۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۳

در جلسه علنی امروز صورت گرفت؛

موافقت مجلس با یک فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب

موافقت مجلس با یک فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یک فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، با دوفوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) مخالفت کردند.

در ادامه جلسه یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۸۵ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۷ رأِی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

دشمن خانواده ایرانی را هدف گرفته است

امیرحسین بانکی پور در موافقت با دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب، گفت: حدود یک سال است که قلب خانواده شهدا جریحه دار شده و همه دلسوزان و کسانی که به این کشور عشق می‌ورزند، نگران شده اند. حجاب تا امروز مانع ورود برهنگی به جامعه بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمن خانواده را هدف گرفته است و بسیاری از خانواده‌هایی که تقیدات مذهبی بالایی ندارند هم در ایران حجاب را قبول دارند و درک می‌کنند که اگر حجاب نباشد، خانواده‌ها دچار مشکل خواهند شد، بنابراین سخن واحدی باید از نظام صادر شود.

وی تصریح کرد: اختلافاتی در جزئیات این لایحه وجود دارد که مرتفع خواهد شد. مجلس باید از پرچم انقلاب اسلامی که حجاب است، حفاظت کند. تنها کشوری که در میان صاحبان ادیان الهی حجاب را حفظ کرده ایران است، اما دشمن طی یک سال اخیر امنیت و حجاب ما را هدف گرفته است. ضمانت اجرا باید در لایحه دیده شود تا ضعف‌های مقابله با بدحجابی مرتفع شود.

مسئله حجاب با نگاه کارشناسی در جامعه دنبال شود

در ادامه جلسه، فاطمه قاسم‌پور در موافقت با بررسی دو فوریتی این لایحه، گفت:: علاوه بر اهتمام از گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم، باید نسبت به اجرای احکام دینی در جامعه اقدام عاجل صورت گیرد. لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب فرصت مغتنمی است که با رویکرد مساله محوری خلأ‌های موجود در بحث فرهنگ عفاف و حجاب را که یک هویت برای زنان ایرانی است و مرز جدایی تمدن ما با فرهنگ غرب است را برطرف کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: اهتمام به بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی یک اقدام راهبردی در برابر تهاجم دشمن برای اضمحلال جایگاه خانواده و حیاورزی در جامعه است. این لایحه فرصتی را ایجاد می‌کند تا مساله حجاب با نگاه کارشناسی در جامعه دنبال شود.

درباره لایحه عفاف و حجاب باید به مردم آگاهی‌بخشی کنیم

همچنین سلمان اسحاقی در این مورد، گفت: از قوه قضائیه و دولت بابت تهیه لایحه عفاف و حجاب تشکر می‌کنم، اما در خصوص این لایحه جهاد تبیین صورت نگرفته است. در ساختار اجتماعی علامت سوال‌هایی پیرامون این لایحه وجود دارد و هر کجا را که ما خالی گذاشتیم، دشمن پر کرده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهاد تبیین منجر به آرامش روانی و روحی در جامعه می‌شود. هر طرح و لایحه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود باید پیرامون آن جهاد تبیین صورت گیرد. زمانی که افکار عمومی اقناع شود، دیگر دشمن نمی‌تواند مانور دهد؛ در خصوص لایحه عفاف و حجاب ما لازم است که به مردم آگاهی‌بخشی کنیم.

حجاب واجب شرعی و سیاسی است

در ادامه، سید جلیل میرمحمدی میبدی بیان کرد: در اینکه حجاب امری ضروری، واجب شرعی و سیاسی است، هیچ شکی وجود ندارد. همچنین در اینکه ضرورت دارد امروز هر چه سریعتر لایحه حجاب و عفاف در دستور کار قرار گیرد، نیز هیچ فردی تشکیک ندارد.

وی ادامه داد: اما امروز جوانان مومن و قاطبه مومنان جامعه بر این نظر هستند که لایحه عفاف و حجاب متاسفانه پیشگیرانه و موثر نیست. این لایحه نقاط ضعف قابل توجهی دارد هر چند ضرورت دارد این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد، اما اگر دوفوریت آن تصویب شود، زمانی نخواهیم داشت که لایحه در کمیسیون چکش کاری و مشکلات آن برطرف شود.

باید فرهنگ ارزشمند حجاب در جامعه گسترش یابد

همچنین نماینده دولت در دفاع از تقاضای دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب، گفت: لایحه‌ای که اکنون تقدیم شده برگرفته از ساعت‌ها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است تا آنچه را که این روزها توسط اکثریتی از اقلیت غافل به عنوان خودنمایی و بی‌توجهی به هنجارهای اسلامی صورت می‌گیرد، دعوت و تذکر و نهایتاً جرایم مالی و محدودیت‌های اجتماعی به خود آیند و از بازیچه شدن برای معاندین دست بردارند.

وی تصریح کرد: در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفته‌اند، پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت. همچنین در این لایحه محیط‌های صنفی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی که محل حضور یا مراجعه افراد است، در صورت عدم رعایت هنجارها، سیاست عدم ارائه خدمات به چنین افرادی به کار گرفته می‌شود.

نماینده دولت با بیان اینکه در این لایحه بسیاری از خلأ‌های قانونی برطرف شده است، گفت: اجرای صحیح و تدوین آن می‌تواند فرهنگ ارزشمند حجاب و رفتار اسلامی را در جامعه گسترش دهد. آنچه در این چند روز در محافل حوزوی، علمی که لایحه را مطالعه کرده‌اند وجود داشته این است که همگی به جامعیت و عمق لایحه و وسعت آن در تمامی بدنه اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تدریجی بودن آثار آن به جای برخورد سریع و آنی برای آینده اذعان کردند و ایراداتی که بعضاً گرفته شده مواردی است که قطعاً در جریان بررسی جزئیات لایحه توسط نمایندگان برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: با انتشار لایحه، نخبگان، فرهیختگان و صاحب نظران با همفکری نماینده مجلس می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند تا آنچه خروجی لایحه است، مورد پذیرش جامعه اسلامی قرار گیرد. با توجه به فاصله کمی که از اغتشاشات و حوادث سال گذشته می‌گذرد و با توجه به ضرورت برخورد فوری و رفع خلأ‌ها و موانع که در برخی از محیط‌های اجتماعی یا فرهنگی وجود دارد، این لایحه ارائه شده تا با ضرورتی که در پیشگیری یا بعضاً پیگیری‌های قاطع و برخوردهای ایجابی جهت تذکر و توجه و رعایت ارزش‌های اسلامی و در صورت عدم توجه برخود قاطع با افراد، به این موضوع رسیدگی شود.

کد خبر 5809025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha