۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۴

مدیر پایگاه ملی هگمتانه:

«هگمتانه» آماده میزبانی از ارزیاب یونسکو است

«هگمتانه» آماده میزبانی از ارزیاب یونسکو است

همدان- مدیر پایگاه ملی هگمتانه از آمادگی محوطه باستانی هگمتانه برای میزبانی از ارزیاب یونسکو خبر داد و گفت: طی ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در این محوطه انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صاحب محمدیان‌منصور سه شنبه در جمع خبرنگاران به نقش مهم رسانه در جهانی شدن همدان اشاره کرد و افزود: قسمت زیادی از کار ثبت جهانی برعهده رسانه‌ها است؛ چراکه اهالی قلم نقش مهمی در اطلاع‌رسانی درست دارند.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در راستای ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در بخش‌های مختلفی مانند محوطه باستانی هگمتانه، بازار سنتی همدان و خیابان‌ها و تک بناهای محدوده پرونده است.

محمدیان‌منصور بیان کرد: ارزیاب در روزهای آینده به همدان سفر می‌کند و محدوده پرونده را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کند و سال بعد در نشست علنی در حضور کشورهای عضو نظر نهایی اعلام می‌شود و بعد از رأی، پایگاه هگمتانه میراث جهانی می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در محوطه باستانی هگمتانه اشاره کرد و گفت: حفاظت از آثاری که شرایط مطلوبی نداشتند مانند ستون‌های هخامنشی و به نمایش گذاشتن آن‌ها به‌ویژه بخش هخامنشی هگمتانه از مهمترین کارها بود.

محمدیان‌منصور ادامه داد: تاکنون ۱۱ لوح منسوب به شاهان هخامنشی در ایران کشف شده که از این تعداد ۷ لوح از همدان و ۴ لوح از تخت‌جمشید به دست آمده و این موضوع نشان دهنده اهمیت بخش هخامنشی همدان است که کمتر به آن توجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش هخامنشی محوطه باستانی هگمتانه مغفول مانده است، اظهار کرد: برای برخی غیرقابل باور است که ستون‌های موزه سنگ هگمتانه از این محل کشف شده است و این گویای معرفی کمتر این موضوع است.

محمدیان‌منصور تعریف مسیر گردشگری هگمتانه را دیگر اقدام مهم چند ماه گذشته عنوان کرد و گفت: فعال کردن جاذبه‌های جدید مثل کارگاه ۷ تیر که حاوی یافته‌های دوره اشکانی است از جمله کارهای انجام شده است.

وی اضافه کرد: پاکسازی کارگاه شمالی، نمایان شدن معابر ۳ و امتداد معابر ۴ و ۵، مرمت کلیسای گریگوری، مرمت کاروانسراهای جلدی و شریف‌الملک، ساخت نیمکت برای محوطه و از همه مهم‌تر برداشتن آسفالت از هگمتانه از دیگر اقدامات است‌.

محمدیان‌منصور در ادامه بر حذف سواره از سایت‌های تاریخی تاکید کرد و افزود: خودرو باید از این فضاها حذف و انسان محوری جایگزین آن شود.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه با بیان اینکه حذف آسفالت از هگمتانه تنها به خاطر ثبت جهانی اتفاق افتاد، عنوان کرد: ساخت‌وساز نباید در محوطه‌های تاریخی اتفاق بیفتد و تنها باید سازه‌های قبلی‌ها حفظ شوند.

وی حذف غرفه‌های صنایع دستی در ورودی هگمتانه را اقدام خوبی در راستای ثبت جهانی هگمتانه دانست و اظهار کرد: کاروانسرای جلدی در این محدوده وجود دارد و گزینه مناسبی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی است.

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه ۳۵ تابلوی معرفی به دو زبان فارسی و انگلیسی در محوطه نصب شده است، اضافه کرد: در این تابلوها تمام معابر معرفی شدند و گردشگران به راحتی می‌توانند اطلاعات مفصلی به دست بیاورند.

کد خبر 5868024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha