۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۴

قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت

قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت

مجمع قرآن کریم شارجه نسخه‌ای نادر و منحصر به فرد از قرآن خطی دوره عباسی موسوم به قرآن «یاقوت مستعصمی» را به آثار خود اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع قرآن کریم شارجه نسخه‌ای نادر و منحصر به فرد از قرآن خطی دوره عباسی موسوم به قرآن «یاقوت مستعصمی» را به آثار خود اضافه کرد.

این قرآن تاریخی گنجینه‌ای ارزشمند است که به بازدیدکنندگان و پژوهشگران آکادمیک این امکان را خواهد داد که از تاریخ کتابت قرآن و مراحل تغییر و تحول آن مطلع شوند.

شیرزاد عبدالرحمن طاهر، دبیرکل مجمع قرآن شارجه در این باره گفت: کاتب این قرآن «یاقوت مستعصمی» ملقب به «قبلة الکتاب: قبله کاتبان» و متوفی سال ۶۹۶ هجری بوده است، او خوشنویس، کاتب و ادیب اهل بغداد و رومی الاصل بود که در دوره مستعصم بالله، آخرین خلیفه عباسی زندگی می‌کرد.

قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت

وی افزود: یاقوت مستعصمی، نقطه عطفی در تاریخ خط عربی پس از «ابن مقله» و «ابن بواب» بود و تعداد زیادی قرآن کتابت کرد که یکی از آن‌ها همین قرآن اواخر قرن هفتم هجری و شوال ۶۸۱ هجری است.

این نسخه از قرآن کریم از نوشته‌های قرن هفتم است و هنوز هم ماده اولیه، طراوت کاغذ و ظرافت مرکب و درخشندگی تزئینات آن حفظ شده است؛ هرچند تحت تأثیر رطوبت اندکی قرار گرفته که روی برخی صفحات آن ظاهر شده است، اما این رطوبت روی ماده اصلی کاغذ و خط تأثیر نداشته است.

این نسخه از قرآن از عراق به شارجه منتقل شده است و یاقوت مستعصمی، روش کوفیان را در کتابت برگزید و مکتب بصره‌ای‌ها، شامی‌ها و اهالی مکه و مدینه را پیش نگرفت؛ مگر زمانی که مکتب آنان با کوفی‌ها همسو و هماهنگ بود.

مستعصمی همچنین نام برخی سوره‌های قرآن را تغییر داد و به عنوان مثال سوره «فاطر» را «الملائکه»، غافر را سوره الطول، زلزله را زلزال و بینه را «لم یکن» نام نهاد.

گفتنی است، مجمع قرآن شارجه تعداد زیادی قرآن‌های تاریخی نادر، قرآن‌های روی پوست و قدیمی و متعلق به قرون اولیه هجری و پس از آن را در خود جای داده و این قرآن‌ها متعلق به مناطق و کشورهای شرق و غرب جهان است.

قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت

کد خبر 5810953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha