استقبال شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا از احیای روابط تهران-ریاض

استقبال شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا از احیای روابط تهران-ریاض

وزیران خارجه آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با صدور بیانیه مشترکی ضمن تأکید بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش در منطقه، از تصمیم ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر اهمیت تلاش مشترک برای کاهش تنش در منطقه و شراکت راهبردی فزاینده و رو به رشد بین واشنگتن و شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند.

وزیران خارجه آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست ریاض با صدور بیانیه مشترکی از تصمیم ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال کردند و همکاری کامل ایران را با آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار شدند.

آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر حمایت خود از معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و همچنین اهمیت حمایت از حقوق دریانوردی بین المللی و تلاش برای مقابله با تهدیداتی که امنیت کشتی‌ها را در آبراه‌های بین المللی تهدید می‌کند، تأکید کردند.

طرفین ضمن اعلام پایبندی به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در مناطق مختلف جهان، بر ضرورت تلاش برای دستیابی به راهکاری برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه که حافظ تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور باشد، تأکید کردند.

در بیانیه مشترک نشست ریاض ضمن اعلام حمایت دوباره از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی یمن تأکید شد که بحران در سودان راه حل نظامی ندارد.

آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر اهمیت صلح عادلانه و فراگیر در فلسطین اشغالی بر اساس راهکار تشکیل دو قلمرو مستقل تأکید کردند.

در نشست ریاض، همکاری بین دو طرف در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری علاوه بر اوضاع سیاسی و مسائل منطقه‌ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک بررسی شد.

کد خبر 5804950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha