۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۹:۴۷

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته‌ای که گذشت؛

از بررسی لغو ویزا با ۶۰ کشور تا رونمایی از مرد ساسانی در موزه ملی

از بررسی لغو ویزا با ۶۰ کشور تا رونمایی از مرد ساسانی در موزه ملی

رونمایی از سنگ نگاره استردادی به ایران، برپایی نمایشگاهی از اشیای برگشت داده شده در هفته دولت و بررسی لغو روادید ایران با ۶۰ کشور از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته جاری بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته اعلام شد که در ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره سفرهای تابستانی بحث و گفتگو و فعالیت این ستاد با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دیگر آغاز شده است. بیشترین بحثی که در این ستاد مطرح شده درباره محدودیت‌های حوزه حمل و نقل عمومی است. قرار شد سازمان هواپیمایی و راه آهن در این باره برنامه داشته باشند. مشکل این است که راه آهن بیشتر به سمت انتقال بار رفته است ولی مدیریت داخلی می‌تواند مسائل را حل کند.

از تسهیلات کم بهره سفر تا رایگان شدن سومین روز اقامت در بومگردیها

در این باره مصطفی فاطمی دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: چند پیک سفر از جمله اربعین را داریم که ستاد اربعین موضوع مربوط به آن را دنبال می‌کند.

فاطمی گفت: ساماندهی رویدادها را نیز در دستور کار داریم. بیشترین رویدادها با هدف جذب گردشگر در استان گیلان برگزار می‌شود که شامل ۵۴ رویداد است. این رویدادها فرهنگی اجتماعی و گردشگری هستند.

وی افزود: برنامه‌ای برای استفاده از زیر ساختهای تأسیسات گردشگری رفاهی و اقامتی دستگاه‌های اجرایی کشور داریم تا این تأسیسات در یک سامانه قرار گیرند و همه کارکنان دولت بتوانند از آن استفاده کنند. مزایا و چالش‌های آن را مطرح کرده ایم امیدواریم که به نتیجه برسد.

مدیرکل گردشگری داخلی درباره ترویج سفرهای خانواده محور به مقاصد پر تقاضا نیز گفت: تمرکز ویژه ای را در مقاصد محبوب و پر تقاضا داریم. یکی از برنامه‌های ستاد، اعطای تسهیلات کم بهره برای کارکنان سازمانهای طرف قرارداد برای سفرهای خانواده محور در مقاصد پر تقاضا بوده است. تا کنون ۲۳ سازمان دولتی قرارداد منعقد کرده اند که تسهیلات کم بهره برای استفاده خانواده‌های کارکنان در نظر گرفته شود.

اجرای فاز اول طرح تسهیل سفرهای اعتباری در ۳ شهر گردشگری

اجرای فاز اول طرح تسهیل سفرهای اعتباری در ۳ شهر گردشگری

مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی از طرح تسهیل سفرهای اعتباری خبر داد و گفت: این طرح در استان یزد به صورت پایلوت اجرا شد و فاز اول آن نیز در شهرهای شیراز، کرمان مشهد در حال اجراست.

وی با بیان اینکه این تسهیلات مبلغ مشخصی ندارد و به هر میزانی است که هزینه سفر انجام شود گفت: در این طرح قراردادهایی با دستگاه‌های دولتی بسته می‌شود و کارکنان می‌توانند در قالب یک پلتفرمی که توسط شرکت‌های گردشگری خدمات می‌دهد، هتل یا اجزای سفرشان را خریداری کنند و با ارائه گواهی کسر از حقوق به صورت اعتباری از حسابشان کسر شود.

تصمیم‌گیری برای لغو روادید با ۶۰ کشور

تصمیم‌گیری برای لغو روادید با ۶۰ کشور

در این هفته علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در ارتباط با لغو روادید با ۶۰ کشور بیان کرد: طرح پیشنهادی لغو روادید با ۶۰ کشور پس از بازدید آیت‌الله ابراهیم رئیسی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی وزارتخانه به دفتر ریاست‌جمهوری ارائه شد.

وی افزود: این طرح پیشنهادی که لغو روادید یک طرفه با کشورهای مسلمان، همسایه و بازارهای گردشگری در حال رشد را شامل می‌شود در حال بررسی و تصمیم‌گیری نهایی از سوی وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط است.

معاون گردشگری کشور متذکر شد: هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده و لغو روادید با کشورها براساس سیاست‌های دیپلماسی کشور صورت خواهد گرفت.

امکان تسریع سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی در برنامه هفتم

امکان تسریع سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی در برنامه هفتم

معاون دفتر سرمایه‌گذاری گردشگری گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه تصمیم‌گیری برای استفاده از اسکله‌های موجود به شورایی با ریاست استانداران ساحلی سپرده شده است.

