۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۸:۳۲

مقامات اتحادیه اروپا مدعی شدند؛

برخی کشورهای گروه ۲۰ هم توافق جدید برای نفت روسیه را اجرا می‌کنند

برخی کشورهای گروه ۲۰ هم توافق جدید برای نفت روسیه را اجرا می‌کنند

برخی منابع در اتحادیه اروپا مدعی شدند برخی از کشورهای در حال توسعه و عضو گروه ۲۰ تمایل دارند توافق تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا مدعی شد این اتحادیه «علامت‌های مثبت» از برخی کشورهای در حال توسعه از جمله شماری از دولت‌های عضو گروه ۲۰ (G۲۰) برای اجرای توافق تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دریافت کرده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود اعلام نکرده که کدام کشورها آمادگی خود را برای اجرای این توافق اعلام کرده‌اند.

این مقام اتحادیه اروپا درباره دلیل تمایل برخی از کشورهای خارج از محدوده این توافق برای پیوستن به این توافق مدعی شد نقش حیاتی و اصلی اتحادیه اروپا در ارائه خدمات مالی، حمل‌ونقل و کارگزاری در تمایل این کشورها موثر است، چون از این پس دیگر بروکسل هیچ گونه خدماتی در این زمینه‌ها ارائه نمی‌دهد و واردکنندگان مجبور هستند جایگزین‌های دیگری پیدا کنند و این امری زمان‌بر است.

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، علاوه بر این کشورهایی که داوطلبانه به توافق تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه می‌پیوندند ،احتمالا از قیمت پایین نفت روسیه سود خواهند برد و روسیه نیز هم‌اکنون از طرف شرکای خود برای ارائه تخفیف در برخی انواع نفت‌ها، تحت فشار قرار دارد.

کمیسیون اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای اروپا نیز به طور موازی اجرای سقف قیمت نفت روسیه را در اتحادیه اروپا تصویب کرده اند. این سقف با حداکثر قیمت تعیین شده است. در این بیانیه آمده است: ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت خام در نظر گرفته شده و این سقف در آینده هم با توجه به تحولات روز قابل تغییر است تا به تحولات بازار پاسخ دهد.

کمیسیون اروپا افزود: «این سقف قیمت برای نفت‌های خریداری‌شده بالاتر از سقف قیمت قبل از ۵ دسامبر که در کشتی‌ها بارگیری شده و قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ تخلیه می‌شود، اعمال نمی‌شود.»

ولادیمیر پویتن، رئیس جمهور روسیه پیش از این ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در واکنش به این تصمیم جدید کشورهای غربی برای نفت روسیه گفت که مسکو بهای رونق اقتصادی و صادرات انرژی کشورهای دیگر به کشورهایی که برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کرده‌اند را نخواهد پرداخت. رئیس جمهور روسیه اعمال سقف قیمت را «حقه» و «اخاذی فاحش» خواند.

کد خبر 5646238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کیا GB ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      دقیقاً مانند این است که فرزندی برای گرفتن پول از پدرش شرایط بگزارد. این رفتارهای غرب مضحک است و اینطور وانمود میشود که روسیه به فروش نفت به اروپا محتاج است و نه اروپا به انرژی روسیه. آیا روسیه برای نفتش بدون مشتری می ماند،