۳۰ دی ۱۴۰۱، ۶:۵۶

آمریکا: از عملیات اوکراین برای آزادی کریمه حمایت می کنیم

آمریکا: از عملیات اوکراین برای آزادی کریمه حمایت می کنیم

پنتاگون می گوید از عملیات نظامی اوکراین برای بازپس گیری کریمه حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سابرینا سینگ»، معاون سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده، شبه جزیره کریمه را بخشی از خاک اوکراین می‌داند و از عملیات کیف برای بازپس گیری آن حمایت می‌کند.

سینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر آنها (اوکراینی‌ها) تصمیم به انجام عملیات در کریمه بگیرند، در محدوده خود تصمیم به عملیات گرفته‌اند. ما تا زمانی که جنگ طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم بود و این جنگ شامل عملیات در کریمه هم می‌شود، آنها حق دارند آن را پس بگیرند.»

سینگ خاطرنشان کرد که ایالات متحده به اوکراینی‌ها دیکته نمی‌کند که چگونه عملیات دفاعی خود را انجام دهند و این بر عهده کیف است که در مورد عملیات و زمان اجرای آن تصمیم گیری کند.

پیشتر در روز پنجشنبه، نیویورک تایمز گزارش داده بود که دولت بایدن در حال بررسی ارائه تسلیحات لازم به اوکراین برای هدف قرار دادن شبه جزیره کریمه است.

الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از همه پرسی که در آن بیش از ۹۶ درصد از رأی دهندگان شبه جزیره موافقت خود را اعلام کردند، صورت گرفت. اوکراین همچنان کریمه را بخشی از خاک خود می‌داند و آن را اشغال شده عنوان می‌کند.

پیش از این نیز، آناتولی آنتونوف، سفیر مسکو در واشنگتن با اشاره به اظهارات وزارت خارجه آمریکا درباره شبه‌جزیره کریمه، گفته بود که کاخ سفید با این حرف‌ها عملاً به مقامات اوکراین فشار می‌آورد تا در روسیه اقدام تروریستی انجام دهند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی درباره امکان واقعی و عملی حمله نیروهای مسلح اوکراین به شبه‌جزیره کریمه با استفاده از تسلیحات آمریکایی، صحبت کرده بود و نبنزیا به این اظهار نظر واکنش نشان داد. وی گفت: «متوجه می‌شویم که لحن کلام مقامات آمریکایی بیشتر و بیشتر ستیزه‌جویانه می‌شود. وزارت خارجه آمریکا با تکیه بر اظهارات خلاف واقع مبنی بر اینکه کریمه بخشی از اوکراین است و نیروهای مسلح این کشور می‌توانند با استفاده از سلاح‌های آمریکایی از قلمرو خود محافظت کنند، در واقع رژیم کیف را وادار به ارتکاب اقدام تروریستی در روسیه می‌کند.»

وی افزود: جنایتکاران کیف با شنیدن این اظهارات از سمت واشنگتن، یک بار دیگر احساس خواهند کرد که کاملاً آزادی عمل دارند. در چنین شرایطی، تنها خطر تشدید تنش افزایش می‌یابد.

به گفته دیپلمات روس، خبرنگاران آمریکایی «از این رویکرد دولت آمریکا حمایت و حملات رژیم کیف به کریمه را توجیه می‌کنند.»

وی تاکید کرد: گفته می‌شود که احتمال دارد سامانه‌های موشک‌انداز چندمنظوره «هیمارس» و خودروهای زرهی نفربر «برَدلی» که قرار است به اوکراین ارسال شود، در حمله به کریمه دخالت خواهند داشته باشند. مفسران و افرادی که این حرف‌ها را بر زبان می‌رانند، ناشیانه تصور می‌کنند که روسیه به این حملات در خاک خودش پاسخ نخواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) بنا به درخواست جمهوری‌های دونباس، فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد. از آن زمان تاکنون، غرب و آمریکا ضمن اعملا تحریم‌های گسترده علیه مسکو، از ارسال وتامین کمک نظامی و غیرنظامی برای اوکراین دریغ نکرده‌اند. با این حال، مسکو همواره تاکید کرده که این کار صرفاً به طولانی شدن جنگ دامن زده و در نتیجه نهایی آن تأثیری نخواهد گذاشت.

کد خبر 5687036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha