۵ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۹

تخلیه ۱۷.۴ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور طی ۹ ماه گذشته

تخلیه ۱۷.۴ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور طی ۹ ماه گذشته

طی ۹ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۷,۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بنادر و دریانوری، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۱۷ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۷۰ تن بود و در این بین شکر رشد ۲۶ درصدی و برنج رشد ۴ درصدی داشته است.

میزان تخلیه گندم طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۳۷۵ تن بود در حالی که تخلیه گندم طی مدت مشابه سال گذشته برابر ۴ میلیون ۷۶۸ هزار و ۶۶۹ تن بوده است.

میزان تخلیه جو تا پایان آذر سال جاری نیز معادل یک میلیون ۸۱۷ هزار و ۱۲۵ تن بوده و میزان تخلیه این کالا در مدت مشابه سال گذشته، دو میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۲۰ تن بوده است.

میزان تخلیه ذرت تا پایان آذر سال جاری معادل ۶ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۶۳۵ تن بوده و میزان تخلیه این کالا در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۵۴ بوده که حاکی از رشد یک درصدی است.

میزان تخلیه سویا طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل دو میلیون ۷۹۵ هزار و ۷۷۴ تن و تخلیه سویا در مدت مشابه سال گذشته معادل ۳ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۷۹۳ تن بوده است.

میزان تخلیه برنج نیز تا پایان آذر سال جاری معادل ۱۷۳ هزار و ۳۲۸ تن بود و تخلیه برنج در مدت مشابه سال گذشته برابر ۱۶۷ هزار و ۱۱۲ تن بوده است که رشد ۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

میزان تخلیه شکر در بنادر کشور تا پایان آذر سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۹۳۵ تن رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۱۴ هزار و ۸۰۶ تن شکر تخلیه شده بود که حاکی از رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت سال گذشته است.

همچنین میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۱۴۹۸ تن بوده و در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۹۸۱ تن روغن تخلیه شده بود.

گفتنی است تعداد کامیون و واگن اختصاص یافته جهت خروج کالاهای اساسی طی ۹ ماهه سال جاری شامل ۶۵۰ هزار و ۲۲۶ کامیون و ۲۱ هزار و ۲۳۲ واگن بوده که از تعداد کامیون‌های اختصاص یافته ۸۳ هزار و ۲۴۳ دستگاه به صورت حمل یکسره بوده است.

کد خبر 5666017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      بیشتر واردات ایران کالاهای اساسی است که تولید آنان نیازی به تکنولوژی پیشرفته ندارد، افزایش ضریب خوداتکایی در تولید کالاهای اساسی در مثبت شدن تراز تجاری و بی اثر کردن تحریم ها موثر است، تراز تجاری مثبت شود نوسانات ارزی رفع خواهد شد و منابع ارزی کشور بیشتر صرف واردات کالاهای مهم و تکنولوژی خواهد شد
    • علی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      افزایش ضریب خوداتکایی در تولید کالاهای اساسی و کاهش وابستگی سفره مردم به واردات و نرخ ارز در حفظ امنیت اقتصادی کشور حیاتی است، اگر سفره مردم به خارج وابسته نباشد دشمن از اهرم تحریم برای پیشبرد سیاست خارجی خود علیه ایران استفاده نخواهد کرد چون میداند تحریم اثری روی معیشت مردم نخواهد گذاشت