۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۲۰

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد؛

هدفگذاری احیای ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی در سال جاری

هدفگذاری احیای ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی در سال جاری

اراک- مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی سال ۱۴۰۰ احیا شد و احیای ۱۰۰ هزار هکتار نیز برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید جعفریان عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار داشت: سالانه یک میلیون هکتار به سطح عرصه‌های بیابانی کشور افزوده می‌شود و بیابانزایی و تخریب سرزمین‌ها در کشور سالانه از میانگین جهانی آن بیشتر است.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره با اینکه نحوه مدیریت آب، کشاورزی، آمایش سرزمین نقش مهمی در توسعه بیابان در کشور به همراه دارد، گفت: در راستای مقابله با بیابانزایی نسخه‌ها، اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی و سازگاری با ارائه شده است.

وی افزود: ۳۰ میلیون هکتار عرصه بیابانی تحت تأثیر فرسایش در کشور وجود دارد که در صورت عبور راه‌آهن، جاده و تأسیسات ساختمانی آنها را تحت تأثیر قرار داده و خساراتی را به این زیرساخت‌ها وارد می‌کند.

جعفریان ادامه داد: ۱۴ میلیون هکتار از مجموع این عرصه‌ها را کانون بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: روز مقابله با بیابانزایی امسال با نام نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین نامگذاری شده و شعار امسال به مهمترین و اثرگذارترین قشر جامعه، یعنی زنان اختصاص داده شده چرا که نیمی از فعالیت‌های کشاورزی مدیریت و اجرایی در این بخش توسط این افراد انجام می‌شود.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: مقرر شده که در زمینه تبیین سیاست‌ها، تأمین برنامه‌ها برای آموزش و غیره توجه بیشتری به این قشر شود.

وی ادامه داد: روز بیابان سال گذشته به عنوان عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی نامگذاری شده بود و در این شعار یک جهت و جریان را مشخص کرده و باید طوری مدیریت شود که بتوان روی آن فکر و کار شود.

جعفریان اضافه کرد: در راستای برنامه ششم توسعه سالانه در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی و کانون بیابانی در راستای مدیریت ریزگردها اقداماتی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده است.

وی افزود: همچنین مدیریت ریزگردها در ۱۰۰ هزار هکتار از کانون‌های توفانی در راستای سند مشارکت مناطق بیابانی انجام شده است.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: فصل جدیدی در بخش مشارکت با بخش خصوصی برای حفاظت، احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی انجام شده و بر این اساس ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی سال ۱۴۰۰ احیا شد و احیای ۱۰۰ هزار هکتار نیز در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: زمینه مشارکت جوامع محلی بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه تدوین شده و استان مرکزی فعالیت‌هایی را در این حوزه آغاز کرده است و بر این اساس بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم با بهترین شکل می‌تواند به اهالی واگذار شود.

کد خبر 5810575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha