۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خبر داد؛

باطل شدن سهم چرای دام دامداران در صورت عدم تمدید پروانه چرای دام

باطل شدن سهم چرای دام دامداران در صورت عدم تمدید پروانه چرای دام

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: دامدارانی که پروانه چرای دام خود را تمدید نکنند سهم‌شان باطل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نصرآبادی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: از مجموع مساحت استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار بوده 14.5 میلیون هکتار را عرصه های منابع طبیعی تشکیل داده اند.

وی تصریح کرد: از این میزان مساحت مراتع استان حدود ۸ میلیون هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مساحت کل مراتع استان بالغ بر ۸ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۴ هکتار بوده که از این میزان مساحت مراتع خوب تنها ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار می باشد، یادآور شد: همچنین مساحت مراتع متوسط در استان بالغ بر ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار و مراتع فقیر ۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و۱۳۰ هکتار می باشد.

نصرآبادی مجموع مساحت سامانه های ممیزی شده در استان را ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۴۷ هکتار عنوان کرد و گفت: تعداد سامان ممیزی شده در استان ۶۷۰ سامان و متوسط سطح مراتع ممیزی شده ۱۳ هزار و ۷۲۰ هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خانوار بهره بردار از مراتع استان ۳۷ هزار و ۵۲۶ خانوار می باشد، اضافه کرد: همچنین تاکنون تعداد پروانه های مرتعداری صادر شده در استان ۱۶ هزار و ۹۰۳ مورد بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط نرمال بارندگی میزان تولید علوفه مراتع استان، به استناد آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معادل ۴۸۰ هزار تن علوفه خشک قابل بهره برداری مجاز می باشد.

نصرآبادی ادامه داد: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی، میزان تولید علوفه قابل بهره برداری در عرصه های مرتعی استان خراسان جنوبی به رقمی معادل ۶/۱۹۸ هزار تن کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: افرادی هم که طرح مرتع‌داری دارند و قرارداد آن‌ها تمام شده برای تهیه و بازنگری طرح مرتعداری تا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت اقدام دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: همچنین کسانی که جایگزین برای مرتع دار متوفی از بین همسر و فرزندان انتخاب نکرده‌اند تا ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۲ فرصت این کار را دارند.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند جایگزین مرتع‌دار متوفی شوند که ساکن منطقه بوده، عضو نظام عشایری باشند و همچنین به صورت مستمر و حرفه‌ای به دامداری مشغول باشند.

کد خبر 5830751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha