کرد: در این بازسازی ساختار فرهنگی سیاست‌ها، فرآیندها، مأموریت‌ها، نهادها و سازمانها است. مجموعه همه این موارد ساختار فرهنگی کشور را شکل می‌دهند که البته یک تلقی دیگری از ساختارها وجود دارد که مربوط به سازمانها و نهادها نیست بلکه مربوط به ذات فرهنگ می‌شود زیرا فرهنگ درون خودش صرف نظر از نهادها و سازمانها ساختاری دارد که تحولات فرهنگ تابع آن ساختار است مثل نهاد خانواده، دین، رسانه و … که به عنوان کانونعای فرهنگ ساز محسوب می‌شوند.

بنابراین زمانی که سخن از ساختار فرهنگی به میان می‌آید هم آن سازمان‌ها و فرآیندها تلقی می‌شود و هم این نهادهای فرهنگ‌ساز، از این رو آن چیزی که اصالت دارد همین نهادها است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش مطرح کرد: این سوال همیشه مطرح بود با توجه به اینکه فرهنگ خودش قواعد درونی دارد منطق بازسازی آن ساختارها چیست؟ از این رو از همان ابتدا پاسخ به این پرسش در دستور کار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفت و جلسات متعددی برگزار شد نتیجه همه آن مباحث منجر به برگزاری این همایش شد که شنبه در سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.
فیاضی ادامه داد: این همایش می‌خواهد منطق، شیوه‌ها، روش و تئوری این بازسازی را مورد بحث قرار دهد طبیعتاً بحث در این زمینه دامنه‌دار است همین همایش نقطه عطفی برای درگیر ساختن جامعه علمی در راستای بازسازی ساختار فرهنگی کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: در همایش شنبه که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جبلی رئیس سازمان صدا و سیما به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. لازم به ذکر است میزگردهای بعد از ظهر شامل شش پنل خواهد بود.

در ادامه سید حسین فخر زارع دبیر علمی همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این دغدغه را داشت همایشی در راستای بازسازی ساختار فرهنگی فرهنگ داشته باشد بر خلاف دیگر همایش‌ها که مقاله محور بود. بر همین اساس تصمیم بر آن شد که به جمع آوری ایده‌ها پرداخته شود بر همین اساس نشست‌های علمی فراوانی برگزار شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۲ نشست و چند کرسی علمی ترویجی در این راستا برگزار شده است. در نظر داشتیم محورهایی را برای این ساختار که قرار است تغییر کند ارائه شود.

بعد از دریافت پیشنهادات به چهار محور اساسی رسیدیم اینکه مباحث نظری و مفاهیم را مد نظر قرار دهیم و دیگر که دغدغه، چالش‌ها و خلاهایی در نظام فرهنگی کشور وجود دارد و محور بعدی وضعیت مطلوبی که ما می‌خواهیم به آن برسیم و آخر اینکه چگونگی رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب بود. بنابراین همه چهار محور در مباحث و نشست‌ها مطرح و مد نظر قرار گرفته شد.

فخر زارع در پایان خاطرنشان کرد: حضرت آقا در این مطالبه به دو واژه انقلابی و ساختار اشاره می‌کنند. انقلاب به معنای تحول بنیادین است و مراد از ساختار فرهنگی نهادها نیست. بلکه شالوده‌های اصلی فرهنگ است در این فرصت کم برای رسیدن به بازسازی ساختار فرهنگ رجوع به بیانیه گام دوم ضروری است که رهبری خط و مشی‌های اصلی را در آن بیان کرده است و کافی است دولت و فرهنگ عمومی جامعه به سوی این بیانیه برود و خط و مشی خود را مبتنی بر آن قرار داده و اهداف فرهنگی را عملیاتی کند.

کد خبر 5607730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha