۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۵۹

معاون استاندار گلستان:

مراسم سالگرد ولادت مختومقلی در ۱۴ شهرستان گلستان برگزار می شود

مراسم سالگرد ولادت مختومقلی در ۱۴ شهرستان گلستان برگزار می شود

گرگان- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: مراسم بزرگداشت دویست و نودمین سالگرد تولد عارف نامی ترکمن در ۱۴ شهرستان گلستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی مهاجر شامگاه دوشنبه در دومین جلسه استانی ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی اظهارکرد: این عارف برجسته و نامی مختص قوم ترکمن نبوده و جایگاه وی فراتر از یک قوم بوده و به همین خاطر حداقل در تمامی شهرستان های این استان مراسم بزرگداشت برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار ویژه برای بزرگداشت این عارف نامی در سنوات گذشته گفت: با گذشت چهار دهه از برگزاری مراسم سالگرد مختومقلی فراغی باید یک اعتبار ملی دیده می شد و سازمان مدیریت برنامه ریزی باید برای این امر ردیف بودجه تعیین کند تا در آن اعتبارات هریک از ادارات کل مرتبط دیده شود.

مهاجر افزود: کمیته های استانی به دلیل وسعت کار باید قوی پای کار بیایند بخصوص صدا و سیما در طول چند روز بزرگداشت این عارف با دعوت از ادبا، نویسندگان و محققان در خصوص معرفی شخصیت ایشان برنامه هایی تهیه کند.

مختومقلی فراغی یک شخصیت فرامرزی بود

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان مراوه تپه با اشاره به جایگاه مختومقلی فراغی، گفت: مختومقلی فراغی یک شخصیت فرامرزی بوده و مراسم ایشان از یکنواختی خارج شده و به صورت بین المللی با حضور کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و دیگر کشورهایی که به ایشان ارادت دارند برگزار شود.

لقمان قربانی افزود: بین المللی کردن مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در راستای اهداف ریاست جمهور و استاندار معزز در تقویت روابط بین الملل نیز خواهد بود.

وی ضمن تشکر از ادارات شهرستان مراوه تپه گفت: با همکاری ادارات این شهرستان حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع از معابر مجاور آرامگاه را شن ریزی کرده ایم و تا برگزاری مراسم آسفالت آن هم انجام خواهد شد.

مراسم سالگرد ولادت مختومقلی در ۱۴ شهرستان گلستان برگزار می شود

قربانی افزود: از مسئولان استانی انتظار داریم که در خصوص یک روز خاص در تقویم ملی بنام روز مختومقلی اقدام کنند تا در سطح ملی ثبت شود.

ثبت ملی روز بزرگداشت مختومقلی

در ادامه این جلسه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم گفت: تاکنون دو کنگره بین المللی برگزار شده ولی با توجه به جایگاه مختومقلی فراغی هر چقدر هم کار انجام بگیرد کم است.

محمد رعیت افزود: برای برگزاری مراسم فاخر بین المللی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم به منظور حمایت های مالی ورود پیدا کند.

در ادامه این جلسه دستیار استاندار در امور اقوام و مذاهب گفت: عنوان دانشمند، عارف و شاعر ایرانی باید برای مختومقلی فراغی استفاده شود.

حسن بیارجمندی افزود: مختوقلی فراغی باید به عنوان یک ظرفیت استانی، قومی و مذهبی برای تمام کشور چه شیعه و چه سنی شناسانده شود.

وی همچنین گفت: برای ثبت ملی روز مختومقلی هم کار ملی انجام گیرد.

در پایان پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد که مراسم بزرگداشت دویست و نودمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی از ۱۴ اردیبهشت از شهرستان ها آغاز و اختتامه آن به روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ختم شود.

کد خبر 5751935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha