۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه:

تقویت ارتباطات بین المللی از درون هویت شهری شکل می‌گیرد

تقویت ارتباطات بین المللی از درون هویت شهری شکل می‌گیرد

اصفهان - معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه گفت: تقویت ارتباطات بین المللی و توسعه اقتصادی و اجتماعی از درون هویت شهری شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا بیگدلی ظهر یکشنبه در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار داشت: دیپلماسی، هنر ارتباط برای ایجاد رابطه و حفظ منافع و امنیت است.

وی بیان داشت: دیپلماسی در تاریخ معاصر امری رسمی و دولتی بوده اما اکنون شاهد شکل گیری مفاهیم جدید و متنوع در این حوزه هستیم که دیپلماسی عمومی، دیپلماسی شهری، دیپلماسی علمی و دیپلماسی هنر نمونه‌هایی از آن است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه ادامه داد: کتاب‌ها و آثار تاریخی که سعی کرده اند شهرها را معرفی کنند، نخستین تلاش برای نشان کردن شهرهای مهم در تاریخ است. این توجه گاه از عشق به نوشتن و اطلاع رسانی و گاهی در نتیجه گزارش برای توسعه طلبی و جنگ بوده است.

وی افزود: بعداً نمادهای شهری برای نشان دادن قدرت حکومت‌ها استفاده شدند. در این دوره شهرها به عنوان نماد اقتدار جهانگیران و جهانداران ساخته و معرفی شدند.

بیگدلی اعلام رد: با افزایش خطر جنگ در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ موضوع تعامل شهروندان با هدف تلاش برای صلح مطرح شد و مناسبات مردمی شهرها اهمیت بیشتری پیدا کرد. در این دوره شاهد رشد موزه‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی شهری عناصر انسانی تشکیل دهنده شهر، در حد توان خود تلاش می‌کنند با کنشگران بین المللی ارتباط برقرار کنند و منافع ملی و منافع شهر خود را ارتقا دهند.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه اضافه کرد: هرگونه همکاری بین نهادهای شهرهای کشورها در این قالب، دیپلماسی شهری را تداعی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پیام‌های این دیپلماسی در وهله نخست تاکید بر هویت شهری است. مفاهیم مربوط به توسعه شهری، نیات انسان دوستانه، صلح جویانه و بهبود وضعیت معیشتی مردم از اهداف اصلی مورد توجه این دیپلماسی است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه ادامه داد: به عبارت دیگر شهر تلاش می‌کند تا در راستای منافع و امنیت ملی سهم خود را در حوزه‌های مختلف روابط خارجی افزایش دهد.

بیگدلی گفت: هر شهری با مردم دانا و خردمند می‌تواند مدعی دیپلماسی شهری شود. دارایی‌های شهر ابزارهایی جذاب برای توسعه دیپلماسی شهری است. هر چند این گنجینه‌ها در عین حال شاهدی بر خرد و هوشمندی ساکنان شهر است. گنجینه‌ها و دارایی‌های شهری همانند آنچه در اصفهان باشکوه‌ترین و افسانه‌ای ترین آنها را داریم گاهواره رشد و بروز خلاقیت ساکنان محیط پیرامون آن در شهر و ظهور دانشمندان و هنرمندان و صنعتگران است. سرزمین پر گهر از گهرهای انسانی و دارایی‌های مادی و معنوی تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی- هنر، دیپلماسی دین و اندیشه، دیپلماسی علمی و … از اجزای خانواده دیپلماسی شهری و دیپلماسی عمومی است، تصریح کرد: تقویت ارتباطات بین المللی و توسعه اقتصادی و اجتماعی از درون هویت شهری شکل می‌گیرد.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه اظهار داشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت این مجموعه از دیپلماسی مردمی در کشور اهمیت والایی قائل است. از همه کسانی که در آفرینش زمینه‌های دیپلماسی شهری و بهره برداری از آن تلاش می‌کنند قدردانی می‌کند.

کد خبر 5831933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha