۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱

در زادروز حسین علیزاده؛

«پیش درآمد دشتی» آماده انتشار شد/تجلیل از موسیقیدان جریان‌ساز

«پیش درآمد دشتی» آماده انتشار شد/تجلیل از موسیقیدان جریان‌ساز

یکی از پژوهشگران و فعالان موسیقی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد حسین علیزاده نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی ضمن انتشار یادداشتی از تولید قطعه «پیش درآمد دشتی» به افتخار این هنرمند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام صارمی نوازنده کمانچه، پژوهشگر و از فعالان عرصه موسیقی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد حسین علیزاده مدرس، آهنگساز و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی ضمن انتشار یادداشتی از تولید قطعه «پیش درآمد دشتی» به افتخار این هنرمند خبر داد.

در یادداشت شهرام صارمی آمده است:

«یکم شهریور مبارک و خجسته باد. شهریوری که با عشق آغاز شد و ستاره‌ای پر فروغ بر پهنه موسیقی ایران درخشیدن گرفت. شهریوری که خود نمی‌دانست متولد اولین روزش، روزی، آنچنان موسیقی ایران را مورد تاثیر و تحول قرار می‌دهد، که گویی از این باغ پر گل و نغمه صدها پنجره نا گشوده باز می‌شود.

یکم شهریور ۱۳۳۰ فرخنده زادروز حسین علیزاده موسیقیدان جریان‌ساز، نوازنده صاحب سبک تار و سه‌تار و آهنگساز معاصر، هدیه خلقت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایران است.

از علیزاده گفتن، لب گشودن از موسیقیدانی چند وجهی، تأثیرگذار و جریان‌ساز سخن به میان آوردن و بسیار مشکل است. سخن گفتن از هنرمندی است که موسیقی ایران با نگاه متفاوت، خلاق و هنرمندانه‌اش رنگ و بویی دیگر یافت. هنرمندی که آثارش دستمایه اجراها و تنظیم‌های متعددی بوده است که هر یک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است.

حضور ارزشمند، پرثمر و دلگرم کننده او را در شرایطی که هر روز با تعرض و هجمه‌ای بر هنر و هنرمندان واقعی این مرز بوم رقم زده می‌شود، قدردان بوده و سلامتی و طول عمرش را آرزومندیم.

می‌توان آثار علیزاده را در چهار بخش بداهه‌ نوازی، گروه نوازی، آثار ارکسترال و موسیقی فیلم دسته بندی کرد. آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ترکیبات مختلف سازی و ارکستری اجرا شده است. آثاری که در مقطعی تنها، برای یک ساز تصنیف شده و همان اثر، بعدها با سازبندی و تنظیمی متفاوت بیان جدید و متفاوتی داشته است.

«پیش درآمد دشتی» آماده انتشار شد/تجلیل از موسیقیدان جریان‌ساز

تمامی این آثار در تقسیم بندی‌های متفاوت، اشتراکی غیر قابل انکار دارند. این اشتراک شامل نگاه ویژه به موسیقی، درک هنرمندانه و ارائه خلاقانه این آثار با تکیه بر پشتوانه غنی و عمیق از شناخت موسیقی هنری ایران است. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیک‌های آهنگسازی، ساز بندی، جمله بندی‌های موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.

از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهره برداری خلاقانه از الگوهای ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.

در آستانه زادروز استاد حسین علیزاده، قطعه پیش در آمد دشتی از کتاب ۱۰ قطعه برای تار (جلد پنجم)، توسط هنرمند جوان محمد جواد محمد شاهی که برای هم نوازی تار و قانون برای رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از امکانات صوتی هر ۲ ساز در نقش‌های ملودی و آکومپانیمان تنظیم شده و تا پایان شهریور تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

بافت قطعه صرفا به صورت ملودی و همراهی ملودی نیست. در بعضی از فرازها، هر ۲ ساز خط ملودی مستقلی را اجرا می‌کنند که به بافت «کنتر پوانتیک» نزدیک‌تر است.

در اجرای این قطعه نوازندگی تار به عهده محمد جواد محمد شاهی و نوازندگی قانون به عهده پریا فرهادی بوده است. این قطعه در استودیو سیا ضبط شده و سیاوش کامکار، میکس و مسترینگ اثر را به عهده داشته است.»

کد خبر 5868591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha