۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۵۶

موراویتسکی:اگر آلمان به اوکراین لئوپارد ندهد،به کی یف کمک می‌کنیم

موراویتسکی:اگر آلمان به اوکراین لئوپارد ندهد،به کی یف کمک می‌کنیم

نخست وزیر لهستان امروز در سخنانی اعلام کرد: اگر آلمان به اوکراین تانک های «لئوپارد» ندهد، با ائتلافی جایگزین به کی‌یف کمک می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اینتل ریپابلیک، «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: در صورت عدم موافقت آلمان با انتقال تانک، لهستان یک ائتلاف جایگزین از کشورهای آماده برای تامین تانک به اوکراین تشکیل خواهد داد.

نخست وزیر لهستان در این خصوص ادامه داد: ما بیکار نخواهیم نشست. اگر موافقت آلمان برای تامین تانک های لئوپارد را نگیریم، ائتلاف کوچک تری از کشورهایی ایجاد خواهیم کرد که آماده انتقال برخی از تانک های نوین خود به کی یف هستند.

این در حالیست که ۲ هفته پیش وی اخبار منتشره در خصوص ارائه برخی تسلیحات نظامی از سوی ورشو به کی یف را تکذیب کرده بود.

«ماتئوش موراویتسکی» در واکنش به اطلاعاتی که می گفت ورشو عرضه احتمالی تانک های لئوپارد ۲ به اوکراین را در برنامه خود دارد، این موضوع را رد کرده بود.

لهستان از کشورهای اروپایی است که کمک نظامی به اوکراین را به صورت مداوم پیگیری می کند.

اخیراً نخست وزیران اوکراین، لهستان و لیتوانی بیانیه ای را به امضا رساندند که به استناد آن نیاز به تقویت کمک های نظامی و مالی کشورهای اروپایی به کی یف مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین از دیگر نکات مورد تاکید در این بیانیه سه جانبه، تشدید مباحث در مورد پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا بوده است.

اوکراین طی چند هفته گذشته بارها از آلمان هم خواسته بود تا مجوز واگذاری تانک‌ های لئوپارد۲ خود را به دیگر کشورها بدهد، اما آلمان با نگرانی از این کار؛ هرگونه واگذاری تانک‌ های لئوپارد را منوط به اقدام مشابه از سوی آمریکا عنوان کرده بود و از آمریکا خواسته بود تا برای اوگذاری تانک، ابتدا واشنگتن پیش قدم شود.

اما وزیردفاع آمریکا پس از هشتمین نشست گروه دفاعی اوکراین در آلمان در روزهای گذشته به خبرنگاران گفت: هیچ ارتباطی بین تهیه تانک‌ های آبرامز و تهیه تانک‌های لئوپارد آلمان وجود ندارد و دو کشور به صورت مستقل تصمیم گیری خواهند کرد.

کد خبر 5689385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha