۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۹

کریسترسون: وضعیت خطرناک است

کریسترسون: وضعیت خطرناک است

نخست‌وزیر سوئد امروز در سخنانی اعلام کرد: وضعیت خطرناک است؛ ما در جدی‌ترین وضعیت امنیتی پس از جنگ جهانی قرار داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد که با همتای دانمارکی خود «مته فردریکسن» (Mette Frederiksen) درباره هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشورهایشان در حال رایزنی نزدیک بوده است.

نخست وزیر سوئد در این خصوص گفت که سوئد «جدی ترین وضعیت امنیتی» خود را از زمان جنگ جهانی دوم تجربه می کند.

«اولف کریسترسون» در این ارتباط افزود: ما آگاه هستیم که دولت‌ ها و نقش آفرینان شبه‌دولتی فعالانه از این وضعیت سوء استفاده می‌ کنند.

وی با اشاره به اهمیت آزادی بیان و حق اعتراض و بدون اینکه به تبیین حدود آن بپردازد، افزود: وضعیت خطرناک است و اقدامات لازم برای تقویت انعطاف پذیری ما لازم است.

این در حالیست که سلوان مومیکا، پناهنده عراقی مقیم سوئد امروز دوشنبه بار دیگر نسخه‌ ای از قرآن کریم را به آتش کشید و این کتاب مقدس را مورد هتک حرمت قرار داد.

وی این اقدام شنیع را با مجوز و حمایت پلیس سوئد و در برابر پارلمان این کشور به انجام رساند. مومیکا در برابر جمعیت حاضر در این محل با گستاخی تمام اعلام کرد: من یک متمرد شجاع هستم و تا زمانی که قرآن‌سوزی در سوئد ممنوع نشده باشد، این کار را ادامه خواهم داد.

این اقدام و تجمع جدید را یک پناهنده عراقی دیگر به نام سلوان نجم ترتیب داده و در ۲ هتک حرمت قبلی سلوان مومیکا به قرآن همراه وی بوده است. مومیکا ۲ اقدام هتاکانه قبلی خود به قرآن کریم را نیز با مجوز و حمایت پلیس سوئد در برابر مسجد مرکزی استکهلم و سفارت عراق در سوئد به انجام رسانده بود.

اقدامات این شهروند عراقی، با انتقادهای گسترده کشورهای مسلمان جهان به ویژه عراق مواجه شده است. مردم عراق در اعتراض به مجوز سوئد جهت این اقدامات هتاکانه وارد سفارت سوئد در این کشور شدند و این محل را به آتش کشیدند و از سوی دیگر دولت عراق نیز با اخراج سفیر سوئد در این کشور و فراخواندن سفیر خود از استکهلم، روابط دیپلماتیک با سوئد را قطع نمود.

دیگر کشورهای مسلمان از جمله ایران نیز اعتراضات شدیداللحنی را نسبت به انجام این دست اقدامات هتاکانه در سوئد که با مجوز و حمایت پلیس این کشور انجام می‌گیرند، ابراز داشته‌اند.

کد خبر 5851082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha