۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مستندسازی رادیویی با شتابزدگی نمی‌شود/متمایزها ماندگار خواهند شد

مستندسازی رادیویی با شتابزدگی نمی‌شود/متمایزها ماندگار خواهند شد

یکی از مدیران سابق رادیو با اشاره به سختی کار مستندسازی در این حوزه بیان کرد که مستندسازی رادیویی عجله ای نیست و با شتابزدگی به خروجی نمی رسد.

سعید معدن کن دبیر بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی برنامه‌های رادیویی درباره اینکه چه انتقاد یا پیشنهادی برای تقویت مستندسازی و برگزاری درست جشنواره‌هایی دارد؟ به خبرنگار مهر بیان کرد: مستندسازی کار سخت و زمانبری است و باید پشتیبانی خوبی چه مادی و چه معنوی از مستندسازی صورت بگیرد تا برنامه سازان برای انتخاب سوژه و پرداخت آن زمان بگذارند.

وی که داور بخش نهایی دوره اول جشنواره رادیویی پژواک بود درباره آثار ماندگار آن دوره یادآور شد: در آثاری که در نخستین دوره از برگزاری جشنواره رادیو به دست ما رسید و من شنیدم، بعضی از آثار به دلیل تمایز و خلاقیت در ذهن بنده مانده است، که آنها جزو آثار برتر و برگزیده بودند.

معدن کن اضافه کرد: علاوه بر اینها، آثاری هم بودند که با وجود اینکه در فهرست دریافت کنندگان جایزه نبودند و برگزیده نشدند اما به دلیل یک سری ویژگی‌های خاص در ذهنم مانده است.

مدیر سابق رادیو تهران درباره سختی و چالش ساخت مستند اظهار کرد: تولید مستند کوتاه مدت نیست، یک کار گذرا نیست، بلکه احتیاج به زمان و پشتیبانی مالی و معنوی دارد.

وی که این روزها به عنوان مدیرکل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیما فیلم فعالیت دارد عنوان کرد: مستندساز باید به وجوه مختلف مستند مسلط باشد. مستندهای خوب رادیویی دنیا را بشنود و مستندهای تلویزیونی زیاد ببیند و با شیوه‌های مختلف ساخت مستند آشنا شود.

داور برنامه‌های رادیویی ABU Prizes معتقد است: مستندساز به جز پژوهش، شیوه روایت و ارزیابی آثار دیگران، باید به جزئیات تسلط داشته باشد؛ مثلاً با آمبیانس و تکنیک‌های صدابرداری، صحنه و شیوه‌های روایت مستند و… آشنا باشد. مهم‌تر از همه اینکه صبور باشد، مستندسازی کار عجله‌ای نیست و با شتابزدگی به دست نمی‌آید، و با صبر، حوصله و دقت زیاد صورت می‌گیرد.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.

کد خبر 5697885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha