۳ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۶

گزارش مهر؛

طلای سفید همدان چشم انتظار صادرات

طلای سفید همدان چشم انتظار صادرات

همدان- استان همدان بخش بزرگی از سهم تولید سیر کشور را دارد و روستای سولان در شهرستان همدان بیش از ۶۰ درصد از تولید سیر استان را از آن خود کرده است.

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها: طلای سفید همدان به‌لحاظ طعم و مزه، برتری خاصی نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

سیر همدان افزایش تولید را در پیش گرفته و در این زمینه، شاهد صادرات سیر به کشورهایی چون عراق، گرجستان، ترکمنستان و سایر کشورهای همجوار نیز بوده‌ایم اما گویی امسال این چراغ خاموش مانده و این در حالی است که باید پذیرفت با معرفی سیر همدان زمینه‌های اشتغال و رشد اقتصادی در همدان فراهم می‌شود.

در حالی همدان به‌لحاظ تولید سیر در کشور رتبه‌دار است که این روزها همچنان شاهد دستان خالی سیرکاران همدانی از فروش به‌ویژه در صادرات هستیم.

سیر همدان روی دست کشاورزان ماند

یک صادر کننده سیر در همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: مشکلات عدیده سیر کاران در سال جاری عدم صادرات بوده است که متأسفانه کشورهای هدف مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ترکمنستان امسال به خاطر اینکه سیرهای پارس آباد مغان روی دست آنها مانده بود علاقه‌ای نداشتند که از همدان خرید کنند به همین دلیل سیر همدان روی دست کشاورزان مانده بود.

مظاهری با اشاره به اینکه متأسفانه امسال کشاورزان همدانی ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند، افزود: پیش روی به این سمت بسیار خوب است اما نیاز به مدیریت دارد، صنایع تبدیلی هم که قرار بود در شهرک سیر احداث شود متأسفانه هنوز خبری نیست چون هزینه زیادی برای رفع بهداشت منطقه نیاز است، متأسفانه محیط زیست هم قبول نمی‌کند و این در حالی است که صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی به صورت سنتی انجام می‌شود و تا زمانی که به صورت سنتی باشد هزینه بالایی دارد و تا وقتی که هزینه بالا باشد ما هم نمی‌توانیم فناوری، مانند کشورهایی همچون پاکستان و هند که بیشتر در بحث فرآوری و دارویی است داشته باشیم و این هم باعث شده که هنوز سیر روی دست کشاورزان ما بماند.

مظاهری اظهار کرد: با توجه به اینکه استان همدان در زمینهٔ تولید سیر در کشور قطب تولید محسوب می‌شود، نیازمند راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع تبدیلی و فرآوری است.

وی در ادامه یکی از مشکلات برای فروش و صادرات سیر همدان را مناسب نبودن بسته‌بندی، نداشتن فرآوری و یا وجود فرآوری‌های سنتی این محصول دانست و بیان کرد: بنده بیشتر از ۱۰۰ تن نتوانستم به کشور عراق بفرستم چرا که متأسفانه بازار آن چنانی ندارد چون بسته بندی به روز نیست و تا زمانی که شهرک احداث شود و بسته بندی و صنایع تبدیلی و فرآوری سیر به صورت مکانیزه انجام شود ما هرساله این مشکل را خواهیم داشت.

طلای سفید همدان چشم انتظار صادرات

مشکلات سیرکاران؛ از نبود صادرات تا صنایع تبدیلی

مظاهری با اشاره به اینکه سیر یک محصول پایدار در استان همدان است و به لحاظ طعم و مزه، برتری خاصی نسبت به سایر مناطق کشور دارد افزود: تا آنجا که حتی به‌عنوان محصولی راهبردی در کشور مورد توجه است بنابراین نباید بازارهای جهانی را به راحتی از دست بدهیم بلکه باید با فراهم کردن شرایطی مناسب‌تر زمینه توسعه صادرات محصول را فراهم کنیم و در این مسیر از ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه‌های مرتبط با آن غافل نشویم.

وی با بیان اینکه باید به صورت فنی تقسیم بندی کنیم که چند درصد سیر تولیدی که خواسته ما برای صادرات است بیان کرد: تولید ما در سال جاری ۴۰ هزار تن است که به کدام کشور صادر می‌شود، باید برآورد کنیم که ۲۰ درصد برای خام خوری، ۲۰ درصد برای کشت آینده و ۴۰ درصد برای فرآوری و ۲۰ درصد که معادل ۸ هزار تن است برای صادرات که ما باید این ۸ هزار تن را با یک مدیریت خاص در استان را داشته باشیم، بتوانیم بسته بندی را به روز کنیم، هدف بازاریابی را داشته باشیم به کشورهای هدف برای کار و اشتغال زایی و جذب مشتری و آنها را متقاعد کنیم که کیفیت اسیدی سیر همدان نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است.

مظاهری با اشاره به اینکه باید آینده نگر باشیم و چشم انداز داشته باشیم، افزود: نبود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات و محصولات، نبود وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سید، عدم وجود شرکت‌های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان همدان از جمله مشکلات در رابطه با سیر تولید شده به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه سیر همدان از نظر استراتژیک، ارز آوری، کم آب بری و اشتغالزایی حائز اهمیت است و مسئولین باید راه و چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند، تصریح کرد: پتانسیل کشت سیر در استان همدان مخصوصاً مریانج و چهار روستای مسیر امام‌زاده کوه یعنی روستای انصارالامام، سولان، یکن آباد و تویسرکان زیاد است و این محصول از پتانسیل بالایی برای کشت برخوردار است که باید برای فرآوری و صادرات آن چاره اندیشی شود تا در گمرک کشور حرف اول را بزنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار و ۸۰۰ نفر عضو در اتحادیه سیر و صیفی مریانج که شامل روستاهای یکن آباد، سولان، بهار و… است عضوند و اکثراً جزو اتحادیه هستند افزود: در اسدآباد و تویسرکان هم بیشترین کشت را داریم که از نظر کشت، سیر کم آب بر است.

طلای سفید همدان چشم انتظار صادرات

حال و روز ناخوش بازار سیر همدان

در ادامه حسینی دیگر سیرکار همدانی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بسته بندی سیر در استان همدان به صورت دستی و سنتی در واحدهای کوچک خانگی روستایی در سولان، مریانج و همدان انجام می‌شود و این امر اشتغال خانگی مناسبی را برای زنان سولان و مریانج ایجاد کرده است.

وی گفت: این روزها حال و روز سیر استان همدان به دلیل بازار خیلی خوب نیست و کشاورزان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه اجاره زمین‌های کشاورزی خیلی بالا است اظهار کرد: بعضی از کشاورزان زمین اجاره و سیر کشت می‌کنند در حالی که در سال جاری با هزینه‌های بالا زیاد ضرر کردند چون زمینه صادرات امسال نیز خیلی کم بوده است.

وی افزود: از آب‌های سطحی برای کشت سیر استفاده می‌شود و در ماه آخر بهار که همان اوایل تابستان است این آب ریز قطع می‌شود یعنی زمانی است که ما با کم آبی برخورد می‌کنیم و آب بهاره آن را تکمیل می‌کند، بنابراین مشکل کم آبی نداریم چراکه سیر یک محصول کم آب بر و استراتژیک است، از طرفی از نظر بازار و صادرات مشکل پیدا کردیم در صورتی که این محصول، کم آب بر، ارزآور و اشتغال زا است.

گفتنی است؛ سیر همدان به علت طعم خوب، عطر تند و مرغوبیتش معروف است، این محصول یکی از مهمترین و پر بازارترین محصولات کشاورزی در استان همدان محسوب می‌شود به طوری که آوازه سیر همدان در همه جای کشور وجود دارد. علاوه بر مصارف غذایی فراوان سیر، مصارف دارویی زیادی نیز برای این محصول ذکر شده است.

با این وجود، کشاورزان استان سال هاست با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان هستند که وعده حل آنها بارها از سوی مسئولین داده شده است. صادرات، برند سازی، بسته بندی و ساخت شهرک سیر مهمترین مشکلات سیرکاران همدانی است. کشاورزانی که بوی محصولشان تا فرسنگ‌ها آن‌طرف از همدان استشمام می‌شود سال هاست با این مشکلات لاینحل روزگار می‌گذرانند و هر روزشان سخت‌تر از دیروز است.

کد خبر 5663459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهرداد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      حداقل خدا رو شکر که مردم خود استان هم نصیبی ببرن ،چند سال همین قیمت سیر و سیب زمینی فقط باعث گرونی زمین و مسکن در همدان شده بود !