۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۲

مهر گزارش می دهد؛

نقش دلالان در افزایش قیمت مرغ/ دست واسطه ها کوتاه شود

نقش دلالان در افزایش قیمت مرغ/ دست واسطه ها کوتاه شود

یاسوج_ واسطه گری در بازار مرغ کهگیلویه و بویر احمد ادامه دارد و همین امر موجب افزایش قیمت مرغ و کاهش توان مردم برای خرید شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: بازار کهگیلویه و بویراحمد همواره از بازارهای پر فراز و نشیب در بحث تولید و عرضه مرغ است.

عدم همخوانی عرضه و تقاضای مرغ در کهگیلویه و بویراحمد مشکل ساز شده است و این عامل سبب اقدام به تأمین مرغ بازار از استان‌های همجوار شده است.

زیرساخت و زنجیره تولید مرغ در کهگیلویه و بویراحمد کامل نبوده و از سویی دست دلالان برای سودجویی از این روند در کار است.

بازار متأثر از دلالی است

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه عوامل افزایش قیمت مرغ ناشی از چرخه تولید نیست و بخشی از این افزایش قیمت متأثر از فساد، دلالی، انحصار طلبی و عدم رقابت در بازار عرضه مرغ است.

حسن رضا پور شامگاه دوشنبه از برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت مرغ و میوه در استان خبر داد و گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی در سطح کشور از دلایل افزایش قیمت مرغ است، اما نمی‌توان این عامل را به تنهایی محور مشکلات قرار داد.

نقش دلالان در افزایش قیمت مرغ/ دست واسطه ها کوتاه شود

دنبال حذف دلالان باز مرغ هستیم

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی استانداری برای کاهش قیمت مرغ اقداماتی در دست انجام دارد، تصریح کرد: دفتر هماهنگی امور اقتصادی با ورود مستقیم به این بخش در تلاش است تا در راستای منافع تولید کننده و مصرف کننده اقداماتی را انجام دهد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: به عرضه کنندگان خرده فروش پیشنهاد دادیم شرکت تعاونی فروشندگان تشکیل شود تا مستقیماً و بدون واسطه مرغ تحویل کشتارگاه شده و پس از قیمت گذاری در درب کشتارگاه تحویل توزیع کنندگان واقعی شود.

رضا پور گفت: به دنبال حذف دلال‌ها در بازار مرغ هستیم و باید قیمت مرغ درب مرغداری‌ها مشخص و با استان‌های همجوار مقایسه شود و مانند سایر استان‌ها قیمت گذاری داشته باشیم.

رضا پور گفت: در بازار مرغ یکسری موارد از جمله فساد، انحصار و دلالی وجود دارد که به دنبال حذف آنها هستیم.

قیمت مرغ کاهشی می‌شود

وی ابراز داشت: قیمت دوشنبه «۳٠ مرداد» مرغ ۸۵ هزار تومان تعیین شده و سه شنبه باید به ۸۳ هزار تومان کاهش پیدا کند.

رضاپور با بیان اینکه قیمت مرغ قطعاً باید کاهشی شود، گفت: تلاش حوزه اقتصادی کاهش حلقه‌ها و هزینه‌های اضافی در بازار مرغ و حذف عوامل ایجاد افزایش قیمت این کالا است.

وی بر رصد قیمت مرغ در استان‌های همجوار تاکید و عنوان کرد: از ظرفیت سایر استان‌ها برای کاهش قیمت مرغ در استان استفاده می‌کنیم و در صورت لزوم مرغ مورد نیاز را از استان‌های همجوار تأمین می‌کنیم.

نقش دلالان در افزایش قیمت مرغ/ دست واسطه ها کوتاه شود

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از دلایل کمبود مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد را وابستگی به تأمین ۶۰ درصدی گوشت مرغ از استان‌های همجوار در چند دهه گذشته عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا بازار مرغ در استان تابع نوسانات بازار دیگر استان‌ها از نظر کمبود و قیمت شود

سید علی معتمدی پور تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای تولید مرغ مادر و تولید جوجه محیا نشده بود و مشکل داشتیم.

تلاش دولت برای تکمیل زنجیره تولید

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش دولت در دو سال اخیر برای رفع این نواقص در استان خاطر نشان کرد: آغاز دو زنجیره کامل تولید از مرغ مادر تا احداث کشتارگاه و سردخانه از اقدامات مهم بوده است.

معتمدی پور تصریح کرد: به همین دلایل عملاً کنترل کامل بازار مرغ کاهش یافته و قیمت‌ها را وابسته به نوسانات استان‌های همجوار کرده است.

وی از راه‌اندازی زنجیره‌های ارزش و راه اندازی برخی از واحدهای راکد پرورش مرغ گوشتی از اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی یاد کرد.

معتمدی پور همچنین از تدابیر لازم برای جوجه‌ریزی به موقع در واحدهای تولیدی نام برد و تاکید کرد: عمده عاملین و فروشگاه‌ها در حال عرضه این کالای پرتقاضا هستند و کمبود هیچ کالایی ازجمله مرغ که نگران کننده باشد در این استان وجود نداشته است.

نقش دلالان در افزایش قیمت مرغ/ دست واسطه ها کوتاه شود

وی راه‌اندازی زنجیره‌های صفر تا صد تولید مرغ و فعال شدن همه واحدهای راکد پرورش مرغ را از دیگر برنامه‌های مهم دولت سیزدهم و جهاد کشاورزی استان نام برد و خاطر نشان کرد: با این اقدام می‌توان علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز استان، مازاد آن را هم به دیگر استان‌ها صادر کنیم.

با توجه به افزایش یکباره قیمت مرغ در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور، عدم کشیدن ترمز این گرانی‌ها می‌تواند مرغ را از چرخه غذایی بسیاری از مردم کهگیلویه و بویراحمد حذف کند و این ضعف راه را برای سودجویی ها باز می‌کند.

کد خبر 5867367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha