۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴

حسینی خبر داد

کسب رتبه اول دانشگاه علوم توانبخشی در سال ۲۰۲۳

کسب رتبه اول دانشگاه علوم توانبخشی در سال ۲۰۲۳

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از کسب رتبه اول این دانشگاه در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار جامعه مهر، سیدعلی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: همانطور که می‌دانید دانشگاه علوم توانبخشی یک دانشگاه مأموریت گرا با اولویت مأموریت و مرجعیت در حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روان و علوم توانبخشی در کشور بوده و در زیر مجموعه دانشگاه‌های وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده اما از نظر تعداد دانشجو با دارا بودن کمتر از پنج هزار دانشجو در زمره دانشگاه‌های متوسط و کوچک قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دانشگاه‌های کوچک می‌توانند به واسطه دارا بودن امکانات بیشتر به لحاظ کیفیت برتر باشند و در دنیا هم افراد دانشگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند که مأموریت محور باشند.

وی افزود: بر اساس رتبه بندی تایمز که هر ساله منتشر می‌شود در سال ۲۰۲۳ به تعداد ۱۳ شاخص عملکردی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که دانشگاه علوم توانبخشی توانست رتبه اول را در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس کسب کند.

حسینی گفت: در میان دانشگاه‌های کوچک مقیاس جهان هم که شامل دانشگاه‌های با تعداد کمتر از ۵ هزار دانشجو می‌شود نیز دانشگاه علوم توانبخشی توانست رتبه ۵۴ را به خود اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این دانشگاه به ازای هر عضو هیأت علمی ۳.۵ مقاله علمی معتبر در یک سال تولید شده است که این شاخص قابل توجهی برای ارزیابی سطح علمی و کیفیت دانشگاه محسوب می‌شود.

حسینی درباره شاخص‌های سلامت اجتماعی با اشاره به این مطلب که ابعاد مختلفی در حوزه سلامت اجتماعی مورد توجه است گفت: تنها دانشگاهی که دانشکده تخصصی در حوزه سلامت اجتماعی دارد دانشگاه ما است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: هر ساله از سوی دانشگاه فاکتورهای سلامت روانی و سلامت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس آن برای آموزش و تربیت دانشجویان تصمیم گیری می‌شود و این در حالی است که نتایج همین فاکتورها مورد توجه مسؤولان قرار می‌گیرد.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نیاز جامعه به خدمات سلامت اجتماعی و توانبخشی اشاره کرد و گفت: جامعه ایران روبه پیری است و از سوی دیگر سالانه چندین هزار نفر سانحه دیده داریم.

وی افزود: باید برای خدمات توانبخشی و سلامت اجتماعی خدماتی با بیمه پایه در نظر گرفته شود. البته در دو سال گذشته توجه به این موضوع از سوی دستگاه‌های بیمه گر افزایش یافته است ولی کافی نیست.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: باید خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرد زیرا خدمات توانبخشی هزینه‌های بالایی دارد که در طول مدت زیاد خانواده‌ها و توانخواهان را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

حسینی گفت: یک بیمارستان تخصصی توانبخشی هم در کشور راه اندازی کرده اینکه بیمارستان با هشتاد تخت تخصصی در حال فعالیت است که البته کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد. البته در دستور کارمان ساخت بیمارستان صد تختخوابی را داریم که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: توانبخشی در شکل امروزی آن یک رشته و یک‌خدمت نیست بلکه مجموعه‌ای از خدمات است. در توانبخشی سنتی تمرکز روی مسائل جسمی بود.

حسینی گفت: اما امروز به گونه‌ای است که هر کدام از رشته‌های توانبخشی در کنار یکدیگر کارایی اصلی خود را خواهد داشت برای مثال یک کودک اوتیسمی نیاز به دریافت همزمان چند خدمت دارد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در طول دو سال گذشته بودجه‌های خوبی برای بیمه خدمات توانبخشی در نظر گرفته شده است اما هنوز تأثیر گذاری خود را نداشته است و هنوز جامعه نیازمند توانبخشی نتوانسته از آن بهره مند بشود.

کد خبر 5865795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha