سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

پایان شورش فرمانده واگنر در روسیه و ارتقای قدرت نیروهای مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: شورش روز گذشته فرمانده شبه نظامیان واگنر که توسط رئیس جمهور روسیه به خیانت بزرگ تعبیر شده در کنار میانجی گری بلاروس و پایان یافتن کودتا، باعث شد توجه رسانه‌های جهان به تحولات روسیه جلب شود. از سوی دیگر تحولات منطقه به ویژه ایستادگی نیروهای مقاومت فلسطین و ساکنان بلندی‌های اشغالی جولان سوریه مقابل صهیونیست‌ها، بیانگر حرکت به سمت ایجاد یک منطقه جدید و نقشه جدید به دور از نقشه ترسیم شده از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی است.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه القدس العربی در هفته نامه خود که روزهای یکشنبه منتشر می‌شود در خصوص فلسطین نوشت: می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین تحولات عرصه فلسطین در شرایط کنونی به ویژه در جریان تحولات شمال کرانه باختری، کاهش توان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی مخصوصاً در نبرد اردوگاه جنین و نابلس و سراسر فلسطین اشغالی است.

در مقابل اما، نیروهای مقاومت فلسطین، روش‌های خود را ارتقا و تجهیزات خود را توسعه داده‌اند. استفاده از بمب‌ها برای تخریب و نابودی نفربرهای ارتش رژیم صهیونیستی که افتخار صنعت نظامی این رژیم و آمریکا به شمار می‌رود و یا استفاده از بالگردهای آپاچی در آسمان اردوگاه جنین برای بیرون آوردن نظامیان صهیونیست زخمی، از نمونه‌های این دستاورد است. معضل رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان سوریه و مشکلات داخلی کابینه این رژیم از دیگر بحران‌هایی است که تل آویو در دوره کنونی با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه العربی الجدید در خصوص تحولات روسیه نوشت: روز گذشته پوتین، مسکو را تبدیل به قلعه کرد و تعهد داد که شورشیان را سرجای خود بنشاند. بعد از شورش فرمانده واگنر، شخصیت‌های برجسته نظام روسیه، حمایت خود را از پوتین اعلام کردند. وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که آمریکا به سفارتخانه‌های خود در خارج از کشور دستور داده در خصوص تحولات روسیه سکوت پیشه کنند.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم در خصوص اوضاع روسیه نوشت: «خیانت بزرگ»؛ این تعبیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از شورش «یوگنی پرگوژین» فرمانده شبه نظامیان واگنر، علیه نظام مسکو است. این خیانت با هدف ناکام گذاشتن پیروزی بزرگی طراحی شد که ارتش روسیه توانست در مقابل ضدحملات اوکراین، به دست آورد.

دست داشتن آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در این شورش نظامی اطلاعاتی بزرگ، قابل پیش بینی بود و چه بسا این شورش، نتیجه یک طرح برنامه ریزی شده در اتاق‌های تاریک بوده است. از همان نخستین روز حمله ارتش روسیه به مرزهای اوکراین، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با قدرت از احتمال یک کودتای نظامی بزرگ علیه رئیس جمهور روسیه با توجه به وجود شکاف در ارتش این کشور و مخالفت افسران ارشد با جنگ علیه اوکراین، سخن می‌گفتند.

بعید نیست این تبلیغات رسانه‌ای، در واقع پوششی برای استخدام پنهانی شبه نظامیان گروه واگنر و فرمانده آن بوده باشد. پریگوژین، اسرار جنگی روسیه و ساقط کردن یک بالگرد روس را فاش کرد و درخواست‌های عجیبی را در خصوص لزوم برکناری وزیر دفاع و فرمانده ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه ارائه داد. تمام اینها، اوج گستاخی و باج خواهی از کشوری بزرگ در حد و اندازه روسیه را نشان می‌دهد. کسی که در اوج یک جنگ سرنوشت ساز که کشورش و تمامیت ارضی آن را هدف قرار داده، چنین شروط توهین آمیزی را علیه رئیس جمهور کشورش وضع کرده و یک بحران در بحبوحه جنگ به راه می‌اندازد و بذر فتنه جنگ داخلی را می‌کارد، آیا جز خائن بزرگ، می‌توان صفت دیگری برایش در نظر گرفت؟

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه عراقی الصباح به عملیات نیروهای حشد شعبی در این کشور اشاره کرد و نوشت: نیروهای حشد شعبی با آغاز یک عملیات ویژه در کرکوک، همزمان با اتمام عملیات پاکسازی تعدادی از مناطق نینوا، سه تن از سرکردگان گروهک تروریستی داعش را بازداشت کردند.

این عناصر، در حملات علیه نیروهای امنیتی عراق و ارتش این کشور دست داشته‌اند. در جریان عملیات نیروهای حشد شعبی با همکاری دیگر نیروهای امنیتی، تعدادی از مخفیگاه‌های داعش را تخریب و منهدم شد.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه الشرق الاوسط نیز با اشاره به تحولات روسیه نوشت: روز گذشته مقامات روسیه تدابیر شدید امنیتی بی سابقه در سراسر کشور برای مقابله با بدترین رویداد داخلی از زمان پایان دوره شوروی که نگرانی‌های بین المللی را نیز به همراه داشت، اتخاذ کردند؛ بحرانی که با میانجی گری بلاروس به پایان رسید. فرمانده واگنر، از مجری پنهان سیاست‌های پوتین در آفریقا، سوریه و اوکراین به دشمن نهادهای نظامی روسیه و یک شورشیِ خواهان براندازی نظام این کشور، تبدیل شد. شورش واگنر یک زلزله شدید داخلی در روسیه راه انداخت که به دنبال آن، نفس در سینه جهانیان حبس شد.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه سوری الوطن در خصوص اوضاع این کشور نوشت: در حالی که ارتش سوریه با گروهک‌های تروریستی در این کشور مبارزه می‌کند، اشغالگران ترک، به حملات توپخانه ای سنگین خود علیه مناطقی در حومه شمالی الرقه ادامه می‌دهند. این در حالیست که اشغالگران آمریکایی نیز در حال تقویت پایگاه‌های نظامی غیرقانونی خود در الحسکه هستند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که یک کاروان متشکل از ۴۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی، از سوی به اصطلاح ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به بهانه مبارزه با داعش وارد مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه دموکرات شده است.

پایان یک زلزله سیاسی در روسیه

روزنامه سوری الثوره در مقاله‌ای نوشت: منطقه شاهد تحولات بنیادینی است که نتایج آن در آینده، منجر به تغییر نقشه تروریستی می‌شود که آمریکا آن را رهبری کرده و رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی آن را پیاده می‌کنند. موضع گیری ضد آمریکایی عشایر عربی در استان الحسکه سوریه و آمادگی آنها برای مبارزه با اشغالگران آمریکایی، وحشت واشنگتن را برانگیخته است.

ایستادگی ساکنان بلندی‌های اشغالی جولان سوریه علیه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، نقطه عطفی در مبارزه مقابل اشغالگران در کنار نیروهای مقاومت فلسطین به شمار می‌رود. همانطور که دوره استعمارگری اروپا در کشورهای عربی به پایان رسیده، دوره اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های عربی نیز به پایان خواهد رسید. صهیونیست‌ها به خوبی این مسأله را می‌دانند؛ به همین دلیل تابعیت اصلی خود را چه آمریکایی، چه فرانسوی، چه انگلیسی… کنار نگذاشته‌اند چون می‌دانند اشغالگری تا ابد باقی نمی‌ماند.

کد خبر 5819414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha