۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲

عزیزی در گفتگو با «مجله مهر»؛ /۱

سیستان و بلوچستان را تقسیم کنید!/ نباید به همه شناسنامه داد

سیستان و بلوچستان را تقسیم کنید!/ نباید به همه شناسنامه داد

امام جمعه زابل با صراحت کلامی که دارد از مشکلات سیستان و بلوچستان و محرومیت‌هایش می‌گوید و معتقد است «تقسیم استان» راه‌حلی کارساز است؛ تصمیمی که مدت‌هاست گرفته شده اما خبری از اجرایش نیست!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: سیستان و بلوچستان نامی است که احتمالاً هر ایرانی با شنیدنش واژه‌های محرومیت و بی‌آبی را به خاطر می‌آورد. سال‌های نه‌چندان دور کلیدواژه «ناامنی» هم به دو مورد قبلی اضافه می‌شد؛ زمانی که پای حملات گروه‌های تروریستی به میان می‌آمد. دومین استان پهناور کشور که ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد؛ فاصله دو شهر در شمال و جنوب این استان چیزی حدود هزار کیلومتر است!

سیستان و بلوچستان علاوه بر وسعت چشم‌گیرش، موقعیت خاص راهبردی بازرگانی و ترانزیتی دارد، موقعیتی که به دلایل متعدد جای خود را به قاچاق و فرصت‌های آن جای خود را به تهدید و آسیب داده است. تنوع قومیتی و مذهبی استان در حالی است که به شهادت اهالی بومی، مردم منطقه اعم از شیعه و سنی و فارس و بلوچ در شهرهای مختلف آن، معاش خوشی کنار یکدیگر دارند.

مصداق این ادعا، روایت‌های میدانی مجله مهر از نماز جمعه در مسجد مکی زاهدان است که در خلال آن، بارها و بارها زیست مسالمت‌آمیز و برادرانه اهل سنت و اهل تشیع در این منطقه مشهود بود و نتیجه حضور در منطقه و رصد آن، سه گزارش مبسوط شد:

زن، زاهدان، زندگی / بگذارید پشت سر مولوی نماز بخوانم!

«زن، زندگی، آزادی» در تهران خوب می‌فروشد / میهمان هاجره در شیرآباد

خرابی‌های آزادی‌خواهی در محرومیت زاهدان / اینجا خاک دامن‌گیری دارد

اما سیستان و بلوچستان، دغدغه‌ها و محرومیت‌ها و ناگفته‌هایی دارد که با یکی دو گزارش و روایت، نمی‌توان پرونده‌اش را بست. بی‌آبی، اوراق هویتی و شناسنامه نداشتن شمار زیادی از ساکنان، محرومیت، ریزگردها، خشکسالی، ناامنی، تلاش عده‌ای برای ایجاد گسست در بافت مردم و چندین عنوان دیگر، هر کدام پرونده‌هایی هستند که حل و فصل‌شان به شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی، و پیگیری نیاز دارد. این منطقه حرف‌هایی دارد که خیلی‌ها دوست دارند آن را بشنوند و افسوس بخورند، اما داوطلب زیادی برای بازگو کردن یا خدمت کردن ندارد.

گرچه در دوره‌های مختلف، بسیاری افراد ترجیح داده‌اند سکوت کنند یا پشت تریبون درباره فقدان‌ها و خلأها چیزی نگویند اما هر از گاهی، برخی چهره‌ها برای استان آستین بالا زده‌اند و هر فرصتی را برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان و رسانه‌ها استفاده کرده‌اند. «حجت‌الاسلام مجتبی عزیزی» امام جمعه زابل، یکی از این چهره‌ها است که در خطبه‌ها و سخنرانی‌هایش با صراحت لهجه درباره مشکلات منطقه حرف می‌زند و با کسی هم تعارف ندارد. کافی است نام او را جستجو کنید تا این صراحت را در مطالب مختلفی که از او منتشر شده ببینید و بخوانید.

بعد از آنکه دغدغه «مجله مهر» درباره سیستان و بلوچستان را به گوشش رساندیم، پذیرفت که میزبان او باشیم تا برایمان از ناگفته‌های این خطه بگوید. شمرده و آرام حرف می‌زد و تکه‌های پازل مشکلات سیستان و بلوچستان را هنرمندانه کنار هم می‌چید تا تصویری دقیق‌تر از بحران‌های منطقه بسازد. میان حرف‌هایش تاکید می‌کرد به جناح‌های سیاسی وابسته نیست و برعکس خیلی‌ها، در مقابل سوالات به جای آنکه صرفاً دفاع یا توجیه کند، با واقع‌بینی پاسخ می‌داد.

نتیجه این دیدار، دو ساعت گفتگویی بود که گرچه به ناچار گوشه‌هایی از آن کماکان در زمره حرف‌های ناگفته باقی خواهد ماند؛ اما عمده آن در دو بخش منتشر خواهد شد که بخش اول آن را همین جا و بخش دوم آن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

جریان مکی، نماینده اهل سنت نیست / برخی از ناامنی نان می‌خورند!

سیستان و بلوچستان را تقسیم کنید!/ نباید به همه شناسنامه داد

از موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان شروع کنیم. از وضعیت خشکسالی و بحران بی‌آبی که مردم را از جهات مختلف گرفتار کرده است. اوضاع عملکرد دستگاه‌های مختلف درباره این دغدغه چطور بوده است؟

همه می‌دانیم که در حوزه آب رسانی اوضاع خوب نیست. دریاچه‌ای را فرض کنید که هر روز صبح هزاران نفر سوار قایق می‌شدند، می‌رفتند صیادی و بعد از ظهر باز می‌گشتند و تا صدها کیلومتر آن طرف‌تر ماهی مردم کشور تأمین می‌شد. امروز همان قایق وجود دارد اما نصفش در خاک و نصف دیگرش پوسیده و بیرون از خاک افتاده است.

یک دشت ۲۰۰ هزار هکتاری با انواع و اقسام محصول از جمله باغ‌های انگور یاقوتی، نخلستان‌های وسیع، گندم‌زارهای بسیار بزرگ و چشم‌اندازهای بسیار زیبا را تصور کنید. امروز اگر با هواپیما از بالای سیستان و بلوچستان عبور کنید، هندسه جالبی می‌بینید که با درخت به وجود آمده است. خط‌های صاف از درخت‌های گز که دو طرف آن بیابان است. این خط‌های صافی که از بالا می‌بینید حد فاصل مزارع بود، اما اکنون شاید فقط برای اینکه بدانید در کدام منطقه هستید به درد بخورند.

اوضاع هیچ خوب نیست! امروز باد که می‌آید حتی در خانه هم نفس کشیدن سخت می‌شود. شاهد زنده این شرایط صدای من است؛ به علت زندگی در این منطقه آسم گرفته‌ام. در حالی‌که فقط سه سال است که در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنم.

سال‌هاست کشاورزها کشت نداشته‌اند و در تمام این سال‌ها کسی به سراغشان نرفته است. در حالی که بنا بر قانون، اگر کشاورزی خسارتی ببیند، دولت موظف به جبران آن است. برای کشاورز چه کسی باید آب تأمین کند؟ دولت وظیفه دارد آب را تأمین کند. ما آب برای آنها تأمین نکردیم؛ آنها محصولی کشت نکردند، نه تنها خسارت را جبران نکردیم بلکه اصلاً به چشم بحران به وضعیت نگاه نکردیم.

وضع سیستان و بلوچستان خوب نیست! کسی که صدها رأس گوسفند داشته اکنون تعداد گوسفندانش به انگشتان دست رسیده است. اینها واقعیت‌های سیستان و بلوچستان است. کشت‌وکار، دامپروری و صیادی تعطیل شده است. اوضاع خوبی نیست.

البته، امروز در استان مسئولانی از جمله استاندار فعلی داریم که پاشنه بالا کشیده‌اند تا اوضاع را خوب کنند. واقعاً از آنها به خاطر تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان تشکر می‌کنم. تلاش شبانه روزی برای آب صورت می‌گیرد و تعطیلی ندارد، ولی کاش ۲۰ سال پیش به فکر این چیزها می‌افتادند.

همانطور که می‌دانید سیستان و بلوچستان در سال‌هایی که خیلی از مناطق کشور رشد کرده‌اند، تغییر آن‌چنانی نداشته است. چه عامل یا عواملی به جز دوری جغرافیایی از مرکز مانع بوده است؟

باید سرمایه وارد منطقه شود تا آنجا رشد کند. سرمایه از دو مسیر وارد می‌شود، مسیر اول مسیر رسمی و دولتی است که اتفاقاً این سرمایه‌ها خوب وارد این منطقه شده است. مسیر دوم سرمایه‌های خصوصی است.

سرمایه‌گذار خصوصی، اولین دغدغه‌ای که دارد امنیت است. ولی امروز، کسانی هستند که با ناامن کردن استان سیستان و بلوچستان تجارت می‌کنند. یک نیسان که صبح می‌رود و عصر می‌آید، میلیون‌ها تومان درآمد روزانه دارد. شما می‌توانید یک تراکتور بگیرید و با گازوئیل سهمیه‌ای، ماهی چند ده میلیون درآمد داشته باشید و کار خاصی هم نکنید. در روستاهای سیستان حتماً دیده‌اید که تعداد اتوبوس و نیسان آبی چقدر زیاد است. مردم آنجا نیسان و… می‌خرند و از سهمیه گازوئیل آن استفاده می‌کنند.

در تمام این سال‌ها چه کوتاهی وجود داشته که امروز با چنین شرایطی مواجه شده‌ایم؟ بودجه نداشته‌ایم یا مدیریت؟ تخصص نداشته‌ایم یا تعهد؟ اراده نبوده یا توانمندی؟

فقط بگویم که کاش سرمایه‌ها و بودجه‌ها به درستی مدیریت می‌شدند. با عنایت رهبر انقلاب ۸۵۰ میلیون دلار پول فراهم شد و پروژه عظیم ۴۸ هزار هکتاری را دنبال کردند. اگر مستندی از عظمت این پروژه ساخته شود، پربیننده خواهد بود. پروژه‌ای که ایستگاه‌های بزرگ پمپاژ در کنار چاه‌نیمه دارد، پروژه‌ای که در آن ۵ هزار کیلومتر لوله‌گذاری در اندازه‌های کوچک و بزرگ شده است.

این پروژه ۱۴ منبع پمپاژ بزرگ دارد که به چندین هزار خروجی و حوضچه منتهی می‌شود تا هکتارها زمین را آب بدهد. همه این پروژه وابسته به آب «چاه‌نیمه» بود که آب آن دست غیر است و آن طرف است. امروز هیچ استفاده‌ای از این پروژه نمی‌شود و زیر خاک دفن شده است.

بنابراین بودجه بوده و مدیریت و تصمیمات درست نبوده است؟

نظام، در سیستان و بلوچستان هزینه کرده، ولی این منابع بر اساس یک نقشه راهبردی دقیق توزیع نشده است. با این وجود مطمئنم روز به روز اوضاع بهتر می‌شود. الان به شدت دنبال راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی هستند و این می‌تواند یک اتفاق خوب باشد.

بالاخره چه باید کرد؟ چاره کار کجاست؟

باید صنایع بزرگ، طرح‌ها و کارگاه‌های اشتغال‌زا وارد منطقه شوند و جوان‌های منطقه به کار گرفته شوند. اگر این اتفاق‌ها بیفتد، که نهضتی برای آنها شروع شده، مطمئن باشید از این بحران به راحتی عبور خواهیم کرد. مردم سیستان و بلوچستان مردم باغیرتی هستند.

تجارت مرزی می‌تواند در سیستان رونق وسیعی را ایجاد کند. درهم‌‎تنیدگی بین ایران و افغانستان نقش‌آفرینی می‌کند. البته ضوابط می‌تواند تسهیل کننده باشد یا برعکس. برای مثال تصویب شده که هر مرزنشین می‌تواند ۴۰۰ دلار کالا مبادله کند اما کافی است گمرک و مرزبانی همراهی نکنند، آن وقت تمام این نقشه به هم می‌ریزد.

ما در سیستان و بلوچستان نیازمند یک جهاد همه جانبه هستیم. کشور باید برای نجات اینجا بسیج شود و جهاد کند. امروز اوضاع به گونه‌ای است که هر کس به این استان کمک کند، مجاهد فی سبیل الله است. راه‌های برون رفت هم وجود دارد، یکی از این راه‌های بسیار مهم، مرز است.

درباره تقسیم استان چه فکر می‌کنید؟ سال‌هاست این موضوع مطرح شده و کارشناسان درباره فواید آن برای استان گفته‌اند اما هنوز اجرایی نشده است...

بله؛ راه مهم دیگر، تقسیم استان است. تقسیم استان یک ضرورتی است که مورد تغافل قرار گرفته است. این تصمیم کارشناسی شده است و در حوزه کاری خودش در مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها مورد تأیید قرار گرفته است و فقط الان در نوبت رأی‌گیری مجلس قرار دارد. تمام استانداران بعد از انقلاب بر ضرورت این اقدام صحه گذاشته‌اند.

سیستان و بلوچستان استانی است که از شمال تا جنوب بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است. مرز بزرگی با سه کشور و دریا و اقیانوس دارد. وقتی این منطقه به چهار بخش تقسیم شود و تناسب توزیع ثروت بهتر اتفاق بیفتد، این تناسب و تناوب توزیع ثروت در استان کارساز خواهد بود.

بر اساس طرح فعلی سیستان و بلوچستان شمالی با مرکزیت زابل، سیستان و بلوچستان با مرکزیت زاهدان، سیستان و بلوچستان جنوبی با مرکزیت ایرانشهر و مکران با مرکزیت چابهار خواهد بود. از نظر مذهبی هم در تمامی این استان‌ها شیعه و سنی باهم وجود دارند. اگر در سیستان و بلوچستانی شمالی اکثریت شیعه هستند؛ در مکران اکثریت اهل سنت هستند. همچنین در دو استان سیستان و بلوچستان و سیستان و بلوچستان جنوبی جمعیت شیعه و اهل سنت قابل ملاحظه است.

درست است که بسیاری از بودجه‌ها به صورت سرانه تعلق می‌گیرد اما فقط با تقسیم شدن استان به بخش‌های کوچک‌تر می‌شود هزاران شغل ایجاد کرد. از طرف دیگر از نظر امنیتی هم می‌توان راحت‌تر وضعیت را کنترل کرد، چرا که چهار استاندار و چهار استان با ویژگی‌های امنیتی و اختیارات خاص خود وجود خواهد داشت.

وقتی کشور را به مناطق کوچک‌تر تقسیم می‌کنید مدیریت، مسئله‌یابی، شغل‌یابی و کارهای عام المنفعه راحت‌تر است. هزینه و سرمایه در دریا ریخته می‌شود ولی اگر همان هزینه در رودخانه بریزد بهتر جواب می‌دهد.

بنابراین تقسیم سیستان و بلوچستان یک ضرورت است که مردم هم آن را می‌خواهند. مهمترین مانعی که در این تصمیم‌گیری وجود دارد، این تصور است که این تصمیم باعث تکه پاره شدن و از بین رفتن فرهنگ بلوچی می‌شود. البته این یک وهم است. تقسیم استان، دست‌های بلند تفکر تکفیری را کوتاه می‌کند و به همین دلیل با آن مخالفت می‌شود.

سیستان و بلوچستان را تقسیم کنید!/ نباید به همه شناسنامه داد

اگر تقسیم استان صورت بگیرد این دغدغه و نگرانی وجود نخواهد داشت که بافت اهل سنت دچار یک سری محرومیت‌ها شوند؟

در منطقه شیعه‌نشین سیستان هیچ کارخانه‌ای نیست؛ ولی در بلوچستان که سنی‌نشین است پتروشیمی، کارخانه سیمان، مجتمع بزرگ دامداری و مجتمع‌های بزرگ کشاورزی وجود دارد. در زابل یک شهرک صنعتی در محمدآباد وجود دارد اما اگر بروید یاد این فیلم‌های آخرالزمانی می‌افتید! حتی وقتی مسئولان گزارش اقتصادی می‌دهند همه گزارش‌ها از بلوچستان است و خبری از سیستان نیست.

کافی است بروید بلوچستان و کارخانه بافت بلوچ که یکی از بهترین کارخانه‌های ریسندگی کشور است و مزارع بسیار بزرگ و با برکت در سراوان را ببینید. این استان در برخی از محصولات مثل موز می‌تواند نیاز کل کشور را رفع و تأمین کند. البته نمی‌خواهیم بگوییم که بلوچستان به سیستان ظلم کرده است! نه اینگونه نیست! یکی از دلایلش تفاوت آب بوده است. آب باعث شده که به بقیه جنبه‌ها نگاه و فکر نکنیم. عمق محرومیت زیاد است.

تمامی این‌ها به این معنی نیست که جمهوری اسلامی به اهل سنت بیشتر رسیدگی کرده است؛ نه جمهوری اسلامی در محاسبات خود فکر نمی‌کرد که یک روز نتواند آب بگیرد، هرچند که در طول این ۵۰ سال هم افغان‌ها معمولاً وفای به عهد نکرده‌اند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید این همه کشاورزی با چه آبی تأمین شده است؟ بیشتر این آب از سیل بوده است نه حقابه! اگر ۲۰ سال پیش کشاورزی رونق داشته از حقابه نبوده از آب سیلی بوده که ناخواسته به سمت داخل کشور آمده و نتوانسته‌اند جلوی آن را بگیرند. شرایط حالا به این علت است که فهمیده‌اند می‌توانند جلویش را بگیرند. سال گذشته کمتر از ۲ میلیارد متر مکعب آب به «گود زره» رفت که این میزان می‌تواند ۳ الی ۴ سال سیستان را پاسخگو باشد.

گرچه با شنیدن نام سیستان و بلوچستان، عنوان بحران آب در ذهن نقش می‌بندد و اخبار نگران کننده آن به خاطر می‌آید اما دغدغه بزرگ دیگر این روزهای منطقه، شناسنامه است

بله، امروز غیر از آب، یکی از معضلات بزرگ منطقه، شناسنامه یا اوراق هویتی است. هزاران نفر در استان داریم که شناسنامه ندارند.

بررسی شده که این افراد از چه گروه‌هایی تشکیل شده شده‌اند؟ راهکار شناسایی صحت ادعای آنها چیست؟

برخی از آنها دامدارانی هستند که بین ایران و افغانستان، به ویژه در منطقه هامون بوده‌اند. آنجا رفت و آمد داشته‌اند و بعد از آنکه تقسیمات کشوری اتفاق افتاده، این طرف افتادند. این افراد فامیل و کس و کاری داشتند و سال‌ها به دنبال شغل خود و دامشان بودند و کاری به شناسنامه نداشتند؛ اما بعد که ماجرای اخذ اوراق هویتی به راه افتاد و جدی شد، پیگیر شناسنامه شدند.

این گروه را با آزمایش «دی ان ای» شناسایی می‌کنند و به کسانی که جوابشان مثبت باشند، یعنی به صورت قطعی اقوام ایرانی داشته باشند، شناسنامه تعلق می‌گیرد.

روشن است که حضور تعداد زیادی از افرادی که اوراق هویتی ندارند، در ابعاد مختلفی می‌تواند منطقه را به چالش بکشد. در این باره توضیح می‌دهید؟

یکی از معضلات اجتماعی امروز سیستان، همین آدم‌ها هستند. برای مثال می‌دانید که آرد در کشور ما بر اساس سرانه توزیع می‌شود، سرانه آردی که به سیستان و بلوچستان می‌آید با جمعیتی که در استان وجود دارد و سهمیه‌ای که تعلق می‌گیرد، خیلی متفاوت است. آنها که شناسنامه و هویت ندارند هم از سهمیه رسمی نان مصرف می‌کنند، برای همین نان در سیستان همیشه یک معضل است.

یا زیرساخت‌های دیگر مانند آب شرب و سایر موارد این‌چنینی از این ماجرا متأثر شده است، بنابراین وجود افرادی که شناسنامه ندارند در سیستان و بلوچستان یک معضل است که باید به سرعت حل شود.

چگونه باید حل شود؟ راه چاره چیست؟

حل شدن نه به این معنا که مسیر راه باز کنیم و «بسم الله» گویان شناسنامه را بین همه پخش کنیم، بلکه برای کسانی که ایرانی هستند و ایرانی بودنشان ثابت شده است شناسنامه بدهیم.

گفتید که آزمایش دی‌ان‌ای از این افراد گرفته می‌شود؛ هزینه این آزمایش‌ها با کیست؟ آیا پرداخت شخصی است یا دولت کمکی می‌کند؟ بالاخره این افراد توانایی و استطاعت مالی برای پرداخت هزینه‌های سنگین ندارند...

من اطلاعی از چگونگی پرداخت هزینه‌ها ندارم ولی نکته روشن آن است که باید یک راه‌حل عقلانی و سلیمی برای این ماجرا داشته باشیم.

باید بپذیریم کسانی که شناسنامه ندارند همگی ایرانی نیستند. شناسنامه دادن باید مبنا داشته باشد و باید روشن شود که اوراق هویتی بر چه اساسی به افراد تعلق می‌گیرد.

مدتی قبل ایرانی بودن این افراد مسیر راحت‌تری داشت و از طریق استشهاد قابل اثبات و استناد بود؛ حالا با گرفتن آزمایش دی‌ان‌ای ماجرای استشهاد گرفتن جمع شده است؟

نه؛ استشهاد هم جزئی از کاری است که باید انجام شود تا هویت ایرانی افراد ثابت شود. نکته مهم این است که اگر جواب دی ان ای مثبت نباشد به هیچ وجه شناسنامه تعلق نمی‌گیرد. حتی اگر بنده به عنوان امام جمعه زابل نامه بنویسم، باز هم فایده‌ای نخواهد داشت.

با این وجود و همه این مشکلات، کم‌آبی و بی‌آبی که اخیراً تمامی اخبار را متوجه خود کرده است...

بله؛ اخیراً تمام اخبار معطوف به این مسئله شده و متأسفانه بعضی از توجهات و اخبار، نوعی انحراف از موضوع به وجود می‌آورد. یعنی در موضوع آب، به جای آنکه «ایجاد زیرساخت» مورد توجه قرار بگیرد؛ خود آب مورد توجه قرار گرفته است.

ما به چشم دیده‌ایم که چطور برخی از این شرایط سو استفاده می‌کنند. بعضاً با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند چند تریلی آب معدنی رسیده است، می‌گفتم همه را بفروشید و برای ما لوله و دستگاه آب شیرین کن بفرستید، ما به زیرساخت نیاز داریم.

سیستان و بلوچستان را تقسیم کنید!/ نباید به همه شناسنامه داد

اگرچه موضوع بی آبی این منطقه، همه جا پیچیده است، اما کسی چیزی درباره «چاه‌های ژرف» حرف نمی‌زند، موضوعی که اهمیت زیادی دارد اما برای بسیاری از مردم ناشناخته است. درباره این چاه‌ها بگویید و اینکه چرا آب‌های آن را برای استفاده مردم به کار گرفته نمی‌شود؟

مسئله چاه ژرف، مانند نامش ژرف است. این چاه سال ۱۳۹۴ اثبات شده و سال ۱۳۹۷ چاه ژرف شماره یک حفر می‌شود و خبر خوش آن به رهبری داده می‌شود و ایشان این موضوع را یک بشارت می‌دانند که روی آن کار و تحقیق صورت بگیرد. تحقیقاتی صورت گرفت و چاه شماره یک و دو حفر شد. از جهاتی این چاه بسیار مفید است، اگر از همان آب استخراج شده بدون تصفیه کردن بخواهید استفاده کنید می‌توانید بهترین «آرتمیا» را پرورش دهید که این محصول بسیار ارزشمند و گران‌قیمت است. نوعی غذای میگو و آبزیان است که امروز آن را وارد می‌کنیم.

آب این چاه کمی تصفیه شود می‌توان گیاهانی را پرورش داد که با آب نسبتاً شور قابل پرورش هستند و اگر تصفیه انجام شود، آب این چاه به راحتی برای شرب قابل استفاده است و اکنون چاه شماره سه به آب شرب شهر «ادیمی» وصل است و بخشی از مردم این شهر از آن استفاده می‌کنند.

یک چاه ژرف می‌تواند حداقل ده لیتر بر ثانیه آب بدهد و تا پنجاه لیتر یا حتی بیشتر پمپ داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته از یک چاه ژرف می‌توان آب ۵۰۴ گلخانه را تأمین کرد. اگر ۵۰۰ گلخانه بتوانند در استان فعالیت کند چقدر اشتغال‌زایی و تولید محصول کشاورزی داشته باشد؟ چنین اقدامی می‌تواند بسیار کارساز باشد.

حالا اگر قبل از هر گلخانه، حوضچه پرورش ماهی در نظر بگیرید. ۵۰۰ استخر پرورش ماهی چه میزان اشتغال‌زایی، درآمدزایی و تولید می‌تواند داشته باشد؟ آب چاه‌های ژرف به راحتی این اعداد و ارقام را تأمین می‌کند.

سوال بزرگ این است که با این همه ظرفیت چرا هیچ اتفاقی درباره چاه ژرف نیفتاده علیرغم همه نیازهایی که وجود دارد! به نظر می‌رسد که این چاه گرفتار یک دعوای سیاسی شده است که در نهایت به مردم و استان ضربه جبران ناپذیری می‌زند. اگر در سیستان و بلوچستان، ۱۰۰ چاه ژرف داشته باشیم و از هر چاه متوسط دو میلیون متر مکعب آب استحصال کنیم، به راحتی می‌توانیم استان را از بحران عبور بدهیم. آب اضافه هم می‌آید. البته اگر کار کشاورزی و گلخانه‌ای به درستی صورت بگیرد.

محیط زیست، وزارت نیرو و چهره‌های بسیاری تاکید کرده‌اند که این چاه ژرف راه‌حل خوبی برای مشکلات منطقه است. دولت قبل به شدت با بهره‌برداری با این مسئله مخالف بود و نسبت به آن موضع‌گیری داشت. در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور و وزیر و معاون وزیر موافقت خود را اعلام کرده‌اند اما مشخص نیست سنگی که بر سر راه مدیران میانی قرار دارد، چیست! این هم کار رسانه باشد که تکلیف چاه ژرف را پیگیری کند…

کد خبر 5873511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      64 6
      چه قد بد فکرین شماهااا
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      89 8
      کسانی که نمی توانند برای 2 میلیون نفر عدالت در مسولیت و تقسیم بودجه کار کنند وقتی که تقسیم بشه هم نمی توانند برای یک ملیون کار کنند با این تقسیم ها و ایجاد پست های مدیریتی جدید کشور به این روز افتاده که هرچه بودجه است خرج حقوق میشود و همه هم ناراضی هستند
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      34 46
      فقط سه استان بلوچستان شمالی و بلوچستان جنوبی و سیستان
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      سلام شما چکاره هستید که دنبال تقصیم بلوچستان هستید مگرارث پدرتان هست وچرامی گید نباید به همه شناسنامه ندید شمابلوچستان تخلیه کنید برید بعدش شناسنامه ندید شما خودتان محاجرهستید نمی خواهد برای بلوچستان تصمیم بگیرید بلوچستان خودش شیخ الاسلام را دارد راه حل مشکلات دربلوچستان فقط گفتمان بارهبراهل سنت هست
      • ایرانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        13 35
        سلام شیخ الاسلام شما پاکستانی است. ایرانی نیست.
      • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        6 18
        به نظر میرسه املایت ضعیف است که مهاجر را به صورت محاجر نوشتی برادر. از یه صاحب نظر بعیده
      • علی AE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
        2 5
        بدم نمیگه وقتی طرف ایرانی نیست برای چه دوست داری بهش شناسنامه بده
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      57 13
      حاج آقا استفاده ازآب چاه‌های ژرف در جهان یعنی آخر خط یعنی آخرالزمان یعنی روز نابودی زمین همراه همه موجودات
      • محمدرضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        12 1
        باید برای آبرسانی وشیرین سازی آب از دریای عمان به سیستان وبلوچستان واستانهای خشک مرکزی با تمام توان وبا بکارگیری قوا وامکانات نظامی اقدان کرد و کاغذ بازیها رو دور ریخت،به عمل کار برآید
      • مسلم IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        4 9
        افکار وهابی
    • شیخ الاسلام US ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      85 19
      تنگ نظری و قومیت گرایی و نژاد پرستی در این مقاله موج میزنه
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      19 58
      دمت گرم
    • Only god US ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      سیستان و بلوچستان ارث پدریتان نیست که بخواین تقسیمش کنید
      • اشترک IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        13 6
        دست از سراین استان بردارید
      • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        3 48
        تو برو زیر همون پرچم امریکا خائن
    • عارف IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      78 13
      افرادی هستند که با وجود دادن آزمایش دی ان ای و ثابت شدن ایرانی بودنشان هنوز شناسنامه ندارن . امان از تنگ نظری مسیولین استانی.
      • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        6 20
        چون افغانی هستند
    • محسن IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      74 20
      همه مشکلات بلوچستان زیر سر شماست الان میخواین تیکه تیکه ش بکنین واقعا که ...
    • عمر US ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      69 31
      فعلا هر بودجه ای برای بلوچستان میاد خرج زابل میشه به خاطر همین حیله زابلی هاست که خدا زده شدند وزابل داره غیر قابل سکونت میشه
      • حرف حق IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
        9 15
        اگه هر بودجه ای که میومد خرج زابل میشد الان این حال و روز زابل نبود که مردم مجبور به مهاجرت شدند...هر بودجه ای که اومده خرج بلوچستان شده که همه شهرستانها آبادتر و بهتر و شیک تر از زابل هستند...آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است !
    • رئیسی بلوچستان IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      70 5
      کدام استان تقسیم شدوپیشرفت کرد که این دومی باشد
    • حسین IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      60 8
      وطنم بلوجستان محرومیتش از بی ارزگی وعدم مدیریتش است نه به پهناوری وی هرشخصی که محرومیتش را به بزرگی وی اندازد محکدم است
    • تیای IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      61 9
      تقسیم استان برای نابود کردن این سرزمینه، میخواهید اتحاد مردم استان را بشکنید
    • AE ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      54 5
      عجب منطقی یعنی با تقسیم مشکلات حل می شوند اگر حل می شدند مشکل خراسانات حل می شود ولی برخی در تقسیم استان نانشان در روغن هست
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      27 94
      تقسیم استان به چند استان سالهاست که مطرح است ولی کو گوش شنوا از طرف مسئولین.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      37 11
      جالبه سیستان را بااستان خراسان جنوبی اضافه کنند. وتمامی شغل‌های بلوچستان دست برداران ‌سیستانی است نظامی و غیرنظامی.اگذ۱۰۰درصدمبنا قرار بدهیم ۸۵درصدشغلهای دردست عزیزان سیستانی است.
    • باسط IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      32 9
      تقسیم دردی دوا نمی کنه جز اختلاف بیشتر باید نمایندهای استان ۳ برابر بشه ۴ وزیر از این استان باشه همه مشکلات حل میشه
    • ho.as IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      49 3
      شما به فکر تقسیم استان نباشید اگه واقعا دلسوز استان و مردم هستید به فکر بقیه مشکلات برق و آب و آسفالت و جاده ها باشید و معضل بیکاریها و گرانی ها
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      107 7
      متاسفم برایت که این حرف بر زبان می‌آورید شیعه سنی نداریم همه یکی هستیم مهم انسانیت داشتم باشیم اعتقاد همه اهل سنت یکی است با هم برادر برابر
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      تقسیم کنید
    • سمیه IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      20 18
      الله محافظت بخدا اگه چند نفر بفکر سیستان باشند سیستان تباه ومردمانش له نمی‌شوند
    • داوود IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 21
      یا حق 😘
    • ابراهیم IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      31 4
      کارخانه بافت بلوچ تو ایرانشهر هست، تو سراوان نیست، بیزحمت مطالب علمی را با مطالعه درج کنید😁
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      37 2
      اگر د برای سیستان بلوچستان هزینه،بذارید بسیار،استان پررونق،وباصفایی،میشه،استانی،که کوههای،طلا داره اما،مردمش،بی اب،وفقیز،هستند
    • مهرداد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      27 4
      بله واسه تعویض یک گواهینامه ساده باید برید مرکز استان از چابهار تا زاهدان ۷۰۰کیلیومتر اخه چرا و هزاران مشکل دیگر
    • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 27
      خیلی عالی و قابل استفاده
    • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      36 9
      حاج آقا نگفتید که همه بودجه کشور عزیز را در تهران و راه تهران شمال خرج میکنند و به مناطق محروم توجه ای ندارند!
    • منصوره حسنزاده IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      35 7
      تقسیم استان چه فایده ای داره.....باید به این استان بیشتر رسیدگی کرد...باید این استانو از فقر مالی،،،فرهنگی،،کار،،،محیطی ووونجات داد...
    • وطن دوست AE ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 4
      دستهایی پشت پرده وجود که مانع تقسیم استان شده چرا!چون مخالف منافعشان است
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 18
      همه سیستان و بلوچستان از خداشونه
      • شعیب IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
        15 1
        کی گفته همه از خدا شونه تو بشین بچه بزار باد بیاد یکی از لگورای این کشور توقع بیشتر نداریم ازت
    • مهدی تیموری IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 0
      حاج آقا و خبر نگار هردو در غمگین بخدا ، فقط سیاست نابودی دارین
    • عبدااصمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 4
      مشکلات استان باتقسیم کمترمیشود.شناسنامه باآزمایش واستشهاددرسته .
    • بهرام IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 1
      سلام تقسیم سیستان و بلوچستان هیچ سودی واسه مردمش نداره ولی واسه شما آره آب و نون داره
    • محمدرضا IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 4
      اصلا اشتباهی یابا دروغ عده ای هم ازافغان شناسنامه ایرانی بگیرن،چی میشه
    • ابوالفضل IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 10
      سلام بیشتری بلوچ ها افغان هستن بایدم شناسانم ند
      • مروارید IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
        7 0
        برای یک صاحب متاسفم از تمام افراد صاحب نظر تقاضای تحقیق دارم بلوچ تنها قومی است که قبل از همه در این سرزمین سکونت داشته و هنوز هم لباس آریایی اصل تن این عزیزان است و افراد بسیار مهمان نواز هستند بخدا قسم نمی‌دانستم اعجوبه هایی مانند بلوچ در دنیا هستند تمام افراد از بلوچ ها یاد بگیرند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 4
      واقعا باید جدا بشه چون اینطدری بوجه بهتری تعلق می گیرد
    • nasrouiu IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 0
      بااحترام ،شمااگه عرضه آبادکردن وپیشرفت دادن داشتین ودارین بریدهمون شهرهایی که قبلاازسیستان وبلوچستان جدا کردین و به استانهای همسایه دادین روپیشرفت بدین،خیلی از شهرها هستندکه شمابه استانهای دیگه الحاق کردین ولی خبری ازپیشرفتشون نیست،حتی وضعیتشون بدترم شده،
    • بهرام IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      به خدا اگه اندازه یک ساعت تحقیق کرده باشی راجب این طرح
    • طاها IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 0
      این جماعت تا این مملکت رو نسوزانن دست بردار نیستن،
    • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 0
      سلام ای کاش من امام جمعه بودم ،جناب شما عدالت اجرا بکن بعد بفکر تقسیم کردن استان باش برو ببین چند شرکت تعطیل شدن بخاطر پارتی بازی ها مدیریتی یک نگاه به جاده دلگان بمپور به سرباز
    • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 0
      ما سیستان و بلوچستان هستیم نه شمالی نه مرکزی نه جنوبی ، فقط بفکر اشتغال،خانه دارشدن،ازدواج، جوانان باشید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 0
      بخاطر وسعت این استانه ک هنوز محرومه!!!!!؟ بسی حرف مفت ،،،، وسعت لرستان و ایلام ک خیلی خیلی کمتر از این استانه پ چرا هنوز محرومن!!!!؟
    • .... IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 0
      متاسفم به این ترز فکرت
    • بالاچ IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 3
      قبلا هم به همین بهانه بلوچستان را تقسیم کردند و به خراسان و کرمان و هرمزگان بخشیدن ولی جز تغییر زبان و فرهنگ و دین و مذهب اون مردم هیچ چیز دیگری نصیبشان نشد و حتی از خود استان بلوچستان هم محروم تر و فقیر تر هستند . با تقسیم کار درست نمیشود اگر بزرگ بودن مساعت دلیل بر عدم کنترل است خب ایران را تقسیم
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 0
      واقعا باید از نظرات این افراد باسواد استفاده کنند ولی حیف که بسیاری محا جر شدند وعده ای بی ارزه هستند وباعث تقصیم استان و‌وو
    • گل نرگس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 5
      با سلام ،اگر نگاه کنید بعد از ۸ سال جنگ دفاع مقدس همه کسانی که در ایران حضور داشتند شناسنامه دار شدند ،کسانی که شناسنامه ندارند هویت افغانی دارند واکثرا از پاکستان هستند که وارد ایران شدند وشناسنامه خریداری کردند ،لطفا دیگر شناسنامه برای کسانی که هویت ایرانی ندارند صادر نکنید .
    • خلیل IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 1
      تو برو زابل یا همون سیستان رو آباد کن تو به بلوچستان کاری نداشته باش
    • مهدیان IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 2
      د‌وستان و هموطنان عزیز در استان سیستان و بلوچستان ناراحت نباشید اگر شمااز تقسیم استان ناراضی هستید مسیولین استان اصفهان را به چهار استان تقسیم کنند ما سالهاست منتظر تقسیم استان هستیم
    • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      کارکار بیرجندیهای اونها میخواند تقسیم بشه هیچ زابلی وبلوچی موافق نیست
    • محمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 1
      جای اشک ریختن داره...بابا کلی اقتصاد ایران رو میشه در سیستان و بلوچستان داشت.. چرا یک مدیر جوان با دانش نمیکذارید....بخدا حیف
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 0
      با خوندن این گزارش و اینکه چه کسی برای سیستان و بلوچستان تصمیم میگیره با تمام وجود دلم برای این استان سوخت
    • بلوچ IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 0
      ب اندازه کافی برا بلوچستان مشکل درست کردین لطف کنید برا مردم بلوچستان تصمیم نگیرید این استان مصافت پهناوریش مشکل نداره
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 0
      حق مردم سیستان و بلوچستان داشتن تمام امکانات است واقعا دولت در حق مردمان این منطقه کوتاهی کرده
    • درد بی درمان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 0
      حاجی جان اونی که نیسان داره ،درسته شبی یک تومن درآمد داره،فرض کنیم هر روز بره (که محال هستش) میشه ماهی سی تومن ،با توجه به مسیرهای سخت و غیر قابل عبور عادی که میرن نصف فایده قشنگ رو ماشین خرج میشه..در بهترین حالت ماهی پونزده میلیون واسشون میمونه..حالا شما قضاوت کن با تورم الان و خرج های الان..
