۲ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵

گزارش خبری؛

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده افتتاح شد

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده افتتاح شد

ارومیه -پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه پس از کش و قوس های فراوان در حالی که دریاچه در شرایط بحرانی قرار دارد، به ایستگاه افتتاح رسیده و امیدها برای نجات این تالاب قوت گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پروژه عظیم انتقال آب به دریاچه ارومیه که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای احداث آن شده و اگر با هزینه‌های امروز محاسبه شد ۱۲ هزار میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار تخصیص داده است.

وعده افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه، از بهار سال ۹۹ شروع شد سپس به دی ماه و بهمن ماه سال ۱۴۰۰و بعد از آن به بهار سال جاری موکول شد، اما با وجود این وعده‌های مکرر به دلیل ترک خوردگی ۷۵۰ متر این وعده‌ها محقق نشد.

در جریان سفر رئیس جمهوری اردیبهشت ماه سال جاری با تزریق اعتبارات و تأکیدات دولت بر تسریع در روند اجرای آن پروژه وارد مراحل نهایی شد و هم اکنون به ایستگاه افتتاح رسیده و قرار است بهمن ماه امسال همزمان با دهه فجر به بهره برداری برسد.

هم اکنون دریاچه ارومیه شرایط خیلی بحرانی را سپری می‌کند برخی کارشناسان معتقدند که دریاچه ارومیه دیگر هیچ وقت به صورت کامل احیا نخواهد شد، اما دولت سیزدهم امید خود را برای احیای کامل دریاچه حفظ کرده است.

آمارها به خوبی بیانگر بدتر شدن روز به روز این تالاب بین المللی و این امر موجب شده نهادهای متولی آمارها وضعیت دریاچه را به صورت مرتب اعلام نکنند و این شرایط بیانگر توجه و تکمیل طرح‌های نیمه تمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه است.

هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان ثبت شده در ۳۰ سال گذشته رسیده و بر اساس آخرین آمارهای اعلامی تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۰ متر است که به دلیل بارش‌های اخیر ۶ سانتی متر نسبت به کمینه امسال افزایش داشته است.

تراز دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال قبل خود ۱۲۷۰.۵۶و حجم آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب بود، همچنین حجم آب دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب است

این آمار و ارقام بیانگر این است که یکی از راه‌های برون رفت از شرایط بحرانی بهره برداری از تونل انتقال آب در بهمن ماه است که با اتمام آن ورودی دریاچه ۱۶ برابر افزایش می‌یابد.

تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بهمن ماه به بهره برداری می‌رسد

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه از افتتاح تونل انتقال آب در بهمن ماه و افزایش ۱۶ برابری ورودی آب به دریاچه با اتمام سد چپر آباد و سیلوه خبر داد.

روح الله متفکر آزاد روز جمعه در جلسه با دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: هدف ما مچ گرفتن نیست بلکه ارائه گزارش دقیق به مردم است که چه کارهای انجام شده نقاط مثبت و منفی کجاست و چه موانعی سر راه است.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه یکی از نمایندگان مردم تبریز افزود: قبول داریم احیا دریاچه هماهنگی همه نهاهای حاکمیتی را می‌طلبد، هماهنگی اجتماعی، اراده مردمی و دولتی لازم است.

وی با بیان اینکه ما الان در حوزه علم حرف برای گفتن داریم اجرای ۳۶ کیلومتر تونل در اعماق زمین نشان از علم بالای ماست افزود: ورود دولت با وجود تورم موجود به موضوع احیا دریاچه با اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات نشان از عزم جدی برای احیا است که جای قدر دانی دارد.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیا دریاچه ارومیه همچنین گفت: خبر خوش برای مردم این است که تونل انتقال آب بهمن به بهره برداری می‌رسد افتتاح این تونل یک قدم رو به جلو است، همچنین با اتمام سد چپرآباد و سیلوه بزودی شاهد افزایش ۱۶ برابری ورودی آب خواهد شد.

آب‌های منتقل شده به دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی هدر می‌رود

متفکر آزاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: گلایه جدی در حوزه کشاورزی داریم هرچقدر در سخت افزاری کار می‌شود در کشاورزی خراب می‌شود ۴ برابر انتقال آب را داریم در بخش کشاورزی هدر می‌دهیم کشاورزی به ویژه در مدیریت آب عقب روی داشته است.

وی همچنین گفت: کمترین تعامل را در این مدت با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که خودش را در گزارش نهایی نشان خواهد داد، بدون شک انتظار بیشتری از این وزارت خانه داشتیم.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در قبال احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در مسیر احیای دریاچه در حوزه سازه‌ای موفق بودیم ولی باید اذعان کرد که اشکالات اساسی به سازمان جهاد کشاورزی در توسعه اراضی کشاورزی وارد است.

متفکر آزاد با بیان اینکه خط انتقال آب از سد کانی سیب به عنوان مهمترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: اتمام این طرح به معنای احیای دریاچه نیست بلکه یک حرکت مثبت در مسیر احیا خواهد بود.

تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه است

استاندار آذربایجان غربی و دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام که مهمترین آن انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه‌های احیا است که در فاز اول تونل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان به این طرح اختصاص داده شده و باعث سرعت کار شده است، همچنین ترمیم ۷۵۰ متر به سرعت در حال اجرا است تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تونل انتقال آب ۱.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب از حق آبه ای مازاد منطقه را در سال دارد، عنوان کرد: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان صد درصد اعتبارات پروژه‌های ستاد احیا تخصیص داده شده است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تصفیه خانه ارومیه تا پایان سال با ۵۱ میلیون متر مکعب انتقال پساپ به بهره برداری خواهد رسید افزود: سد چپر آباد اشنویه بدلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود. ۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه رویکرد جدید دولت تغیر نگاه از سخت افزاری به نرم افزاری است، افزود: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار ی در بخش کشاورزی با ۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.

احیای دریاچه ارومیه با توسعه اراضی کشاورزی هم خوانی ندارد

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه با توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه هم خوانی ندارد، بیان کرد: طی هشت سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی افزوده و منجر به مصرف آبی به میزان ۲.۵ میلیارد متر مکعب شده است.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: نیازمند تعریف مشاغل جایگزین کشاورزی در منطقه هستیم که حوزه معدن می‌تواند آلترناتیو خوبی برای آن باشد.

وی افزود: متأسفانه کشت گلخانه‌ای نیز مورد غفلت واقع شده که با توجه به نقش آن در بهینه کردن تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه در تشریح برنامه‌های مهم مدیریت آب در استان گفت: چغندر قند محصول مهم تولیدی استان است، در یونجه استان دوم کشور هستیم باید کشت این محصولات کم و کشت‌های کم مصرف جایگزین شود همه برنامه‌های بخش کشاورزی باید موجب افزایش درآمد و انتفاع مردم باشد.

معتمدیان مردمی سازی فعالیت‌ها، تعامل با مردم و ظرفیت‌های اجتماعی و اشتغال جایگزین را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان عنوان کرد و افزود: معدن ظرفیت مهمی است که تا به حال کوتاهی شده است و نقش مهمی در ایجاد درآمد داشته تنها یک درصد اشتغال در معدن داریم با وجود رتبه ۶ معادن در کشور و علت آن خام فروشی و نبود حلقه‌های ایجاد ارزش افزوده است.

وی گفت: شرکت‌های بزرگ دولتی مثل شستا وارد سرمایه گذاری در بخش معدن شده‌اند و هم چنین سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نشان از توجه ما به ظرفیت معادن است.

حجت السلام سیدسلمان ذاکر یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ۱۸۶ رأی نمایندگان برای تحقیق و تفحص دریاچه نشان از اهمیت احیا دریاچه در مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه سرعت ترمیم در ۷۵۰ متر از بخش‌های آسیب دیده تونل خیلی خوب بود گفت: در شورای برنامه ریزی ۲۰۰ هکتار اصلاح الگوی کشت در استان تأیید شده است باید به سمت آب مجاز و غیر مجاز نباشیم بلکه دنبال روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت باشیم.

کد خبر 5662881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      46 3
      اگردولت سد ها باز کند دریاچه پر میشود ومنتقطه ادزیبجان لی ابی نمشود زیرا خشک شدن دریاچه موجب نباریدن باران میشود وخشک شدن
      • طاها IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
        2 3
        اگر دولت سدها را باز کند، مردمی که از آب پشت سدها استفاده می‌کنند، چکار کنند استاد؟!!
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      30 4
      خشک شدن دریاچه ربطی به کشاورزی نداره اگه دذیاچه پراب باشد موجب باران میشود چون الان سیتم این منتقطه را خشک شدن دریا.به هم رده.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      35 7
      روحانی هم میگفت دریاچه رو در طول یکصد روز احیا میکنم.هشت سال مردم آذربایجان را با این وعده اش مسخره کرد و هیچ کاری نکرد.اعتماد از دست رفته مردم آذربایجان را خیلی سخت میشه برگرداند.حرف زدن خیلی زیاد اما عمل کردن خیلی کم هست.حالا منتظر می مونیم ببینیم چی میشه !!!
    • شهروند IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      22 3
      هرچی زودتر احیا شود معلوم نیست چی از دریاچه کشف کردند ک خشکاندند
    • علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      38 2
      واقعا اگر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آماده بهره برداری است، حتی یک لحظه هم نباید تعلل کرد حتما نباید ۲۲بهمن بیاد تا این اتفاق بیافتد چرا دست ازحماقتها برنمی داریم این دریاچه تبدیل به بیابان وحشتناک شده دوماه رو معطل بمانیم تا این پروژه به نام عملکرددولتهاثبت بشه حتی یک روز تاخیرهم خیانت وجنایته
      • جهان IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
        9 2
        هنوز دارن کار میکنن. امیدوارن تا اون موقع تموم بشه. اتفاقا کارها برا اینکه به بهمن برسه سنگین تر شده.برادر بنده همونجا کار میکنه. ان شالله که به بهره برداری برسه.
    • سیما IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      32 2
      اگر سد هایی رو که بر سر راه ابهایی که به دریاچه میریخت رو تخریب میکردن نیازی به تونل زدن و... نبود. سدهای غیر اصولی زده شده بر سر راه ابها باعث خشک شدن دریاچه شد.به یمن خشک شدن دریاچه و هوای بد تولید شده کل ایران درخطر هست مخصوصا ابتلا شدن به انواع بیماریهای پوستی
    • حماس IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      25 4
      این آب گویا قراره وارد رودخانه گدار در نقده شده سپس وارد دریهچه ارومیه شود با احترام به اهالی متطقه با وجود عدم توجیه اقتصادی وفنی ومحیط زیستی در جلو رودخانه گدار سدی زده شده که مقدار زیادی از حق آبه دریاچه ارومیه راهمین سد پیش خور میکندواگر آب رودخانه زاب از طریق این تونل وارد گدار شود باید اول سدح
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      15 0
      باید برای الگوی کشت گندم و جو راباخریدمناسب باابیاری صنعتی نه با قیمت زمان رفسنجانی توسعه داد
    • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      26 16
      من خودم ساکن روستایی در جنوب دریاچه اورمیه هستم اصلاح روش آبیاری از سنتی به مدرن مانند بارانی و قطره ای بهترین جوابدهی را دارد تا عدم کشت یونجه و چغندر
    • ایرانی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      8 3
      از مسئولین نیز خواهشمندیم کمک راهنمای کنند یا اصلا مجبور کنندکشاورزان اطراف دریاچه ارومیه و بجای کاشتن پیاز و گوجه که آبهای زیرزمینی یا آبهای پشت سدها را جهت آبیاری به وفور به هدر می رود جایگزین با کشت محصولاتی که آب کم مضرب میکنند مجاب کنند
    • ۸۵۴ SG ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      9 10
      به عقیده بنده مهمترین کار کمک به احیا دریاچه ارومیه اول رعایت الگوی کشت دوم آبیاری قطره ای یابارانی دربخش کشاورزی است تازمانی که آبیاری کشاورزی درحوزه دریاچه سنتی باشدامکان احیا وجودندارد
    • تورک 🇦🇿 IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      32 22
      دریاچه اورمیه خشک میشه ما آذربایجانی هاهم باید کوچ بکنیم بریم کارگری برای فارسها بکنیم مگر اینکه استقلال بکنیم
      • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
        23 20
        همین طرز فکر شما آذربایجان و به این روز انداخته دلتو بزرگ کن عزیز
    • وفا IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      12 17
      کارهای اشتباه غیر اصولی و کارشناسی نشده دریاچه را به این مرحله رسانده واین تونل نیز یک اشتباه اشتباه بزرگ دیگر است که اسیب بزرگ محیط زیستی به منطقه سردشت وارد خواهد کرد
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      6 7
      اگە چندین سد دیگر را انتقال دهند باز هم مشکل حل نخواهد شد چون هم کارشناسیشون دقیق و درست نیست هم مدیریتشون خدا بە منطقه و مردمش رحم کند
    • Ahmad DE ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      10 4
      وردى آب دریاچه اروميه را تبریزی‌ها نوشجان ميكنند .با كدام منطق اب رودخانه میاندوآب را به تبريز داديد.و موجب اين بدبختي و موجب اين اوضاع اسف بار و موجب تغيير آب هواي اين منطقه شديد
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      8 0
      یعنی دریاچه باعت خشکسالی پی درپی درکشورمیشود،،خداکنه این آب جواب بدهد
    • وطنم ایران IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      7 1
      استاد و نویسنده محترم شما در همان ابتدا تالاب باید بدانید تالاب برای شماست اینجا قبلا دریاچه اورمیه بود الان بیابان اورمیه.انشاالله که اینبار با همت مسئولین و لطف خداوند متعال و قادر دوباره دریاچه ما زنده خواهد شد.794
    • AE ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 3
      احیای‌دریاچه‌ارومیه‌ممکن‌نیست‌مگرباانتقال‌زیرزمینی‌وخنک‌نگهداشتن‌اب‌دریاچه‌‌وتقویت‌ابهایزیر‌زمینی‌ممکن‌خواهدبود
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 4
      با احترام اگر ده تا هم از این تونلها بزنند و افتتاح کنند دریاچه احیاء نخواهد شد الان وقت آزمون و خطا نیست باید درمان کرد نه اینکه صورت مسأله رو پاک کرد
    • سعید FR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 6
      باتدبیرمسئولینی که بدون کارشناسی رودخانه هارادستکاری میکنند نه تنها دریاچه احیا نمیشودبلکه مردم منطقه سرسبزسردشت ازدوسه سال دیگربایدبامنطقه ی خودخداحافظی بکنندعلا برکت الله
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 13
      ندانسته ونفهمیده هزینه کردین ونمیدانیدترکیه دست میگزاردبرگلوی آب ارس وآن وقت هست که کل هزینه هدرمیرودواگرهم حق آبه خواهی شودارس دربین کشورهای ترکیه ونخجوان وارمنستان وآذربایجان وایران تقسیم خواهدشدکه به کشاورزی نمیرسدتادریاچه خشک شده بخاطرسیاستتای غلط رژیم راسیراب کند
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 8
      بشنو و باور نکن اینها همشون شعر میگن
    • نا IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      6 2
      اولآ مهمترین دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه برداشتن کوه زنبیل بود که ابرهارو نگه میداشت تا باران بباره دومآ این پل باعث شده آب یه جا بمونه تا تبخیر آب چندبرابر میشه بعدشم کدوم آب رو میخوایین وارد کنید سدهارو بردارید خدا آب دریاچه رو خودش تایین کرده بود از رودهایی که قبلآ میریختن دریا خواهشن برگردونید به
    • امیر علی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 10
      اشتباه بزرگتر را با این انتقال نابخردانه انجام خواهید داد.آثار زیست محیطی بسیار زیانبارتری از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه در اثر انتقال آب رودخانه زاب به مردم سردشت و پیرانشهر وارد خواهد آمد و جایی دیگر از مملکت را نابود خواهد کرد.مشکل از جای دیگر است و آن هم مدیران ناکارآمد و نالایق بر مسن کرسی است.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      8 3
      امان از سوء مدیریت ها
    • ایدین IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 7
      ببینید اگر امروز در این شرایط هستیم بخاطره سطح سازی هست سطح یکی دوتا میزند درست حسابی نه در هر قدم یه جارو بکن آب بریز توش سطح هست مگه مسخره بازی هست آن سطح های که از قدیم بود حفظ میکردین الان نه مشکل آب بود نه مشکل خوشگ سالی بود نه آنقدر بوچه ها کلان ولی نتیجه بی‌مصرف داشتیم
      • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
        7 0
        منظور شما از سطح چیست؟ اگر منظور شما سد هست ، سد بنویسید.
    • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 9
      باید سطح ها خراب بشه تا مسولیین ما بفهمن پول کجا سرمایه گذاری کند از وقتی این سطح ها درست شده نتیجه شو دیدیم بارندگی سال به سال کم شده تمام آنهای که در این باره تخصصی بودن کنار زده شده و آنهای که از هیچی سردر نمیارن شدن همه کاره
    • ایران IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      7 0
      چرا باید کسی بیاد جلویه آب بگیره بد یکی از یه جای دیگه انتقال آب بده آنهای که پیشنهاد سطح سازی رودادن باید محاکمه بشن هم ازنظر مالی به کشورزیان زدن هم ازنظرمحیط زیستی زیان غیرقابل جبران زدن الان بنظره شما در کشوره دیگه این اتفاق می افتاد ما مسخره نمی‌کردیم جلوی آب ببند سالهااز یه جای دیگه انتقالبده
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      10 0
      با این کارها چهره زمین عوض شده و تبدیل به جهنم خواهد شد، سدسازی باید متوقف و نابود شوند،،،
    • نجم الدین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 7
      جور پرشدن دریاچه را باید مردم پیرانشهر بدن کل کشاورزی اونجا بخطر میفته.
    • جلال IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      3 0
      میگن یه نادان یه سنگ بندازد تو چاه صد ادم‌عاقل نمیتووند سنگو در بیارن هالا یه عده اومدن سد سازی کردن که الان یه عده میخان درست کنند چه کارهای که ادمها نکنند
    • ارومیه IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      3 0
      حالا اگر زودتر افتتاحش کنن چی میشه، یک ماهو نیم دیگه صبر کنن که چی، مسخره نکنن خودشونو
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 0
      سدهای زیادی بیشتر از گنجایش پس از انقلاب در ورودی های این دریاچه زده شده وهمچنین چاه های غیر مجاز زیادی در نزدیکی این دریاچه زده شده که خانواده های زیادی وابسته به این سدها و چاه ها شده اند .دولت بین احیا دریاچه و این خانواده های وابسته به سد ها در مانده است وناتوان از تصمیم گیری است
      • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
        1 0
        دوست عزیز همه این کارها بدون کارشناسی دقیق و سلیقه ای و مافیایی انجام شده خالق طبیعت کار خودشو بلده هزارتن سال بود دریا وجود داشت دستکاری نابخردانه بشر باعث این خشکی دریا شد
    • علی IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      12 0
      یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه انتقال آب رودخانه زرینه رود پر آب ترین رودخانه ورودی به دریاچه ارومیه از قسمت جنوبی دریاچه ارومیه توسط تونل برای مصارف شرب و صنایع به شهر تبریز می باشد .توسعه بدون حساب صنایع مانند فولاد سازی در شهرهای بناب ، تبریز ، باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.
    • CA ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      این طرحها از اول هم شکست خورده بوده اند. فقط با این کار پیرانشهر را هم نابود خواهند کرد