۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۹

یادداشت و نگاه؛

محصول گفتمان‌سازی رهبری ‏در تربیت جریان مطالبه‌گر طراز انقلاب

محصول گفتمان‌سازی رهبری ‏در تربیت جریان مطالبه‌گر طراز انقلاب

محصول گفتمان‌سازی رهبری در این سال‌ها تربیت جریان مطالبه‌گر طراز انقلاب اسلامی بوده است‎.‎

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: «طرح مردمی سازی حکمرانی» که به منظور ارتقای مشارکت‌های مردمی در اداره امور شهرها و روستاها تدوین شده است، چندی پیش در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت. درفصل اول و در ماده یک این طرح آمده است که در راستای تحقق اصول ششم، هفتم، ‌یکصدم، ‌یکصد و ‌یکم، ‌یکصد و دوم، ‌یکصد و سوم، یکصدو پنجم و ‌یکصد و ششم ‏قانون اساسی و با رعایت الزامات سیاست‌های کلی نظام، به منظور ارتقاء شاخص‌های زندگی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی ‏و فرهنگی و دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار، اداره امور شهرها و روستاها و توسعه و عمران شهری و روستایی، در قالب ‏‏‌یک نظام ‌یکپارچه و بسامان بر طبق مقررات این قانون خواهد بود‎.‎

در قانون اساسی کشور، نقش آفرینی‌های مهم و اساسی برای مردم و نخبگان تعریف شده است و مشارکت مردمی در سطوح مختلف شامل مشارکت در تصمیم گیری، نظارت، مطالبه‌گری و اجرا مورد انتظار بوده است که تنها بخشی از آن محقق شده است. مردمی‌سازی حکمرانی و حکمرانی مردمی یکی از ضرورت‌های بازآرایی نظام حکمرانی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.

در عصر جدید و با تحولات فکری و فنی، بر نقش همزمان دولت و جامعه در توسعه پایدار تأکید می‌شود. ساختار، شاخص‌ها و ترتیبات نهادی و اجتماعی حکمرانی بر توسعه پایدار تأثیرگذار است و به عنوان فرصتی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، افزایش رشد اقتصادی، امنیت زیست محیطی و بهبود محیط کسب و کار از طریق بکارگیری شاخص‌های پاسخگویی و شفافیت، ثبات سیاسی، کارآیی و اثربخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون وکنترل فساد بررسی می‌شود.

تعبیر رهبر انقلاب در این خصوص میدان داری مردم است که چند پله بالاتر از ادبیات مشارکت و تسهیلگری است. فارغ از نیاز به تحول ساختاری بر مبنای حداکثرسازی میدان برای نقش آفرینی مردم است. در حوزه‌هایی که حاکمیت خدماتی به مردم ارائه می‌دهد نیازمند دو خط تلاش موازی و در ظاهر متناقض با هم هستیم.

ویژگی مشترک جوان انقلابی درطرح مردمی سازی حکمرانی ،جسارت و اعتقاد راسخ است و امید رهبر انقلاب نیز در این سال‌ها به این جوانان بوده چرا که در ‏یک سخنرانی در سال ۹۵ فرمودند به لحاظ تربیت نیروهای انقلابی از گذشته به مراتب جلوتریم و می‌بینیم امروز نیروهایی در ‏جامعه هستند که ریزگروه و سازمانی نیستند و لی مطالبه گر و انقلابی محسوب می‌شوند‎.‎

این کار باید استمرار داشته باشد، حکمرانی مردمی ‏در بالادست دولت پذیرفته شده و نگاه رئیس جمهور بر مردمی شدن حکمرانی است، ولی در بدنه دولت هنوز تعلل و ایراداتی وجود دارد‎.‎

حکمرانی سیستمی است که اقتصاد، سیاست و مسایل اجتماعی یک جامعه را از راه دولت، بخش خصوصی و نهادهای اجتماعی مدیریت می‌کند و تحقق آن مهمترین عامل در دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود. گذار از سیاستگذاری سنتی و متمرکز و حرکت به سوی حکمرانی، امری اجتناب ناپذیر است. دستیابی به شاخص‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار مستلزم ایجاد ساختارهای هدایتی و حمایتی و وضع اهداف خاص سیاستی است.

برای تحقق حکمرانی مردمی باید به ظرفیت مغفول نخبگان درتمام استان‌ها ی ایران تاکید شودوراه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی استانی را با مشارکت دانشگاه‌ها و مجامع نخبگان درنقشه راه و افق دور دست کشور و اسناد بالادستی ترسیم و تبیین شود.

در ظهور و بروز این رویداد مهم که تاکنون اقدامی برای آن نشده است الزاماً و باید به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت تربیت نخبگان برای اداره کشور در آینده، پرداخته و راه و اصول رسیدن به بهترین برنامه ترسیم و عملیاتی گردد.حکومت اسلامی به نقش آفرینی‌های بالاتر نخبگان اعتقاد دارد و چه نیکو است که ورودی آینده نظام حکمرانی کشور خروجی‌های مردمی سازی حکمرانی از تصمیم گیرندگان آینده نظام حکمرانی کشور باشند.

بدنه اصلی مردمی سازی حکمرانی بازشدن ساختار نهادهای حاکمیتی به مشارکت مردمی، جامعه مدنی محلی و جنبش‌های اجتماعی است که از طریق نوعی حکمرانی مشارکتی، سیاست‌های محلی-ملی به درستی تدوین شده و فضاهای حیاتی جامعه در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش حفاظت می‌شوند. مردمی سازی حکمرانی وابسته به حزب و گروه خاصی نیست بلکه نوعی تعمیق دموکراسی با رویکرد اجماع عمومی در تمامی عرصه‌های کنش اجتماعی-سیاسی و اقتصادی است.

در مردمی سازی حکمرانی ‏ویژگی‌های برجسته و ارزشمندی در نیروهای مردمی ، انقلابی و مطالبه‌گر وجود دارد، اول اینکه مبانی ‏دینی و معرفتی در این افراد غنی است و دوم اینکه عناصر میدانی جریان حزب‌اللهی ایده‌های ناب و انقلابی دارند و این ‏ایده‌ها به راحتی همه مردم را درگیر و مشارکت عامه ایجاد می‌کند و هر دوی این موارد مایه بهجت و شگفتی است‎.‎

گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نشان‌دهنده موفقیت نظام جمهوری اسلامی در مردمی کردن ‏دولت به مفهوم مشارکت مردم در تأسیس دولت و انتخاب کارگزاران آن است؛ این نظام با به رسمیت شناختن حق ‏جمهور مردم در تأسیس نظام سیاسی و انتخاب رئیس جمهور، به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، نخستین بار در ‏تاریخ ایران، بنیان دولت را بر رأی مستقیم مردم قرار داده است. با وجود این، بازخوانی تجربه مردمی‌سازی دولت به ‏مفهوم ابتنای دولت بر ایده «صاحب حق بودن مردم» و در نتیجه «خدمتگزاری به مردم»، حکایت از نارسایی‌های ‏مهمی دارد. بررسی کارنامه دولت‌های برآمده از انتخاب مردم در نظام جمهوری اسلامی نشان‌دهنده فاصله گرفتن ‏تدریجی این دولت‌ها از ایده مذکور است. اگرچه در برخی از دولت‌ها، بویژه در دولت‌های نخستین، به این مفهوم از ‏مردمی‌سازی دولت، التفاتی درخور و شایسته صورت گرفته است، با کمرنگ شدن تدریجی ایده و صاحب حق بودن ‏مردم، دولت‌ها خود را صاحب حق یک‌سویه پنداشته، عملکرد خود را تنها در این رابطه یک‌سویه ارائه کرده‌اند. در چنین ‏فرایندی، مردمی‌سازی دولت‌ها با آسیب جدی روبه‌رو شده است. بررسی آسیب پدید آمده و فهم عوامل ناکامی ‏دولت‌ها در مردمی‌سازی دولت، نیازمند پژوهش گسترده‌ای است؛ اما در این مجال اندک، تنها به یک عامل مهم اشاره ‏می‌کنیم. از دیدگاه نگارنده، غفلت از امر حکمرانی و نقش مردم در آن، یکی از این عوامل به حساب می‌آید. تبیین این ‏مهم، نیازمند اشاره‌ای گذرا به مفهوم «حکمرانی مردمی» است‎.‎

در مردمی سازی دولت ده‌ها سند بالادستی برای حکمرانی مردمی وجود دارد و امروز با اتفاقاتی که کشور از سر گذرانده بیداری خوبی در جامعه شکل گرفته است. محصول گفتمان‌سازی رهبری در این سال‌ها تربیت جریان مطالبه‌گر طراز انقلاب اسلامی بوده است. عناصر انقلابی جریان حزب الهی ایده‌های ناب و انقلابی دارند واین ایده‌ها همه مردم را درگیر و مشارکت عامه ایجاد می‌کند.

ایده مردمی‌سازی دولت چنین می‌رساند که مشارکت مردم در فعالیت‌ها و عملکردها نقش مؤثرتری در این زمینه خواهد داشت. مردمی‌سازی دولت به معنای واقعی، آنگاه تحقق می‌یابد که عرصه‌های گوناگون فعالیت عمومی، مردمی شود. این امر به لحاظ نظری مستلزم طرح مفاهیم بسیار مهمی است.

در گام دوم انقلاب، مشارکت مردمی به عنوان ابزار حکمرانی در قالب به کارگیری رویکردی تحول‌زا تعریف شده است که ‏موضوع مهم و تأثیرگذاری است کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند از نشاط جمعیت جوان برای حکمرانی استفاده شود. ‏

یکی از مؤلفه‌های نظری دولت مردمی، «اجتماع مردمی» است. دولت مردمی بر اجتماع مردمی استوار است. به میزانی که مشارکت مردم در اداره زندگی جمعی افزون شود، مردمی‌سازی دولت در عرصه اجتماع امکان‌پذیرتر می‌شود. مشارکت مردم چه به صورت نهادینه شده و در قالب سمن‌ها و چه به صورت غیرنهادینه شده و به گونه داوطلبانه، مهم‌ترین عامل واسپاری تصدی‌گری دولت در امر اجتماعی به مردم به حساب می‌آید. بی‌تردید، این واسپاری می‌تواند زمینه توجه دولت را به امور راهبردی معطوف سازد و دولت را از روزمرگی رهایی بخشد؛ از این رو، مردمی‌سازی دولت در عرصه اجتماع با مردمی‌سازی اجتماع میسر می‌شود.

در پایان این یادداشت اشاره‌ای دارم به بخشی از نامه ۲۵اسفند سال۱۳۹۷ جمع کثیری از دانشجویان ،نخبگان و فعالان فرهنگی کشور به مقام معظم رهبری در خصوص طرح مردمی سازی حکمرانی ‏که در رسانه‌ها منتشر شد:

* می‌دانیم که این بیانیه، بالنده و حرکت آفرین نخواهد شد، مگر آنکه با نگاه اندیشه‌ورزانه و راهبرداندیشانه و در محیط‌های آزاداندیش، در میان نخبگان نسل ما، به صورت مداوم محل گفت‌وگو و مُداقه و تدبیر قرار گیرد.

* اکنون ما جوانان بیش از پیش نگران تطاول نظام دیوان سالاری موجود و طولانی شدن تحقق مرحله «دولت اسلامی» هستیم.

* ما نیز همانند شما، نیاز به «تحول» و «تغییر» مبتنی بر مدار و منطق انقلابی را احساس می‌کنیم و باور داریم «تحول نسلی»، «تحول گفتمانی» و «تحول ساختاری» لازمه تحقق «نظام انقلابی» مد نظر حضرتعالی است.

* می‌دانیم که تحول نسلی به تنهایی کفایت نمی‌کند. ما نیازمند تحول در ساختارهای مصلوب کنونی و تحول در اندیشه‌های حکمرانی (گفتمان‌ها نظامات، برنامه‌های کلان، رویه‌ها و …) هستیم.

* تجربیات موفق و بومی انقلاب اسلامی در کارآمدی عملی مدیریت دفاع مقدس و حرکت‌های جهادی گوناگون از قبیل فعالیت‌های گسترده خدمت رسانی، فرهنگی، دفاعی، علمی و… نشان می‌دهد که تنها راه گذر از بن بست نمایی دشمنان در برخی از حوزه‌های حکمرانی و خنثی کردن تلاش شبانه روزی آنها برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی بازگشت به همان تجارب انقلاب و در رأس آن جوان سازی و مردمی سازی حکمرانی در کشور است.

* از نظر ما، در برابر مسائل نظام جمهوری اسلامی هیچ‌گونه بن‌بست و انسدادی وجود ندارد و هیچ چالشی در برابر انقلاب و نظام جمهوری‌اسلامی نیست، مگر این‌که حل‌شدنی است و می‌توان راه‌حل‌ها را از دل ظرفیت‌های درونی استخراج کرد و به کار بست.

* می‌دانیم که اندیشه «پیشرفت» و مبارزه با الگوهای وارداتی ناکارآمد به‌نام توسعه، «جهاد کبیر» روزگار ماست. از این روی تلاش‌ها و تبلیغ و اندیشه ورزی خویش را باید معطوف به آن سازیم و لحظه‌ای از آن غافل نشویم.

* «معنویت، عقلانیت و عدالت» اگر توأمان فراهم نیایند، نسل ما نیز گرفتار انحراف و عدم توفیق خواهد شد.

* در اولین گام «گفت‌وگوی ملی جوانان» حول بیانیه گام دوم انقلاب را در دستور کار قرار داده‌ایم که ان شالله نتایج ملموس و عینی آن در آینده نزدیک در عرصه‌های مختلف نمایان خواهد شد.

علی معروفی آرانی

کد خبر 5636799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • قم IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      جریام مردمی سازی حکمرانی یکی از اصول دموکراسی است. ولی دولت به دلیل حضور دیوانسالاری قادر به انجام آن نیست.
    • ساری IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      مردمی سازی حکومت هزینه دارد. دولت و حکومت اجازه نمی دهند جکومت جوان گرا و بی تجربه باشد زیرا به اضمحلال کشیده می شود.
    • اعتشاش IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      امروز کجا جمه بشیم و گفتمان کنیم؟
    • رسانه IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      اگر مردمی سازی حکومت خوب بود دولت های غربی و آمریکایی زودتر انجام می دادند.
    • فلفل IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      رهبری درس می فرمایند باید از یه جایی شروع بشه این کار تا مردم ببینند.
    • فلاشر IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      تصمیات برای رفاه مردم همیشه در دولت ها غایب بوده . چطور یک جوان انقلابی می تونه یک هویی بیاید بالای حکومت. نمی شود برادر نمی شود. دولت طرح مردمی سازی را می دهد ولی اجرا نمی کند. خلص و تمت
    • چاوش IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      2 0
      این مسائل دور از واقعیت است. باور پذیر نیست. تا آقا زاده و دو تابعیتی در این کشور باشه هیچ طرحی و مردمی سازی وجود ندارد.
    • فرزانه امیدی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      اگر مردمی سازی حکومتی انجام گیرد دزدی و اختلاس بصورت شگفت آور صفرمی شود.تمام پیشرفت های صنایع نظامی و صنایع مادر توسط فرزندان محروم و قشر ضعیف جامغع انجام می شود و سبب پیشرفت و نام ایران در جهان است. اگر همین طرح مردمی سازی حکمرانی انجام بگیرد واقعا بچه های محروم و مستضعف جامعه شگفتی و افتخار می آف
      • مردمی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
        2 1
        از نظر سوسیالیست ها الگوی مطلوب اقتصاد مردمی اقتصادی است که تمام ابزارهای تولید در اختیار بخش دولتی باشد و دولت محصولی که ایجاد میشود را بین مردم تقسیم کند.یعنی همان اقتصاد سوسیالیستی.سوسیالیست ها نتیجه گرا هستند و ادعا میکنند
      • یک استاد دانشگاه IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
        2 1
        همچنین برداشت هایی از اقتصاد مردمی وجود دارد که آن را هم مرز با آنارشیسم قرار میدهد.کسانی که مدعی هستند که مردم خودشان میتوانند امور را هدایت کنند و نیازی به دولت نیست.
      • دستجردی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
        3 1
        در عصر قاجار عمده مردم در فقر زندگی میکنند.در روستاها عده ای رعیت بودند که برای ملاک ها کار میکردند.در شهرها نیز گزارشها حاکی از آنست که فقر عمومی وجود داشته است.حتی انقلاب مشروطه با اعتراض مردم به دخالتهای دولت در اقتصاد شکل گرفت.یعنی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی معترض بودند و این نارضایتی عاملی شد ب
      • جباری از بویین زهرا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
        3 0
        بدنه اصلی مردمی‌سازی حکمرانی بازشدن ساختار نهادهای حاکمیتی به مشارکت مردمی، جامعه مدنی محلی و جنبش‌های اجتماعی است که از طریق نوعی حکمرانی مشارکتی، سیاست‌های محلی-ملی به‌درستی تدوین شده و فضاهای حیاتی جامعه در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش حفاظت می‌شوند.
      • محمدی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
        3 0
        برای تحقق حکمرانی مردمی باید انگیزه مشارکت مردم در حکمرانی را تقویت کنیم.اینها مسائل مهمی هستند که باید هرچه زودتر عملیاتی شوند.
      • معیدی پور IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
        3 0
        هنوز هم نارسایی‌های گسترده‌ای در نظام قانون‌گذاری دیده می‌شود که طبیعتاً نارضایتی‌های گسترده‌ای را نیز به دنبال داشته است. لذا به نظر می‌رسد، شکل موجود نظام قانونگذاری در ابتدای گام دوم انقلاب نیازمند بازطراحی و آسیب‌شناسی جدی است.
      • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
        2 1
        درمردمی سازی حکومت انسان‌های بزرگ اغلب در خانواده‌های بناشده بر اساس قرآن و آموزه‌های دینی و علوی ظاهر می‌شوند و مسیر تاریخ را بر اساس اراده‌ی والای خویش تغییر می‌دهند و باعث ارتقای مسئولیت و سلامت و فرهنگ حکمرانی متعالی اسلامی می‌شوند.
      • مظاهری IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
        2 1
        بدون شک روند حکمرانی مردم‌پایه در ایران، یکنواخت و ثابت نبوده و همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است؛ به این صورت که در مقاطعی نقش مردم در مشارکت سیاسی بالا و از سوی دیگر تصمیمات سیاسی از جانب صاحبان قدرت با در نظر گرفتن سعادت ملت انجام می‌گرفت و در ازمنه‌ای دیگر نیز حکمرانی مردم‌پایه دوران حض
    • سودابه محمد بیگی از بوشهر IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      مردمی سازی حکمرانی یعنی عدالت حضرت علی ع چشم ما محرومین از این اقدام و طرح های آبکی شفا نمیگیرد.
    • رضا پهلوانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      یک کار برای ملت بکنید بدون منت.این کار لق لقه زبان است انجام نمی شود.
    • رازینی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      اگراین طرح عملیاتی شود می شود گفت مدینه فاضله
    • زمینی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      3 0
      این کار باید استمرار داشته باشد، حکمرانی مردمی ‏در بالادست دولت پذیرفته شده و نگاه رئیس جمهور بر مردمی شدن حکمرانی ‏است، ولی در بدنه دولت هنوز تعلل و ایراداتی وجود دارد‎.‎
    • شهمرادی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 1
      تعبیر رهبر انقلاب در این خصوص میدان داری مردم است که چند پله بالاتر از ادبیات مشارکت و تسهیلگری است
    • بلادی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 1
      عناصر انقلابی جریان حزب الهی ایده‌های ناب و انقلابی دارند واین ایده‌ها همه مردم را درگیر و مشارکت عامه ایجاد می‌کند.
      • شوشتری IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
        3 0
        اینها مفاهیم والا و خوبی هستند؛ هرچند می‌توان گفت مفاهیمی ترغیب‌گرایانه هستند. بنابراین متأسفانه حرکت به سمت این امر را در تک‌تک مواد موجود در طرح، ضعیف می‌بینم.
      • مشرقی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
        3 0
        تأمین عدالت اجتماعی، شفافیت، اعتماد / باور داشتن به مردم، صداقت با مردم، نداشتن نگاه از بالا، توسعه تفاهم اجتماعی، مدارا با مخالف، ساده‏زیستی دولتمردان، حضور سازمان‌یافته مردم به عنوان بسیج در صحنه‌های مختلف، میدان‌داری مردم، تنظیم‏گری، دین‌مداری و مبارزه با فساد» و کاربست آنها حکمرانی امنیتی کشور و
    • مرتضوی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 1
      دولت مردمی بر اجتماع مردمی استوار است.اما تا حالا اجماع مردمی نبوده است.
    • زیبایی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      1 2
      در بدنه دولت هنوز تعلل و ایراداتی وجود دارد‎.‎دولت نمی خواهد.
    • ساری IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      2 1
      در ظهور و بروز این رویداد مهم که تاکنون اقدامی برای آن نشده است الزاماً و باید به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت تربیت نخبگان برای اداره کشور در آینده، پرداخته و راه و اصول رسیدن به بهترین برنامه ترسیم و عملیاتی گردد
      • فراستی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
        2 1
        باید در مدیریت امور اجتماعی برای مردم نقش تعریف کنیم و کار دست مردم باشد، از مردم و گروه‌های جهادی حمایت کنیم تا نقش بی‌بدیل و موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.
      • سروری IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
        3 0
        در حرکت از حکمرانی به حکمروایی خوب ضعیف عمل شده است. بسیاری از مواد مطرح‌شده درمردمی سازی حکمرانی، بدون ضمانت اجرائی و واجد شرایط توصیه‌های حکمرانی هستند و ظرفیت لازم برای انتقال این وظایف از سطح ملی به سطح محلی را ندارند. این روند نشان می‌دهد که «پیشنهادهای ارائه‌شده در این طرح» با کمی تسامح ادامه
    • بانی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      کار دولت تصدی‌گری خصوصا در حوزه اقتصادی نیست. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاب می‌کند که مردمی سازی را به شکل واقعی انجام شود.
    • حسنی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      این قانون باید به شکل دقیق و منطبق بر نص قانون اجرا شود تا به فعال کردن صنایع کشور، افزایش تولید و افزایش اشتغال بیانجامد.
      • ثریا زالی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
        3 0
        کارآفرینی و توسعه و گسترش آن برای همه اقشار جامعه یک مردمی سازی حکمرانی در بخش اقتصاد است.
    • زیوری IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 1
      دولت با مردمی سازی حکمرانی این کار را شروع کرده تا بتوانیم در مدتی کوتاه با استفاده از توان فرهیختگان آن دسته از عقب‌ماندگی‌هایی که مردم و کشور را رنج می‌دهد، جبران کنیم.
    • فروتن IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      مردمی سازی حکمرانی دربخش اقتصاد جواب نمی دهد.چونطراحان اصل 44 قانون اساسی در ابتدای انقلاب الگوی معرفی شده در این اصل را تجلی اقتصاد مردمی در اسلامی می دانستند.در اصل 44 مقرر شده که مالکیت بخش زیادی از ماشین الات صنعتی و کارخانه جات و صنایع زیر بنایی و صنایع بزرگ و صنایع مادر و بخش بانکداری و بخش بی
      • زاهدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
        3 0
        الگوی حکمرانی جمهوری اسلامی چیزی غیر از مردمی کردن اقتصاد نیست و اگر غیر از این تاکنون اتفاق افتاد چیزی جز انحراف نبود و امروز رییس جمهوری بر مردمی سازی اقتصاد تاکید ویژه دارند.
    • مسرور IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 1
      بد بینی قاطع به حاکمیت دولتی ،اعتقاد به خصوصی سازی سریع،اعتقاد به عدم دخالت دولت در بازارها و آزادسازی قیمتها،اعتقاد به تجارت آزاد.اینها مختصات اصلی لیبرالیسم خام است که حتما باید از اینها عبور کرد زیرا لیبرالیسم خام نمیتواند کشور را نجات بخشد.
    • رضا آشنا IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      ما نیازمند تحول در ساختارهای مصلوب کنونی و تحول در اندیشه‌های حکمرانی هستیم.اولین اقدام باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی رخ بنماید تا محکی برای دیگر حوزه ها شود. البته زیاد این موضوع را باور نمی کنم.
    • سرمدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      مردمی‌سازی حکمرانی بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد. مردمی‌سازی حکمرانی تلاش دارد قدرت عمومی را مجدداً سازماندهی نماید و از طریق طرح‌های مشارکتی نهادی که مردم‌محور است از تسلط نخبگان متنفذ محلی جلوگیری کند.
    • زبیری از قصر شیرین IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      مردمی‌سازی حکمرانی وابسته به حزب و گروه خاصی نیست بلکه نوعی تعمیق دموکراسی با رویکرد اجماع عمومی در تمامی عرصه‌های کنش اجتماعی-سیاسی و اقتصادی است.ولی به این باور نخواهیم رسید.
    • زهرا عبیدی مفرد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      طرح مردمی‌سازی حکمرانی که 25 آبان سال جاری در نوبت ارائه گزارش کمیسیون امور شوراهای مجلس قرار گرفت، پاسخی دیرهنگام به این نیاز اساسی در کشور بود که در این طرح شیوه انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر تغییر کرده و حکم شهردار پایتخت نیز پس از انتخاب از سوی مردم توسط رئیس‌جمهور امضا می‌شود.
    • حشمتی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      3 0
      در کشورهای دیگر نمونه‌های یکپارچه‌سازی قلمرویی به‌خصوص در انگلستان و اسکاتلند در نهایت خود قابل مشاهده است‌، اما در ایران ما در مقابل این ادغام تفرقه قلمرویی داریم. مثلا در فرانسه این تفاوت قابل مشاهده است که آنها مکانیسم هماهنگی بین قلمرویی ساختارمند و محکمی دارند ولی ما از آن محروم هستیم.
    • یک مسول IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      2 1
      مردمی سازی حکمرانی و مردمی سازی سایر بخش ها یکی از نظام مسائل مهم دولت سیزدهم است و اعتقاد ما این است که مشارکت مردم می تواند مشکلات زیادی را برطرف کند، تمام دولتمردان باید زمینه مشارکت های مردمی و تکریم آنها را با ایجاد بسترهای لازم فراهم کنند.
    • شامیرزایی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      3 0
      انجام این طرح زمانبر است و نمونه های اناجم آن باید پی ریزی شود و بگویند اکنون این کار را در بخش فرهنگ و اقتصاد و ... انجام دادیم و این نتیجه اش بوده است.این مردمی سازی حکمرانی است.
    • شالوئی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      بدنه اصلی مردمی‌سازی حکمرانی بازشدن ساختار نهادهای حاکمیتی به مشارکت مردمی، جامعه مدنی محلی و جنبش‌های اجتماعی است که از طریق نوعی حکمرانی مشارکتی، سیاست‌های محلی-ملی به‌درستی تدوین شده و فضاهای حیاتی جامعه در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش حفاظت می‌شوند.
    • اسد زاده IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      1 2
      مردمی‌سازی حکمرانی وابسته به حزب و گروه خاصی نیست بلکه نوعی تعمیق دموکراسی با رویکرد اجماع عمومی در تمامی عرصه‌های کنش اجتماعی-سیاسی و اقتصادی است.
    • تاج زاده IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      مردمی‌سازی حکمرانی بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد. مردمی‌سازی حکمرانی تلاش دارد قدرت عمومی را مجدداً سازماندهی نماید و از طریق طرح‌های مشارکتی نهادی که مردم‌محور است از تسلط نخبگان متنفذ محلی جلوگیری کند.بعید است اجرا شود و مردم سهیم شوند.
    • سابقی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      بازشناسی حکمرانی اسلامی مردم پایه بر اساس مدیریت جهادی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب در جمهوری اسلامی ایران بر اساس تدابیر و فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا (حفظه‌الله) و با تاکید و بهره ¬ جستی از بیانیه مهم و ارزشمند گام دوم انقلاب، به صورت کامل در جامعه امروزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ به ویژه آ
    • رضایی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      2 1
      اگر مطالبه‌گری و نظارت همگانی که در حکمرانی اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر شهرت دارد و در اصل هشتم قانون اساسی به عنوان تکلیف مردم عنوان گردیده و امام خامنه‌ای (مدظله) نیز در بیانات مختلف و به کرات به اهمیت و ضرورت ان پرداخته‌اند، در قالب یک تشکیلات مردمی – نخبگانی، منسجم و هدفمند انجام شود بس
    • ضیایی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      امروزه اقتصاد ایران با چالش های متعدد داخلی و خارجی مواجه است که از مهم ترین و ریشه ای ترین چالش های ساختاری، تصدی گری دولت در اقتصاد، استفاده اندک از ظرفیت های متنوع داخلی و خصوصی سازی نادرست می باشد.
    • شهروندی از قم IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      3 0
      از اهداف حکمرانی اسلامی مردم‌پایه در مؤلفه روابط حکومت و مردم، حداکثرسازی مشارکت مردم و استفاده از نظرات و آرا و مشاوره‌‌های مردم، نهادهای مردمی و نخبگان در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و ایجاد شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر مردم و نهادهای مردمی در حوزه نظارت و کنترل فعالیت‌ها و عملکرد حکومت به‌منظ
    • خانمی ازتنکابن IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      2 1
      در مردمی سازی حکمرانی جامعه دارای سبک زندگی مناسب، از سلامت بیشتری برخوردارند و این موضوع برای نهادینه‌سازی حکمرانی اسلامی مردم پایه دارای اهمیت بیشتری است.