ابوطالب قاسمی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در لایحه برنامه هفتم توسعه که هم‌اکنون جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است با پرداختن به موضوعات تخصصی مربوط به صنعت گردشگری کشور، زمینه توسعه و تسهیل در بخش سرمایه‌گذاری این حوزه از جمله بخش گردشگری دریایی‌ساحلی فراهم شده است، گفت: توسعه گردشگری ساحلی-دریایی یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه صنعت گردشگری کشور است که در چارچوب اقتصاد دریامحور که مورد تاکید حاکمیت است، قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه بر مبنای سیاست‌گذاری و بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های این بخش پس از آزادسازی سواحل توسط دولت سیزدهم، کمک بسیار زیادی برای ساماندهی این مناطق انجام خواهد گرفت، تشریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان متولی توسعه گردشگری ساحلی با مساله‌شناسی دقیقی که انجام داد حکمی را برای تفویض اختیار به سطوح استانی با هدف تمرکززدایی از تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه‌های ستادی دستگاه‌های مربوطه و مقرراتی که برایش پیش‌بینی شده در نظر گرفت تا هر طرحی که باید در حوزه گردشگری ساحلی دریایی اجرا شود ذیل یک کارگروه که در استانداری و با ریاست استانداران محترم تشکیل می‌شود با ایفای نقش دستگاه‌های اجرایی پیش رود.

مرد ایستاده در سنگ نگاره ساسانی بزرگ زاده بوده است

رونمایی از سنگ نگاره مرد ساسانی در موزه ملی

مراسم رونمایی از سنگ نگاره ساسانی استرداد شده به ایران در موزه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم علیرضا عسگری چاوردی مدیر میراث‌جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس گفت: احتمال می‌دهیم با توجه به حرکت دست، نوع تاج و کلاه، این فرد در نقش برجسته ساسانی فرد مهمی بوده باشد.

وی گفت: به نظرم او یک بزرگ زاده ساسانی است و نمی توانسته سرباز باشد چون تشریفاتی مانند گردنبند دارد و آن زمان سربازان این تشریفات را نداشتند. همچنین لباس و نقش‌های روی آن نیز مهم بوده است. با این حال مطمئن نیستم او یک پادشاه یا کرتیر بوده باشد.

عسگری بیان کرد: به احتمال زیاد این اثر متعلق به بخش مرکزی و حاشیه جنوب فارس است. گردنبند آن نیز آئینی است. این گردنبند را ایزدان نیز دارند. حرکت دست این فرد که یک انگشت را به جلو نشان داده، یک نشانه مذهبی بوده و پاها رو به جلو قرار گرفته است. ایستایی این فرد در نقش‌های پایانی دوره اشکانی تا آغاز ساسانی قابل مشاهده است. همچنین لباس و چین لباس نیز فروافتاده است.

پرونده استرداد اشیا در دستور کار/برپایی نمایشگاهی از آثار برگشتی

پرونده استرداد اشیا در دستور کار

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه نمایشگاهی از آثار تاریخی فرهنگی بازگردانده شده در هفته دولت برپا می‌شود، گفت: بیش از ۱۲ پرونده استرداد آثار و اشیای فرهنگی تاریخی در دستور کار است.

علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در صفحه مجازی خود درباره رونمایی از سنگ نگاره ساسانی استرداد شده به ایران نوشت: برابر آمار حدود ۳۵ نقش برجسته ساسانی ثبت شده داریم که دو اثر آن هم اکنون در سایر کشورهایی که زمانی تحت امپراتوری ایران بزرگ بودند هستند و مابقی در ایران عزیز است.

وی افزود: نقش برجسته‌ها یکی از منابع بسیار مهم تصویری برای شناخت هنر هر دوره و نقش تابلوی تبلیغاتی برای انتقال مفاهیم به مخاطبان را دارد. یکی از نقش برجسته‌های ساسانی که در سال ۱۳۶۷ به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بود، پس از سال‌ها با اهتمام دستگاه‌های مسئول به خصوص وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی روز دوشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۲ در محل موزه ملی ایران با حضور اینجانب و در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات داخلی و خارجی رونمایی شد.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی بیان داشت: کنوانسیون ۱۹۷۰ میلادی درباره استرداد آثار فرهنگی تاریخی در جهان نقش مهمی را بر عهده دارد کارگروهی ۱۲ نفره از کارشناسان اصالت این اثر تاریخی را تأیید کرده اند.

رودبار صاحب موزه زلزله ایران می‌شود

این هفته از رودبار خبر رسید که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از احیا و احداث موزه زلزله ایران در رودبار خبر داد و گفت: مقدمات این کار فراهم شده تنها مشکل مکان وجود دارد.

ولی جهانی با اشاره به استقبال گردشگران و مسافران از غار دربند رشی، افزود: بعد از ماسوله، قلعه رودخانه و موزه میراث روستایی، غار دربند رشی از اماکن پربازدید گیلان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به راه موزه پارینه سنگی در رودبار، بیان کرد: دست ساخته‌ها و یافته‌های تاریخی غار دربند رشی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

کد خبر 5835379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha