۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۵۹

با کتابی درباره احمد محمود؛

پژوهشگر ایرانی برنده جایزه یوسف بکار شد

پژوهشگر ایرانی برنده جایزه یوسف بکار شد

یدالله ملایری با کتابی به‌خاطر نوشتن کتابی درباره احمد محمود به‌طور مشترک با عبدالرحمن منیف نویسنده اردنی برنده جایزه یوسف بکار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یدالله ملایری پژوهشگر ایرانی و نویسنده کتاب «الجیران فی شرق المتوسط» و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس نویسنده کتاب «عبدالوهاب عزام» به طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بکار» شدند.

یدالله ملایری دانشیار ادبیات همسنج و نقد رمان عربی و فارسی دانشکده فارابی دانشگاه تهران است. نام کتاب «الجیران فی شرق المتوسط» همسایه‌ها در شرق مدیرانه) برگرفته از نام دو رمان «همسایه ها» اثر رمان نویس برجسته ایرانی زنده یاد احمد محمود و «شرق المتوسط» نوشته نویسنده سرشناس عرب عبدالرحمن منیف است. این اثر برگزیده که به بررسی همسنج رمان‌های احمد محمود و عبدالرحمن منیف می‌پردازد توسط انتشارات سرشناس دار الطلیعه در بیروت چاپ شده است.

یدالله ملایری دو رمان «شرق المتوسط» و «النهایات» نوشته عبد الرحمن منیف را با نام‌های «فغان شرق» (معین: ۱۳۸۱) و «پایان ها» (مروارید: ۱۳۹۰) به فارسی برگردانده است.

انجمن نویسندگان اردن (رابطه الکتاب الاردنیین)، امسال نخستین دوره «جایزه یوسف بکار برای پژوهش‌های همسنج شرقی میان زبان‌های عربی و پارسی و ترکی» را برگزار کرد. که در بیانیه این‌انجمن، از زبان یوسف بکار، ایران‌شناس اردنی آمده این جایزه سالانه خواهد بود و اختصاص مبلغ جایزه از سوی این چهره [برجسته فرهنگ اردن و جهان عرب] برخاسته از باور ایشان به ضرورت برانگیختن پژوهشگران به نوآوری و ابتکاری است که راه بهره گیری از پیوندها و ناهمسانی‌ها همسانی‌های میان تمدن‌ها و آفرینش‌های هنری را هموار می‌سازد.

کد خبر 5814637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha