به گزارش خبرنگار مهر ، هنرجویان موسیقی، تار و سه تار به دست روز یکشنبه ششم آبان در سالن اجتماع مجتمع فرهنگی آسمان جمع شدند و هر یک از آنها راجع به سرفصل های آموزش تار و سه تار - برگرفته از کتاب ردیف میرزا عبدالله - بحث و گفتگو کرده و مجموع دروسی که در جلسه گذشته آموخته بودند را با یکدیگر مرور کردند.
دو ردیف صندلی روی سن چیده شده بود و قرار بود آن دسته از هنرجویانی که آمادگی بیشتری نسبت به دیگران دارند در ردیف جلو بنشینند و بقیه در ردیف دوم مستقر شوند.
فضای سالن اجتماعات ، مشحون از صدای تار و سه تار هنرجویانی بود که سعی می کردند پیش از آمدن استاد مجموع دروس جلسه پیشین را تمرین کنند؛داریوش طلایی راس ساعت وارد سالن شد وبه روی صحنه رفت .
طلایی در ابتدا دلیل حضور هنرجویان برای شرکت در این کارگاه را به آنها گوشزد کرد و گفت که این کارگاه برای یادگیری و شناخت هر چه بیشتر موسیقی است و قرار است در یک جمع آموزشی تکنیک موسیقی ایرانی را یاد بگیرید،در نتیجه نه مسابقه ای در کار است ونه برنده و بازنده ای معرفی می شود.
پس از پایان نخستین بخش از کارگاه آموزش تار و سه تار در فاصله کوتاهی که برای استراحت پیش آمد داریوش طلایی درباره ارزیابی خود را از این کارگاه گفت : آنچه به عنوان کارگاه تخصصی تار و سه تار در نظر داشتم با آنچه هم اکنون در حال برگزاری است تفاوت های اساسی دارد هدف من از تشکیل این کارگاه ایجاد یک مستر کلاس به شکل کاملا تخصصی بود به گونه ای که هنرجویان مراحل مقدماتی و متوسطه را گذرانده باشند وقصد ما این بود که در این کارگاه ها مباحث دوره عالی مطرح شود.
وی در ادامه درتوضیح بیشتر گفت هنرجویان درسطحی که انتظار می رفت نبودند البته تقصیر هم ندارند چون از ابتدا توجیه نشدند که به چه منظوری در این کلاس ها حضور دارند و باید در چه سطح و با چه میزان از آمداگی باشند به همین دلیل این چهار جلسه را به بیان پیش مقدمه و مقدمه ای از این مباحث گذاشتم تا کمی آماده شوند در واقع در جلسه اول دیدم که تمام هنرجویان با علاقه و شوق بسیار برای آموختن آمدند و من هم در موقعیت به وجود آمده مناسب دیدم که با توجه به سطح هنرجویان حاضر در این کارگاه سرفصل ها را تعیین کنم.
طلایی این نکته را هم متذکر شد که با وجود همه کم و کاستی ها دوست دارد تنها جنبه های مثبت این کار دیده شود چراکه توجه به جنبه مثبت این کارگاه به او قوت قلب می دهد تا ادامه دهد.
وی گفت : معتقدم برگزاری همین کارگاه ها در نهایت به رشد و اعتلای هنر موسیقی و فرهنگ موسیقابی ایران کمک می کند.
این استاد در توضیح چرایی برگزاری گارگاه آموزش تار و سه تار گفت : 30 سال تجربه پشتوانه برگزاری این کارگاه ها است چراکه در آموزش تار و سه تار با موقعیت های مختلفی مواجه شده ام در واقع از دورانی که موسیقی را از سال 56 در دانشگاه تهران و بعد از آن هم در خارج از کشور برای ایرانیان مقیم و یا حتی خارجیان علاقمند به موسیقی ایرانی تدریس می کردم همواره به یاد دادن این هنر به هنرجویان مشغول بوده ام و در این مسیر متدها و کتاب هایی در خصوص ردیف موسیقی و مباحث تئوری نوشتم و همه آنها پایه و زیر بنای مبحث آموزش است بنابراین برگزاری چنین گارگاه هایی کار ساده ای نیست و هیچ وقت موسیقی ایرانی به این شکل تدریس نشده است.
به نظرمن خاصیت این کلاس ها این است که هرکس به فراخو هوش و استعداد خود موارد و فوت و فن هایی یاد می گیرد که خود او نمی داند درحال یادگرفتن این تکنیک ها است و من سعی کردم در این کارگاه با توجه به داشته های هنرجویان کلاسی درخور و در سطح بالا ارائه دهم.
نیم ساعت وقت استراحت به پایان رسید و هنرجویان وارد سالن شدند و داریوش طلایی هم کار آموزشی را مجددا آغاز کرد.این استاد تار و سه تار در پایان در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه تجربه برگزاری کارگاه آموزش تار و سه تار را از سر گذرانده آیا حاضر است بار دیگر کارگاهی مشابه تشکیل دهد گفت : سئوال خوبی کردید اگر بخواهم کارگاه دیگری تشکیل دهم در قسمت اطلاع رسانی و توجیه هنرجویان مبنی براینکه هدف از تشکیل ای کارگاها بیش از گذشته کار می کنم و با وسواس بیشتری برنامه ریزی می کنم و در ابتدا برای هنرجویان پذیرفته شده یکسری کلاس های شناخت موسیقی می گذارم تا در طول کار به نتیجه بهتری برسم.
هدف اولیه من از تشکیل کلاس ها این بود که بهترین هنرجویان بتوانند در گروه های موسیقی حاضر و مشغول به کار شوند البته هنوز هم این هدف گم نشده چراکه موسیقی ایرانی این خاصیت را دارد که در نهایت از یک نوازنده ماهر یک تک نواز خوب بسازد کمااینکه بسیاری از استادان بزرگ موسیقی ما بداهه نوازهای چیره دستی هستند.
نظر شما