۳ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۹

یادداشت مهمان؛

دانشگاه‌های اسراییل و ماموریت سرکوب فلسطینی‌ها

دانشگاه‌های اسراییل و ماموریت سرکوب فلسطینی‌ها

نیک نیمر مدرس دانشگاه سیدنی پیشنهاد می‌کند دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک «اسراییل کوچک» ببینیم، زیرا به اعتقادش این‌دانشگاه‌ها با نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی همگرایی دارند.

خبرگزاری مهر _گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی پژوهشگر و کارشناس حوزه صهیونیسم پس از مقالاتی که پیش تر درباره اسراییل و صهیونیسم نوشته، مطلب جدیدی با عنوان «دموکراسی درصدای آمریکا؛ از وتوی آتش بی در سرزمین گاوچران‌ها، تا تحریم دانشگاه‌های اسراییل در آمریکا» دارد که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

این‌مطلب درباره بازوی دیگر سرکوب فلسطینیان نه از طریق نظامی که از سمت دانشگاه‌ها و مراکز به‌ظاهر فرهنگی اسراییل است.

در ادامه مشروح متن این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه پویش انزوا، لزوم پیوستن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی و تحریم روزهای فرهنگی اسرائیل را در کانون توجهات جهانیان قرار داده است، به خصوص که این جنبش‌ها تاکنون ضربات محکمی به شرکت‌ها و مؤسسات حامی این این رژیم وارد کرده است.

نخبگان علمی، فرهنگی و دانشگاهی آمریکا، از تصمیم قاطع انجمن مردم شناسی آمریکا برای تحریم مؤسسات دانشگاهی رژیم صهیونیستی در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی در آمریکا استقبال کرد. این اقدام، انجمن مردم شناسی آمریکا را به بزرگترین مؤسسه علمی ایالات متحده تبدیل می‌کند که با ۷۱ درصد از آرا از این تصمیم حمایت و در تحریم آکادمیک اسراییل شرکت می‌کند. سی و هفت درصد از اعضای واجد شرایط این انجمن، یا ۲۰۱۶ عضو، در رأی‌گیری شرکت کردند که بین اواسط ژوئن تا اواسط ژوئیه برگزار شد. انجمن انسان شناسی آمریکا در تصمیم خود با اجرای تحریم مؤسسات آموزشی اسرائیلی موافقت کرد. در این رأی‌گیری که ۱۳۰۰ نفر شرکت کردند، با اکثریت آرا قطعنامه ضد اسرائیلی تصویب شد.

رامونا پرز رئیس انجمن مردم شناسی آمریکا این اتفاق را یک موضوع بحث برانگیز اعلام کرد، و عنوان داشت اختلافات ما ممکن است بحث‌های شدیدی را به راه انداخته باشد، اما ما یک تصمیم جمعی گرفته‌ایم، و اکنون وظیفه ماست که در تعهد خود به پیشرفت دانش علمی، یافتن راه حل‌های انسانی و اجتماعی برای متوقف کردن جنگ نسل کشی اسراییل بر فلسطین پیش برویم.

سیاست‌ها و رویه‌های همه‌پرسی انجمن مردم شناسی آمریکا به دقت و بدون استثنا دنبال شده است و نتیجه تمام مجوز اعضای انجمن مردم شناسی آمریکا را به همراه دارد. این گروه دانشگاهی قبلاً در سال ۲۰۱۶ به طور محدود علیه چنین قطعنامه‌ای رأی داده بود. سال گذشته، انجمن مطالعات خاورمیانه تحریم آکادمیک اسرائیل را تأیید کرد. همه این خبر را جشن نمی‌گیرند. چند تن از حامیان رژیم صهیونیستی این اقدام را محکوم کرده‌اند و حداقل یک نفر ماه گذشته تهدید کرده بود در صورت تصویب این قطعنامه شکایت خواهد کرد.

بر اساس بیانیه عمومی انجمن مردم شناسی آمریکا، این قطعنامه بر روابط دانشگاه‌های آمریکا با نهادها و دانشگاه‌های اسراییلی تأثیر می‌گذارد که در زمینه علوم فضایی، قضایی، نظامی، هسته‌ای، پزشکی، پایان‌نامه‌های دانشگاهی، تربیت معلم و غیره فعالیت می‌کنند.این قطعنامه در بخشی دیگر از اقدامات تحریمی خود مؤسسات رژیم صهیونیستی را از مواردی همچون فهرست شدن در مطالب منتشر شده در انجمن مردم شناسی، تبلیغات در نشریات و وب سایت‌های آمریکایی، استفاده از امکانات سالن‌های کنفرانس برای مصاحبه‌های شغلی، شرکت در نمایشگاه‌های دانشکده تحصیلات تکمیلی آمریکا، عدم شرکت در برنامه خدمات دهی به دپارتمان‌های علمی اسرائیل، عدم شرکت در کنفرانس‌ها یا رویدادهای مشترک بین اسرائیل و آمریکا و عدم بازنشر و تجدید چاپ مقالات و کتب دانشگاهی دانشمندان و نخبگان علمی رژیم صهیونیستی به شدت و سخت گیرانه منع می‌کند.

همچنین در این راستا، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت که اعضای انجمن مطالعات آمریکا نیز در همه پرسی اینترنتی، با تصمیم تحریم رژیم صهیونیستی از نظر آکادمیک موافقت کردند.

این انجمن آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم تحریم برای اعلام همبستگی با دانشمندان و دانشجویان محروم از آزادی آکادمیک صورت می‌گیرد.این انجمن همچنین اعلام کرد که تصمیم دارد که آزادی بیشتری به همه دانشجویان از جمله دانشجویان فلسطینی بدهد.

بر اساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی و مصوبه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و سیاست‌های رژیم اشغالگر اسراییل، تأثیر منفی بر دانشجویان و اساتید فلسطینی می‌گذارد و وضعیت به حدی است که مؤسسات آموزش عالی اسراییل، به طرفی در سیاست‌های این رژیم تبدیل شده اند که حقوق بشر را نقض می‌کنند.

به نوشته الوطن، تلاش‌هایی در غرب برای منزوی کردن اسراییل وجود دارد که مورد توجه رژیم اسرائیل قرار گرفته است؛ اما خطر بزرگ‌تری که این رژیم را تهدید می‌کند، درخواست‌هایی است که برای تحریم اقتصادی این رژیم صورت می‌گیرد و از آنجایی که رژیم صهیونیستی روابط تجاری مستحکمی با اروپا دارد، درنتیجه این درخواست‌ها، هفته گذشته، یکی از شرکت‌های هلندی به نام ویتنس، همکاری با شرکت آب در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. تصمیم این انجمن آمریکایی برای تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی در شرایطی اتخاذ شده است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده موضع دولت وی مبتنی بر تحریم شرکت‌های رژیم صهیونیستی و دیگر فعالیت‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغال شده است، اما تحریم فقط در خود «اسراییل» نیست.

علیرغم موضع مخالف «انجمن اساتید دانشگاهی آمریکا» که ۴۸ هزار عضو دارد، با تحریم‌های آکادمیک رژیم صهیونیستی، اما اعمال فشار در زمینه تحریم‌های آکادمیک، حاصل و ثمره طرحی گسترده‌تر ضد اسرائیل است که جنبش موسوم به «بی دی اس» آن را در پیش گرفته و خواهان تحریم رژیم صهیونیستی مشابه با تحریم‌های اعمال شده علیه آفریقای جنوبی در دهه هشتاد قرن گذشته شده است.

از سوی دیگر، تحریم انجمن مردم شناسی آمریکا مانع از شرکت افراد وابسته به مؤسسات دانشگاهی اسراییل در کنفرانس‌های بین‌المللی نیز می‌شود. مقالات منتشر شده دانشمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اسرائیلی در مجلات انجمن مردم شناسی آمریکا از تجدید چاپ یا بازنشر در مجلاتی که متعلق به مؤسسات اسراییلی نیستند که افراد وابسته به آنها، آن را ویرایش می‌کنند نیز مشمول قانون تحریم این انجمن هستند. نخبگان علمی آمریکا و اسراییل که وابسته به مؤسسات اسراییلی هستند از جمله ویرایشگران، مدیران نشر دانشگاهی، سردبیران نشریات و فصلنامه‌ها، رؤسای کتابخانه‌های دانشگاهی اسراییل در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی و حتی روزنامه‌هایی که به نوعی وابسته به رژیم صهیونیستی نیز هستند در زمره تحریم قرار دارند.

در این بیانیه آمده است که انجمن مردم شناسی آمریکا به تحریم مؤسسات آکادمیک اسرائیل پس از «پایان دادن قابل ملاحظه‌ای به همدستی خود در نقض حقوق فلسطینی‌ها که در قوانین بین‌المللی تصریح شده است» پایان خواهد داد. به این ترتیب، انجمن مردم شناسی آمریکا گفته به طور منظم وضعیت را رصد خواهد کرد.

با این اقدامات، انجمن مردم شناسی آمریکا به افزایش آگاهی انتقادی از پویایی صلح و منع درگیری در منطقه کمک می‌کند، توجه را به رنج نامتناسب مردم فلسطین در نتیجه اشغال و اقداماتی که می‌توان در مورد آن انجام داد، جلب خواهد کرد. در این بیانیه عمومی بر فضای گفتگو در مورد این موضوعات حساس و مهم حقوق بشر و آزادی آکادمیک و گسترش آن به تمام دنیا و مؤسسات علمی و دانشگاهی تاکید می‌کند. اعلامیه این انجمن اندکی پس از آن منتشر شد که گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم به بایکوت اسراییل کردند، پس از آن که سیاست دولت قبلی را که اجازه کمک مالی ایالات متحده به تحقیقات دانشگاهی اسراییل در سرزمین‌های اشغالی را می‌داد، تغییر داد.

در دانشگاه‌های آمریکا معمولاً انتقاد از اسراییل با واکنش‌های تند روبرو می‌شود ولی استادان و دانشجویان این کشور به طور فزاینده‌ای در حال انتقاد از اسرائیل و آپارتاید هستند. این مؤسسه برای درک همه جانبه این موضوع، مراسمی را با حضور چند صد عضو از این مؤسسه در تاریخ ۱۵ فوریه برگزار کرده بود. این تحریم شامل تمام مؤسسات دانشگاهی اسراییل می‌شود. موافقان این تحریم اعلام کردند که هدفشان تحریم اعضای دانشگاهی یا استادان دانشگاه‌های اسراییل نبوده و نیست بلکه خود مؤسسات آموزش عالی است. آنها تاکید کردند: دولت آمریکا حامی شماره یک ارتش رژیم صهیونیستی است و سالانه ۳ میلیارد دلار از جیب مالیات دهندگان این کشور به آنها بذل و بخشش می‌کند.

استیوسالیتا استاد زبان انگلیسی در «ویرجینیا تک» که مادر فلسطینی اش را در قدس در زمان تأسیس رژیم معجول صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ از دست داده است می‌گوید: برای دانشگاه‌های جهان مهم است که در برابر ظلم اسرائیل که بر شرایط آموزشی فلسطینیان اثرات نامطلوبی داشته است موضع بگیرند.

دانشگاه‌ها مأموریت‌های زیادی دارند که همگی آنها به دنبال ایجاد دنیایی بهتر، پویاتر و اخلاقی تر هستند و لازمه رسیدن به این هدف مقدس مقابله با اقدامات رژیم‌هایی همچون اسرائیل است. بیش از ۱۷۰ گروه فلسطینی از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند برای پیوستن به تحریم مؤسسات عالی رژیم صهیونیستی ین طومار را امضا کردند.

نیک ریمر Nick Riemer، مدرس در دانشگاه سیدنی استرالیا نویسنده کتاب «تئوری تحریم و مبارزه برای فلسطین» است که به دلایلی لزوم پیوستن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به موج تحریم‌های اقتصادی این رژیم پرداخته است. وی که به دلیل تحقیقات علمی و پژوهشی خود در علم زبان شناسی مدرن در بسیاری از کشورها شناخته شده است یادداشت‌های زیادی را هم در اعلام همبستگی خود با ملت فلسطین منتشر کرده است، اگرچه با انتقادهایی از سوی محافظه‌کاران در کشورش همراه بوده است. او از طریق کتاب خود که اخیراً مورد توجه رسانه‌های منطقه قرار گرفته است، تلاش می‌کند دانشگاه را به پویش جنبش تحریم رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۵ فعال است، مشارکت دهد، جنبشی که در اصل با هدف تحریم اقتصادی و خروج سرمایه‌گذاری از رژیم صهیونیستی راه اندازی شده است.

این‌استاد دانشگاه با پرداختن به وضعیت دانشگاه‌های فلسطینی تاکید کرد عدم شناخت کافی از آنها همبستگی دانشگاهی بین‌المللی با فلسطین را ناکام می‌گذارد و در عین حال با ذکر شواهد و اسناد متعدد تاکید کرد، رویکرد خصمانه دانشگاه‌های اسرائیلی در قبال فلسطینیان تحریم دانشگاه‌ها را توجیه می‌کند.

او پیشنهاد می‌کند دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک «اسراییل کوچک» ببینیم، زیرا به اعتقاد وی دانشگاه‌های نئولیبرالی اسراییل با نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی در نقاط ایدئولوژیکی و مادی همگرایی دارند. این مدرس دانشگاه با انتقاد از مواضع دانشگاهیان غربی که ادعا می‌کنند دانشگاه را باید از سیاست دور نگاه داشت، تاکید کرد که فلسطینیان نمی‌توانند موضع حمایتی دانشگاهیان در سراسر جهان را باور کنند تا زمانی که آنها در حرفه خود با اشغالگران صهیونیست همکاری دارند.

ریمر با بیان اینکه دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در توسعه سلاح‌هایی که ارتش این رژیم علیه ملت فلسطین به کار می‌گیرد، شریک هستند، این تحلیل را ارایه می‌دهد که دانشگاه‌های اسراییل با شرکت‌های مشخصی همکاری می‌کنند که همدست با رژیم اشغالگر در ظلم به ملت فلسطین هستند. در واقع تسلیحات تولید شده توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی اسراییل با همکاری دانشگاه‌ها بر روی فلسطینی‌ها آزمایش شده است.

این استاد استرالیایی در کنفرانس‌های خود که ربطی به رژیم صهیونیستی ندارد اعلام نر می‌کند که؛ دانشگاه‌های اسراییل در جایگاه مؤسسات اسراییلی، تا حد زیادی مسؤول خشونت‌های رژیم اسراییل علیه فلسطینی‌ها هستند. دانشگاه‌های اسراییل به شدت درگیر تحقیقات تسلیحاتی هستند، به عنوان مثال برای تقویت زرادخانه ارتش اسراییل، تسلیحات ارتش در دانشگاه‌های اسرائیل توسعه می‌یابد و دانشگاه‌ها نیز در آموزش افسران ارتش اسرائیل مشارکت دارند.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های اسراییل تحصیل می‌کنند می‌توانند از طریق تبلیغات آنلاین در حمایت از اسراییل بورسیه تحصیلی مورد تأیید را دریافت کنند، بنابراین می‌توان گفت که دانشگاه‌های اسراییل موسساتی هستند که مستقیماً مسؤول سرکوب فلسطینیان از طریق همه این روش‌ها هستند.

ریمر در خصوص کتابش «تئوری تحریم و مبارزه برای فلسطین» می‌گوید که این کتاب هم ویژه افرادی است که کنجکاوی آنها را به تلاش برای درک موضوع تحریم سوق می‌دهد و هم افرادی که رژیم صهیونیستی را تحریم کرده‌اند اما می‌خواهند با شواهد و ایده‌هایی از تعهدات خود پشتیبانی کنند. ریمر از آغاز طوفان الاقصی در تظاهرات و سمینارهای بسیاری برای همبستگی با مردم فلسطین و علیه تجاوز اسرائیل حضور یافته است. این استاد دانشگاه‌های استرالیا در تظاهراتی که اخیراً دانشجویان دانشگاه سیدنی برگزار کردند، گفت که مسؤولیت کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها صحبت درباره جنایاتی است که اشغالگران مرتکب شده‌اند و باید با ملت مظلوم فلسطین همراه بود.

روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارنوت در چند رو گذشته در این خصوص نوشت که در پی تحریم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی رژیم صهیونیستی از سوی انجمن بزرگ انسانی شناسی آمریکایی، انجمن دانشگاه‌های اسراییل از مؤسسه آمریکایی درخواست کرده از تصمیم خود صرف نظر کرده و از درخواست سازمان‌های فلسطینی برای تحریم دانشگاه‌های اسراییلی حمایت نکند.

این انجمن صهیونیستی با ارسال نامه‌ای مدعی شد که «تصویر تحریف شده‌ای از واقعیت اسراییل به نمایش گذاشته شده است.» و همچنین ادعا کرده است که در دانشگاه‌های اسراییلی هیچ‌گونه تبعیض نژادی وجود ندارد و برابری میان دانشجویان اسرائیلی و فلسطینی رعایت شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در ماه‌های آتی، پیشنهاد تحریم رژیم صهیونیستی در میان ۱۲ هزار عضو این انجمن به رأی گذاشته می‌شود و در صورت تصویب این رأی‌گیری، انجمن انسان‌شناسی آمریکا به بزرگترین سازمانی تبدیل می‌شود که تحریم دانشگاهی اسراییل را پذیرفته است. موضوعی که به شدت مقامات دانشگاهای ریم صهیونیستی را به نگرانی انداخته است و قطعاً در حوزه علمی و آکادمیک به رژیم صهیونیستی ضربه خواهد زد.

انجمن انسان شناسی آمریکا پس از حمله اسرائیل به غزه، به مخالفان جنایات رژیم‌صهیونیستی در سراسر دنیا، پنج اقدام پیشنهاد کرد تا از ادامه جنگ جلوگیری شود:

۱- فشار بر پارلمان‌ها و دولت‌ها برای دادن فراخوان تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و بحث در مورد وتوی ایالات متحده و درخواست آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و حمایت سازمان ملل از فلسطینیان در غزه. تحقیق در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از سوی اسراییل و تحریم نظامی این رژیم.

۲- به بسیج اقدامات با صدای بلند، خلاقانه و مسالمت‌آمیز با بخشی از جامعه مدنی ادامه دهید. مطمئن شوید پیام شما استراتژیک و سازگار با مسائل اخلاقی است.

۳- از نویسندگان، هنرمندان، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی تأثیرگذار بخواهید به فراخوان همبستگی با مردم فلسطین بپیوندند.

۴- بسیج کمپین‌های فشار (از جمله تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری) علیه شرکت‌ها و بانک‌های رژیم صهیونیستی و شرکت‌های بین‌المللی که در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و جنایات علیه بشریت نقش دارند.

۵- جامعه، اتحادیه کارگری، انجمن، کلیسا، شبکه اجتماعی، اتحادیه دانشجویی، شورای شهر، مرکز فرهنگی یا سایر سازمان‌های خود را بسیج کنید تا به روابط با رژیم صهیونیستی آپارتاید و شرکت‌ها / موسساتی که شریک سیستم ظلم و ستم آن، هستند-همان‌طور که علیه آپارتاید آفریقای جنوبی انجام شد- پایان دهند.

همچنین پیرو مشارکت و همبستگی به انجمن انسان شناسی آمریکا در تحریم دانشگاه‌های ریم صهیونیستی، فراگیرترین نهاد صنفی اساتید و مربیان مراکز آموزش عالی در انگلیس از اعضای خود خواست به تحریم بین المللی دانشگاه‌های رژیم اسراییل بپیوندند.

اتحادیه استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انگلیس که ۱۲۰ هزار عضو دارد، در قطعنامه‌ای که به نشست افتتاحیه کنگره سالانه آن در «بورنموث» در جنوب انگلیس ارائه شد، این درخواست را مطرح کرده است.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفت، همچنین تاکید شده اعضای اتحادیه برای از سرگیری کمک‌های جامعه جهانی به دولت خودگردان فلسطین و آزاد شدن عوائد مالی این دولت که توسط رژیم صهیونیستی توقیف شده، تلاش کنند.

در متن پیش‌نویس قطعنامه که توسط دانشگاه‌های شرق لندن و شهر برایتون تنظیم شده، آمده است: ۴۰ سال اشغال‌گری اسرائیل تار و پود جامعه فلسطین را از هم پاشیده و اشغال‌گری به شکل احداث شهرک‌های غیرقانونی، مجازات جمعی و محدودیت در رفت و آمد جریان دارد.

تنظیم کنندگان این قطعنامه همچنین با ابراز تأسف از اینکه حقوق آموزشی مردم فلسطین از آنان سلب شده، اقدامات رژیم اسرائیل نظیر حملات نظامی، بستن راه‌ها، احداث پست‌های بازرسی، مقررات محدودیت رفت و آمد، تیراندازی و دستگیری دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و استادان دانشگاه را علت وضعیت پیش آمده اعلام کردند.

کد خبر 6034021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شنزار RO ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      24 0
      دولت آمریکا آتش بس را وتو می کنه اما دانشگاه‌های آمریکا میان اسراییل را تحریم می کنند. دموکراسی در آمریکا را نفهمیدمو
      • قربت IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        26 0
        غیر قابل توجیه و غیر قابل فهم و نفرت انگیز .آمربکا با اعمال خود نفرت مردم جهان را کسب میکند
      • فرانک مغربی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        20 0
        شاه بااینکه مسلط به چند زبان بود نوکر اجنبی بود امام بااینکه شاید فقط فارسی وعربی میدانست اما با تقوا بود پوز شرق و غرب را به خاک ذلت مالید پس تقوا ملاک است نه تخصص دکترها ومهندسهای زیادی در استعمار پول وقدرتها بردگی میکنندنمونش اینشتین بزرگترین دانشمنده آلمانیه که مثل یه عده وطن فروش رفت
      • علیزاده IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        25 0
        به امید نابودی اسرائیل و آمریکای فاشیست
      • قامتی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        23 0
        رویترز، برای اولین بار به نقل از یکی از مقامات حماس، تعداد تلفات نیروهای حماس در جنگ زمینی غزه را تا کنون شش هزار نفر اعلام کرد. هر چند ارتش اسرائیل و منابع اطلاعاتی مستقل این تعداد را بین دوازده تا پانزده هزار نفر اعلام کرده‌اند.در مقابل تا حالا دویست و چهل نفر از نیروهای اسرائیلی در جریان جنگ زم
      • حسنی پور IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        14 0
        رهبر آلمان نازی معتقد است آن‌هایی که به نژاد یهودی متعلق‌اند، دچار فقدان ضروری‌ترین پیش‌شرط یک مردم فرهنگی یعنی روحیه آرمانی و فداکاری‌ هستند
      • حسینی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تمام جهان باور کند با ایجاد کشوری یهودی در فلسطین هدف ملی جدید یهودیان تامین خواهد شد، یهودیان از این رهگذر ابزاری دیگر برای فریب مسیحیان ساده‌لوح به کار می‌گیرند. آن‌ها کوچک‌ترین نیتی برای ساختن کشوری در فلسطین ندارند که در آن‌جا زندگی کنند. آن‌چه آن‌ها واقعاً در نظر دارند
      • داریوش کبیر IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        17 0
        پیش‌بینی پایان یهودیان از نظر هیتلر هم در فصل یازدهم «نبرد من» اشاره‌ای داشته باشیم. او معتقد است نتیجه نهایی این نیست که مردم تمام آزادی‌شان را تحت سلطه یهودیان از دست بدهند بلکه یهودیت ناپدید خواهد شد و می‌نویسد: «در پایان، این انگل‌ها خودشان ناپدید می‌شوند.»
    • رضا RO ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      25 0
      سرزمین گاوچران‌ها را خوب اومدی
      • هبر IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        درود بر شرفت
      • هادی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        18 0
        کتاب ماجراجویی در سرزمین گاوچران ها|اثر ارمانو لیبنزی...حتما بخونید
      • خندان IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        21 0
        غرب وحشی - غرب_وحشی کابوی، نماد اصلی مرز آمریکا
      • خردمند IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        21 0
        جامعه تاریخی گاوچران‌های آمریکا که در اواخر سده نوزدهم شکل گرفت
      • فریبا .م IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
        12 0
        گاوچران ها و کابوها را چه به دموکراسی و غیره اونا فقط عامل هرج و مرج در دنیا و نقض دموکراسی و حقوق بشر هستند.
      • زهرا رزاق محمدی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
        12 0
        دولت آمریکا در داخل کشور خودش همه علیه خودش هستند .همین قیام دانشگاه ها علیه اسرائیل و دولت آمریکا خودش نمونه ای از دموکراسی دانشگاهی علیه هیات حاکم است.واقعا این کشور دنیا را برای شر و ظلم و ستم بهم ریخته است.
      • ایزدی خواه IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
        12 0
        گاو چران دزد کابو ناقض حقوق بشر کودک کش و متجاوز از اسامی مطرح دولت آمریکادر همه اعصار بوده است.
    • مرسده RO ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      باید طوری بشه که ازاسراییل فرارکنن کودک کش خائن
      • عیاض IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        فقط اسراییل می‌تواند به کشتار زنان و کودکان افتخار کند. شما بی آبروی افکار عمومی جهان هستین.
      • جمهور IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        17 0
        وال استریت ژورنال آمریکایی هم اعلام کرد که حدود ۲۰٪ از نیروی کار اسرائیلی از زمان طوفان الاقصی از بازار کار خارج شدند . از زمان شروع جنگ تا ۲۴ دسامبر، ۱۹۱ هزار و ۶۶۶ نفر در سرزمین‌های اشغالی درخواست دریافت مزایای بیکاری داده بودند.
    • صبایی RO ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      اینها مسخره بازی است
      • علی کراد IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        22 0
        روش های پوسیده و نخ نمایی که مصر شصت سال پیش، در زمان جمال عبدالناصر، استفاده می کرد و تصور می کرد با بازی های کلامی می تواند واقعیت های میدانی را تغییر دهد.
    • نعمایی RO ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      22 0
      آیا بهتر نیست دوکشور شوند و مردم در کنار هم زندگی کنند انسانیت کجاست
    • یاوری RO ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      23 0
      تعداد زیادی از دانشجویان در اراضی اشغالی به مهاجرت فکر می‌کنند و به دلیل مشکلات مالی تمایل به ترک اراضی اشغالی و پیدا کردن وطن جایگزین بهتری دارند.
      • جمال قهرودی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        برخی از آن دانشجویان عرب، خویشاوندانی داشتند که در غزه کشته شده بودند یا به‌دلیل دیدگاه‌هایشان درباره جنگ، در شبکه‌های اجتماعی مورد هدف قرار گرفته و مجبور به سکوت شده بودند. درحالی‌که جنگ در غزه تقریبا ۱۰۰ مایل با دانشگاه فاصله دارد، اما افکار مربوط به جنگ اجتناب‌ناپذیر است.
      • جهرمی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        20 0
        بر اساس نظرسنجی ماه نوامبر توسط مرکز آکورد، یک سازمان غیرانتفاعی، بیش از ۵۰درصد از دانشجویان یهودی و عرب در سراسر اسرائیل از نشستن در کلاس درس با یکدیگر می‌ترسند و تقریبا از هر دو عرب، یک نفر به هیچ وجه به دانشگاه برنمی‌گردد.
    • ظهوری RO ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      اسراییل فقط دانشگاه آدم کشی و کودک کشی داره تمام
    • ظاهرشاه RO ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      اسرائیل بیش از ۳۵۰ هزار سرباز ذخیره که حدود ۳۵ هزار دانشجوی دانشگاه را شامل می شود برای مشارکت درجنگ غزه فراخوانده است یعنی همه سوسول و بچه هستند
    • طارمی RO ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      نیمی از دانشجویان دانشگاه های اسرائیل قادر به پرداخت هزینه های تحصیل نیستند. بجاش میرن سربازی
      • یارمن IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        17 0
        اسرائیل در مواجهه با شکست خود به شدت تاکتیک‌های ارعاب و سرکوب را به کار گرفته است. این سیاست‌ها نیز شکست خواهند خورد، زیرا نمی‌تواند افراد را از خود و واقعیت‌های شان جدا سازد
    • زیبا کرمعلی RO ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      دمش گرم حماس چه کرده...حدود ۱۵۰۰سرباز ذخیره نظامی در دانشگاه حیفا حضور دارند و تا زمانی که فراخوانده شوند، سربازان دانشجو، از جمله کوهن، باید همیشه سلاح‌های خود را کنار خود نگه دارند؛ چون در هر لحظه و دقیقه‌ای امکان فراخواندن آن‌ها می‌رود؛ بنابراین دانشجویان اسرائیلی با سلاح در دست در کلاس‌ها حاضر م
    • زبور RO ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      به نظرم این چیزا کارسازنیست .باید جنگید
    • ذوالنور RO ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      همدستی دانشگاه‌های اسرائیلی در فرایند اشغال فلسطین، منحصر به حمایت مالی و تحصیلی از دانشجویان سرباز یا انتشار بیانیه‌هایی درحمایت از جنگ نیست و حوزه‌های بسیار وسیع‌تر و مستقیم‌تری را، از تحقیقات نظامی گرفته تا آموزش نظامیان، دربرمی‌گیرد
    • زامهران RO ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      دانشگاه تل‌آویو برای دانشجویانی که در حملۀ نظامی اسرائیل به غزه مشارکت داشته‌اند، امتیازات خاصی در نظر می‌گیرد؛ امتیازاتی نظیر شرکت دوباره در امتحانات و پرداخت شهریه و کمک‌هزینۀ تحصیلی یک‌ساله به دانشجویان سرباز.
    • ذوالفقاری RO ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      براساس گزارش سازمان ملل، دست‌کم ۳۷۳۰۰۰ کودک فلسطینی محتاج کمک‌های روانپزشکی هستند.کودکان علائم استرس مزمن را از خود بروز می‌دهند: شب ادراری، وابستگی شدید به والدین و کابوس‌های شبانه.مرگت باد اسراییل
    • رشتی RO ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      دانشگاه عبری در اسراییل محور همه اعزام های دانشجویان به جنگ است.
    • رضوی RO ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      24 0
      در سایت دانشگاه عبری به وضوح آمده که به ما کمک کنید تا اسرائیل را قدرتمند کنیم.تفله ها
      • جعفری IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        19 0
        شهروند عرب مسیحی اسرائیل گفت که نگرانی اصلی در میان دانشجویان عرب که به دانشگاه بازمی‌گردند این است که آیا آزادی بیان آن‌ها محدود خواهد شد. از زمان حمله ۷اکتبر، به گفته مقامات اسرائیلی، دانشگاه حیفا به‌طور موقت ۹دانشجو را که به گفته مدیران، پست‌های طرفدار حماس در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند،
    • داریوش کبیر RO ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      شواهد مستدلی وجود دارد که ثابت می‌کند، دانشگاه‌های اسرائیلی از جنگ، ظلم بر فلسطینی‌ها و نابودی غزه حمایت مستقیم می‌کنند و این امر تردیدی برجای نمی‌گذارد که باید برای مقابله با دانشگاه‌های اسرائیلی اقدامی کرد: پیوستن به جنبش بایکوت مؤسسات آکادمیک اسرائیلی
    • درود RO ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      قبل از آنکه در جنگ با مقاومت اسلامی مجبور به غرق شدن در دریاها شوید به زادگاه‌های خود بازگردید.
      • دیار IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        16 0
        حرف های عرب جاهلی از زبان شماها بیان میشه بیشتر فکر کن
    • رادار RO ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      مبارزه با صهیونیسم و رژیم غاصب صهیونیستی تنها محدود به خاورمیانه و کشورهای مسلمان‌نشین نمی‌شود بلکه دانشگاه‌های مختلفی در دنیا هستند که با اقدامات و سیاست‌های مختلفی که در پیش گرفته‌اند در کنار وظایف آموزشی و فرهنگی که انجام می‌دهند، رسالت دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را هم بر دوش می‌کشند.
    • دارابی RO ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      «در این برهه از زمان، اگر نتانیاهو با گردنبندی ساخته شده از دندان‌های کودکان فلسطینی در قاب تلویزیون ظاهر شود، آیا کسی متعجب می‌شود؟
      • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        16 0
        کودکان رو جدا حساب کردین؟ آنها هم اعضای آینده حماس هستند و از نظر اسراییل کودک کش باید کشته شوند
    • دوربین RO ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      22 0
      آزادی فلسطین درمان این بیماری است، ‌آپارتاید اسرائیل به هر شکلی که لازم باشد، جنجال آفرین شد. امروز در صهیونزی اوکراین، صهیونزی رژیم‌صهیونیستی مطرح است.مرگ برآمریکا
    • دیار RO ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      24 0
      رژیم‌صهیونیستی و اوکراین توده‌های سرطانی هستند که باید ریشه کن شوند
      • خاموش IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        بزودی، یعنی چند سال دیگه؟ تو رو ارواح پدرت، تاریخش رو دقیقا مشخص کن
    • شاهی RO ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      این همان چیزی است که فلسطینی‌ها، از جمله دانشگاه‌ها و اتحادیه‌های اساتید، به‌عنوان مؤثرترین ابزار همبستگی خواستار آن هستند.
    • شاهدی RO ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      باید پیام روشنی بدهیم که جنگی که اسرائیل اکنون در غزه انجام می‌دهد، غیرقابل قبول است و پایه‌های دموکراتیکی را که همه دانشگاه‌ها باید بر آن متعهد باشند، تضعیف می‌کند.
    • شبان RO ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      جنایات این رژیم علیه فلسطینی‌ها، وارد مرحله نسل کشی شده است، «باید با انزوای بین المللی مواجه شوند». تحریم چاره اساسی است.
    • سریر RO ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      کمیته انضباطی دانشگاه‌های غربی؛ همکار صهیونیست‌ها هستند مرگ بردولت های غربی و اسراییل
    • یاراحمدی RO ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      چفیه‌های مخصوص فلسطین در دانشگاهه های انگلیس و آمریکا ممنوع شد.اونا از چفیه‌ها می ترسند.
      • عسکری IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        18 0
        اسراییل وجود خارجی ندارد رژیم نجاست صهیونیستی را استفاده کنید این تنها واژه ای است که درست است
    • سرداب RO ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      22 0
      رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط گردان های القسام در هفتم اکتبر آغاز شد، بیش از 350 هزار سرباز ذخیره از جمله حدود 35 هزار دانشجو را برای مشارکت در جنگ علیه غزه فراخواند.
    • یاسر RO ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      رد خون به دانشگاه‌ها ی دنیا رسید و می‌رسد
    • بافق RO ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      29 0
      نمی‌توان نقش اصلی دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی را با بودجه‌های پژوهشی اتحادیه اروپا و شرکای پژوهشی دانشگاه‌ها نادیده گرفت و به‌نوعی می‌توان مراکز آموزش عالی آنها را در جنایت‌های جنگ شریک دانست
    • سوت RO ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      دانشگاه «برایلان» در تحقیقات مشترکی که با ارتش این کشور به‌ویژه در زمینه توسعه هوش مصنوعی به‌کار‌رفته در وسایل حمل‌ونقل بدون سرنشین جنگی حضور داشته و به تجهیز امکانات نظامیان کمک کرده است. یعنی وابستگی نظامی صهیونیست‌ها به دانشگاه‌ زباد است.
    • سارا مردانی RO ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی در تامین بخش اعظمی از درآمد به آموزش و بودجه‌های پژوهشی ارتش رژیم‌صهیونیستی متکی هستند. در این میان، به‌عنوان مثال، دانشگاه «بن گورین» با واحدهای لجستیک، دفاع سایبری، فناوری نیروی هوایی و واحدهای محاسباتی ارتش اسرائیل، همکاری نزدیک دارد
      • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        21 0
        هزینه‌های مالی سنگین‌ تل‌آویو را به عقب‌نشینی هزاران نظامی از غزه وادار کرد
    • بسم الله RO ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      روابط دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی با ارتش این کشور به‌طور مستقیم به حملاتی علیه فلسطین منتهی می‌شود.
    • لامردی RO ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      16 0
      عبور مبارزان مقاومت فلسطینی از پاسگاه های اسراییلی که غزه را از اسراییل جدا می کند، حیرت انگیز بود... شاید دستاورد عمده مقاومت در تصرف موقت این مستعمرات شهرک نشین، ضربه مهلکی به هرگونه اعتمادی باشد که استعمارگران اسراییلی به ارتش خود و توانایی آن برای محافظت از آنها داشتند
    • بایرام RO ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      31 0
      به نظر من در این اتفاق های اخیرا در واقع ایده ی رژیم صهیونیستی و ایده محوری شان به چالش کشیده شد. به نظر من ایده کلی و محوری شان که در آن نوعی نژادپرستی وجود دارد میل به تهاجم سرزمینی و افزایش و وسعت طلبی جغرافیایی وجود دارد که شکست خورد.
    • بادرود RO ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      26 0
      دانشجویان دانشگاه هاروارد خواستار از بین رفتن اسرائیل از دریا تا رودخانه هستند.
      • رادار IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        18 0
        بن بستی که اسرائیل در نتیجه هزینه‌های اقتصادی جنگ در آن گرفتار آمده دشوار و بی سابقه است.
    • ایران RO ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      46 0
      اسراییل منفورترین کشور دنیا
      • هبر IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        18 0
        کشور دنیا نه، ملت تکه پاره از اقصی نقاط دنیا. یه ملت جعلی با هویت جعلی با اشتراک صهیونیسم
    • اسدی RO ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      91 0
      یکی به این دانشگاه اتریشی بگه بدبخت تو به هاروارد نیاز داری نه اون به تو!
      • هارمش IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        12 0
        مدرسه کسب و کار لادر در وین اتریش اعلام کرده که روابطشو با دانشگاه هاروارد بخاطر ناکامی کالج نخبگان در مقابله با افزایش نگرانی‌های یهودی ستیزی در محوطه دانشگاه قطع میکنه.
    • از میناب RO ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      108 0
      بمب اندازی بستن آب و غذا و برق، کودک کشی دزدی جنایت خانه دزدی و وطن دزدی و ظلم و ستم به مردمی که بالاترین سلاحشون سنگ و موشک بوده چطور؟؟؟؟ بعد از هفتاد سال جنایت بی وقفه توی آلبانی نشین، بجز تهمت زدن به این مردم مظلوم ستمدیده، هیچ حرف دیگری برای زدن نداری بجز تهمت دروغ بستن و لاتاعلات گفتن!بترس از خ
    • تبریز 77 RO ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      27 0
      چرا اسرائیل نمی‌خواست دانشجویان فلسطینی در رشته‌های خاصی تحصیل کنند؟
    • تورک RO ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      21 0
      بازداشت‌های اخیر را می‌توان به مجموعه‌ای از رخداد‌های دیگر در دانشگاه‌های اسرائیل با هدف ساکت کردن و ارعاب دانشجویان فلسطینی افزود که پس از جنگ اخیر غزه افزایش یافته است.
    • تتلو RO ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      51 0
      بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط ائتلاف مشترک بلوک‌های دانشجویی ۷۶ درصد از دانشجویان عرب به مدیریت دانشگاه یا کالجی که در آنجا تحصیل می‌کنند اعتماد ندارند و بیش از ۸۷ درصد آنان احساس می‌کنند که احساس امنیت شان آسیب دیده و با دشمنی از سوی دیگر دانشجویان مواجه شده اند.
    • تنها RO ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      22 0
      یورش نیروهای اسرائیلی به دانشگاه، تهدیدی جدی علیه آموزش است
    • نمناک RO ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      اینجا آمریکاست جرأت کن از جنایات صهیونیستها حرف بزن.این زن خیلی وقیحه. صهیونیست‌ها کودکان فلسطینی رو قتلعام میکنن بعد ببین چطور خودشون رو مظلوم نشون میدن. اصلا صحبت از نسل کشی یهودیان نیست بلکه این ملت فلسطین است که مورد نسل‌کشی قرار گرفته.
    • نقطه RO ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      24 0
      اعتراض و بازداشت در محیط های دانشگاهی آمریکا با افزایش تنش بر سر جنگ غزه و نسل کشی فلسطینیان، به یک روال عادی در دانشگاه های آمریکا تبدیل شده است.
    • محرم RO ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      اسراییل علیه غزه؛ دنیا علیه اسراییل!
      • یاوری IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        21 0
        اي ول.
    • مامور RO ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      جنگ با یهود یعنی شهادت در راه خدا درستش این است
    • محمدی RO ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      فعلا که همه دارن قسم میخورن که ما نه حمایت کردیم و نه میکنیم .یعنی یه توافق با کدخدا ارزشش بیشتر از قبله اول مسلمین شده
    • مردار RO ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      19 0
      به جنگ تمدنی و دینی دامن نزنیم.روبروی ما یک فرقه یهودی به اسم صهیونیسم نکبت و نکبت زاده هست نه کل یهودیان.حواسمان باشد که بصیرت داشته باشیم و آب در آسیاب دشمنان و بدخواهان ایران و اسلام نریزیم.رسانه های غربی دنبال این هستند که بحران فلسطین را تبدیل به یک جنگ دینی و تمدنی کنند و از این آب ماهی بگیرند
    • کمان RO ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      لعنت ابدی بر رژیم آپارتاید کودکش اسرائیل
      • حامد IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        13 0
        هیتلر در برشماری نتایج اختلاط نژادی، علت این کار را گناه و معصیت علیه اراده خداوند می‌داند؛ گناهی که کیفر داده خواهد شد. او مخالفت گستاخانه‌ای را که در این ‌زمینه وجود دارد، امری ریشه‌دار در یهودیت می‌داند. از نظر هیتلر مخالفت گستاخانه‌ای که یهودیت در مقابل جلوگیری از اختلاط نژادی دارد، خود را در وا
    • مشتی RO ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      28 0
      مرگ بر اسرائیل کودک کش
    • کشاورز RO ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      20 0
      ایلان ماسک تلویحا از جنایتهای اسراییل حمایت کرده و این در اثر عمق پروپاگاندای صهیونیسم در افکار عمومی غرب به وجود میاد. ولی پیشنهاد میکنم به جای حرفهای سیاسی بره زودتر همه دلارهاشو تبدیل به چیزهای دیگه کنه... حتی به شت کوینهای خودش...
    • کابل RO ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      16 0
      درود بر شرف کسانیکه با واقع بینی مسائل رو بیان میکنند و مرعوب سیاسی بازی های رایج نمی شن
    • کاوه RO ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      18 0
      دمش گرم نظرات کارشناس منطقی بود
      • ثیهاد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        10 5
        آقای معروفی اینا را از کجاش در میاره؟یکی به من بگه
      • جابر IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        خيلي از اين پاسخ اول خوشم اومد. دمت گرم.
    • ضرب RO ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      17 0
      مررررررررررگ برررررررررر اسرائیل کودک کش
    • فراسو IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      13 0
      حالا به اندازه ای بدبخت شده که در روز دوم مبارزه با مردم مظلوم فلسطین، دست به دامن آمریکا دراز کرده، و بمب های آمریکایی هدیه ای است برای اسرائیل که بر سر کودکان و زنان و مردم کوچه و بازار می ریزه. در تمام تاریخ جهان برید مطالعه کنید در کدام دوره بشری حتی قرون وسطی سابقه داره یک یاغی بیاد به جای جنگ
    • فراسو IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      15 0
      جنگ رو در رو مردمی که در یک قفس به نام غزه محصور شدن را این گونه بمباران کنند. اما با همه این اوصاف با وجودی که هزاران نفر از آنها به شهادت رسیدن، الان چند ماه است که اسرائیل و ارباب شما آمریکا حتی نمی تونند یک گروه غیر منسجمی مثل حماس را نابود کنه. دوران آمریکا و اسرائیل تمام شده. خیلی آدم باید احم
    • فراسو IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      14 0
      احمق و بدبخت باشه سگ اسرائیل و آمریکا بشه.وقتی که خود مردم آمریکا هم فهمیدن آمریکا یک خون آشام بی قانون است. دوران شعارهای مظلوم نمایی اسرائیل تمام شده، در گوشه گوشه جهان شعار مرگ بر اسرائیل سر داده میشه، گر چه اسرائیل به فرموده رهبر گرانقدر و عزیز ما کمتر از بیست سال دیگه نابود خواهد شد،
    • فراسو IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      19 0
      ما ذره ای شک نداریم. اما امروز همه ما شاهدیم زنگ ها برای نابودی ایالات متحده آمریکا هم به صدا در آمده و آمریکا در جهان پیش و رو جایی نخواند داشت و دوران افول و نابودیش را همه ما خواهیم دید. گر چه آمریکا همین الان هم بین آنهایی که بویی از انسانیت برده اند، با هر عقیده و دین و فرهنگی منفوره. به امید ن
    • مسافر IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      14 0
      این همه کامنت خورده این یادداشت؟واقعا قابل تحسینه.
      • پرواز IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
        15 0
        جدا کامنتای این گزارش از تابناک ومشرق هم بیشترشده. واقعا دمت گرم مهر و مستر معروفی....این یک حقیقته
      • اردبیل آماده IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
        19 0
        در جواب و پاسخ به پرواز عرض نمایم بعضی وقتا که کامنتی را می خواهم مثبت بزنم و تایید کنم در تابناک مثبت دوتا دوتا منظور میشه و تصاعدی دارد. اما مهر نه این طور نیست.تشکر
      • مدینه فاضله IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
        14 0
        خبرگزاری مهر دوسال یا سه سالی است که خبرگزاری برتر شده تعدا مخاطبانش با توجه به اتفاقات در دنیا و حوادث زیاد و جنگ ها و ... خیلی زیاد شده.در سئوی گوگل فکرکنم ردیف اول هست در ایران
    • آفتابگردان IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      17 0
      زنده باد قلم مقدس آقای معروفی.....