۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸

خطای ۶ میلیارد دلاری پنتاگون در برآورد تسلیحات ارسالی به اوکراین!

خطای ۶ میلیارد دلاری پنتاگون در برآورد تسلیحات ارسالی به اوکراین!

پنتاگون اعلام کرد که ارزش تسلیحات ارسالی به اوکراین در دو سال اخیر، به اندازه بیش از ۶ میلیارد دلار اشتباه برآورد شده اما این خطای محاسباتی به نفع کی‌یف است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، معاون سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون اعلام کرد که ارتش آمریکا ارزش تسلیحات ارسالی به اوکراین را بیش از دو برابر تخمین اولیه اعلام کرده و دچار خطای محاسباتی شده است.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون با اصلاح رقم مذکور گفت که کمک‌های آمریکا به اوکراین ۶.۲ میلیارد دلار بیشتر از رقم واقعی اعلام شده که این اشتباه محاسباتی پارسال ۲.۶ و امسال ۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: سرویس‌های خدماتی پنتاگون، در عمده موارد، هزینه‌های جایگزینی را به جای ارزش خالص تسلیحات لحاظ کرده و در نتیجه ارزش تجهیزات کسرشده از زرادخانه تسلیحاتی آمریکا و ارسال آن به اوکراین، بیشتر از ارزش واقعی برآورد شد.

سینگ همچنین اضافه کرد که این اشتباه محاسباتی هیچ تاثیر قابل توجهی روی کمک به اوکراین ندارد بلکه واشنگتن را قادر می‌سازد تا علاوه بر ۴۰ میلیارد دلاری که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در فوریه پارسال برای کی‌یف تامین کرده، تسلیحات و کمک‌های بیشتری نیز در اختیار اوکراین قرار دهد.

وی در واکنش به اینکه آیا مابه‌التفاوت خطای محاسباتی در کمک‌های آتی آمریکا به اوکراین لحاظ شده یا خیر، تاکید کرد که این بودجه مازاد به «صندوق پول» برمی‌گردد و قبل از تصویب بسته تسلیحاتی بعدی، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که این خطای محاسباتی، به معنای عدم نظارت بر کمک آمریکا به اوکراین نبوده و «پول تخصیصی به درستی و به نحو احسن خرج می‌شود.»

برخی قانونگذاران آمریکایی درباره این ادعا ابراز تردید کرده و مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه هفته گذشته خواستار بازبینی جامع کمک‌های آمریکا به اوکراین شد. هرچند مقامات آمریکایی مدعی نظارت درست بر این روند هستند اما یک منبع اطلاعاتی بی‌نام پارسال در توضیح مشکلات نظارتی عدیده بر روند ارسال تسلیحات به اوکراین، گفته بود که تسلیحات غربی در یک «سیاه‌چاله بزرگ» میفتد و واشنگتن درباره مقصد نهایی سلاهای ارسالی به اوکراین «تقریبا گنگ» است.

کد خبر 5816208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha