۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خبر داد:

شناسایی بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی در استان همدان

شناسایی بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی در استان همدان

همدان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از شناسایی بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی در استان خبر داد و گفت: این گونه‌ها در ۲ ناحیه رویشی شامل زاگرس در جنوب استان و ایرانی تورانی در شمال است.

اسفندیار خزایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۳۱۵ گونه از گیاهان موجود در استان خاصیت دارویی، صنعتی، خوراکی و معطر دارند اظهار کرد: سالانه بر اساس سیاست گذاری سازمان منابع طبیعی کشور این گونه‌ها در سه طیف ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط تقسیم بندی می‌شوند.

وی با اشاره به طیف گیاهان مجاز، افزود: این طیف که به وفور هم در بخش کشاورزی و هم در بخش منابع طبیعی هستند، بخش هوایی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خزایی خاطرنشان کرد: برداشت گونه‌هایی که به وفور در طبیعت یافت می‌شوند نظیر شنگ، تره گیاهی و غازیاغه ممنوعیتی ندارد چون قسمت هوایی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این گونه‌ها در سطح محدودی که مردم برداشت می‌کنند اشکالی ایجاد نمی‌کند و اگر به صورت گسترده و انبوه بخواهند برداشت کنند، مانع می‌شویم.

وی اضافه کرد: هر ساله عملیات اصلاحی، احیایی، قرق، کپه کاری بذرپاشی و ذخیره آب برای تقویت گونه‌های گیاهی موجود در مراتع صورت می‌گیرد و بیشتر گیاهان مد نظر این مجموعه گونه‌های چند ساله نظیر آویشن که ریشه در خاک دارند، است چرا که موجب حفاظت از خاک می‌شوند.

کد خبر 5760369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha