۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷

مهر خبر داد؛

تحقق درآمد حاصل از عوارض سفر ۴ ماه زودتر/سهم گردشگری چه می‌شود؟

تحقق درآمد حاصل از عوارض سفر ۴ ماه زودتر/سهم گردشگری چه می‌شود؟

درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور ۴ ماه زودتر محقق شده حالا باید دید آیا سهم صنعت گردشگری از این درآمد داده می‌شود ؟

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان امور مالیاتی کشور گزارش آماری ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ را اعلام کرده است براساس این آمارها یک هزار و چهارصد و سیزده میلیارد تومان برابر با ۱۴,۱۳۳,۸۷۲ میلیون ریال از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور مالیات به دست آمده است.

مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که مطابق قوانین و رویه هر ساله توسط رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس شد، در خصوص عوارض خروج از کشور، پیش‌بینی تحقق درآمدی بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیارد تومان شده بود. اما حالا به نظر می‌رسد در ۸ ماه اول سال این تحقق درآمد به نتیجه نزدیک شده درحالی که هنوز چهار ماه تا پایان سال مانده است.

در حال حاضر میزان عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در سفر اول ۴۰۰ سفر دوم ۶۰۰ و سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان است این میزان برای مسافران مقاصد زیارتی، تیم‌های ملی و مرزنشین‌ها متفاوت است.

از این میزان مالیات حاصل از عوارض خروج از کشور مسافران که اساس ایجاد آن در سالهای جنگ ایران و عراق؛ برای هزینه کرد این مالیات در حوزه صنعت گردشگری بود؛ تنها ۸۰ هزار تومان، سهم صنعت گردشگری عنوان شده بود سهمی که سالهای گذشته به این صنعت داده نشد و اعتراض مسئولان گردشگری را نیز در پی داشت.

پیش از این ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان کشور گفته بود: پیشنهاد داده بودیم که ۵۰ درصد از این هزینه برای ایجاد زیرساخت‌ها به صنعت گردشگری تعلق بگیرد. این پیشنهاد مورد موافقت دولت قرار گرفت و در دولت نهم و دهم یکی دو بار این هزینه را پرداخت کردند اما با تغییر دولت و برنامه‌ها، این طرح فراموش شد. درحالی که اگر چنین بودجه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان با نیمی از آن یعنی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان، هر سال حداقل چند هتل ساخت.

اکنون باید دید آیا سازمان برنامه و بودجه سهم گردشگری را از این درآمد هنگفت ناشی از سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور را مشخص می‌کند و آیا وزیر میراث فرهنگی می‌تواند با نفوذی که در دولت دارد، این هزینه را برای گردشگری خرج کند یا نه.

کد خبر 5646587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • باباعلی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      این عوارض یک قانون موقت بود و ادامه ش غیرقانونیه, فکر نمیکنم به غیر از ایران کشور دیگه ای باشه که عوارض خروج بگیره.