    • ع IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 1
      حاج آقا از مسولین بخوایین یک چهارم هزینه ای که برای عراق شده را خرج کل سیستان وبلوچستان بکنند.نیاز به تقسیم نیست. برای تحصیل وبهداشت وابادانی روستاها وحتی شهرها اقدام کنید.امنیت هم تضمیین میشه
    • ترانزیت IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 0
      سلام.حاج آقا شما در زابل اول امنیت را درست کنید ۱ماه پیش در میدان قاعم زابل همه چیزم را دزدیدن جعبه های تریلی را خالی میکردن با سلاح منو تهدیدم کردند نه ۱۱۰ آمد نه کسی به دادم رسید من گریه میکردم اونا برام ضلم میکردند از بلوچ همچین انتظاری نداشتم همه رانندها از زابل خاطره زشت دارن شما این را درست کن
    • محمدپناهلو IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 2
      سلام.۲۷.۱۱پارسال از خوی به زابل بار مبل زدم ورودی زابل فلکه رستم توی ماشین هرچی داشتم دزدیدن سوختم را دزدیدن هرچقدر التماس کردم من زلزله زده ام شما دیگه چرا فقط از کامیونها دزدی میکنن خیلی بی رحم هستن نماز میخونن بعد نماز دزدی میکنن به ۱۱۰ زنگ زدم گفت دیگه این شهر نیا حاجی جان اینها را جمع کنید
    • امین IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 2
      زنده باد،بیرون کردن افغانیا وپاکستانیایی که به اسم بلوچ دارن از امکانات ایران استفاده میکنن
    • مسلم IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      خواسته تمام مردم تقسیم استان هست تا بودجه عادلانه تقسیم شود تا کار بیفتد دست خود بلوچ ها
    • معصومه زهرا راشکی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 1
      این استان اگه تقسیم بشه بدتر مردم کینه آیی میشن وآشوب درست میشه مردم بلوچ با تقسیم مخالفن لطفا شر درست نکنید
    • قدرت IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      تقسیم استان وکوچکتر شدن آن باعث رونق آن خواهد شدواز هزینه های رفت و آمد به مرکز استان جلوگیری خواهد شدویکی از دلا یا محرومیت این استان عزیز خود مردم این استان هست چراکه سر موضوع تقسیم استان توافق ندارند
    • سیستانی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 3
      چرا به فکر این افغانی های تو زابل نیستین جمعیت شون داره از ما پیشتر میشه از آب اینا مهم ترن
    • ابراهیم IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      دگر بارشوه دادن به.رئیسان قبلی مگه بی شناسنامه هم مانده.همه دواعش شناسنامه گرفتند وحالا مدعی.لعنت خدا بر مدیران طیف شناخته شده قبلی.
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 5
      شیخ الاسلام کیه دیگه؟اسمش چیه؟
    • محمدی US ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 0
      یه استان به چند قسمت نمیخواهد فقط کافیه سیستان جدا کنید بعد بلوچستان شمالی و بلوچستان جنوبی باشه همین سه قسمت کافیه مکران بلوچستان جز بلوچستان جنوبی بکنید
    • بلوچ IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 1
      فق زابل رو جدا کنید بقیه رو نمیخواد ما ب همین راضی هستیم تا جداکردنمون بسه دیگه بخشی از بلوچستانو دادید ب هرمزگان بخشی پاکستان بخشی ب افغانستان و بخشی هم کرمان دیگ چی میمونه ازش مدیریت شما همینه نمیشه کاریش کرد اگ زابلی ها راضی نیستن جداش کنید تا جدا بودجه بگیرع و ب فکر تجزیه بلوچستان نباشن
    • محمد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 1
      هر چقدر تقسيم خراسان مؤثر بود تقسيم سيستان بلوجستانم توجيح داره ، منفعتي نداره جز قوم گرايي و فتنه ، دست بكشين از سياست نابه جا ...
    • فرسته IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 7
      تقسیم استان از نان شب هم واجب تره
    • حسن تتیان IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      5 4
      بنده خودم بلوچ اصیل ازمنطقه تنب قدیم هستم اجدادم بامهاجرت به اطراف بندرعباس نودونه درصدافکارکگوعقایدشان بااهلبیت رسول ص وصل شده.ازکبروخودپرستی بیزاراماپیروحق ونترس راه حل محرومیت استان تقسیم آنست جهت رفع معظل قاچاق وسوءاستفاده امثال عبدلحمیدخودنماباتعدادزنان،اسکورت ونمایش مسجدش.والله به نفع ملت هست
    • گنجعلی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 7
      خدا حفظ کنه حاج آقای عزیزی رو. پیشرفت این استان و آینده اش به تقسیم اون بستگی داره و هر کس مخالفت کنه دوستدار مردم این استان نیست
    • گل نیلوفر IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 2
      سلام ، امیدوارم با تقسیم استان بافت سیستان حفظ بشه و مردم این منطقه از مظلومیت و محرومیت خارج بشن
    • ابوبکر اسماعیل زهی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 4
      اگر قرار باشه تقسیم بشه باید دو قسمت بشه، زابل و مکران مکران هم باید با اجازه حضرت مولانا عبدالرحمن ملازهی باشه پقط نه شخص دیگه ای
    • فاطمه IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      3 1
      سلام لطفأ اجازه بدین در مورد سیستان خود مردم سیستان نظر بدن حاج آقا عزیزی بعنوان نماینده هزاران سیستانی صحبت کردن هر کسی که شعور داشته باشه و توی سیستانزن‌گی کرده باشه حق نظر درمورد سیستان و مشکلاتش رو داره استانداری که میگه برید باغ موز بکارید و انبه یعنی هیچی از سیستان نمیدونه اون فقط بلوچستان رفته
    • فاطمه IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      3 1
      سیستان باید جدا بشه تا مسئولش آب شرب اینجا رو بخوره و بعد در مورد سیستان نظر بده خاک و طوفان اینجا رو بچش ببینه بعد نظر بده تمام بدبختی های مردم صف نون صف آب صف گاز روببینه بعد نظر بده اگه سیستانی ها جایی سمت گرفتن هم اونجا از بدبختی از سیستان فرار کردن ورفتن بیاین یک روز توی طوفان باشید بعدحرف بزنی
    • فاطمه IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      3 1
      با صحبتای بعضیا قشنگ مشخص شد منافع سیستان کجا میره که این همه صداشون بلند شد و مخالف این طرح شدن آقایونم که بودجه ادارات سیستان هدیه انتخاباتی آقای روحانی به اونا شد خب مشخصه خیلیا خوششون نمیاد منافع شون کم بشه
    • سمیه IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      3 7
      درود بر شما جداشدن سیستان کمک بزرگی است شاید مسولین را بیدار کند و مردم مظلوم سیستان نجات پیدا کنند.
    • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 4
      انشالله بزودی سیستان استان بشه. کاری به اقوام دیگه نداریم. بعضی ها هیچ وقت عاقل نمیشن
    • محمد زابلی RO ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      4 0
      چرا شناسنامه ندن توبح استغفرالله سجده خدا میکنید باید دلسوز باشید چقدر فقیر کارگر هست؟
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 4
      مولوی پاکستانی نیست شماها افغانستانی هستین
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 4
      مولوی پاکستانی نیست شماروچکاربه تقسیم بلوچستان شماکه ازافغانستان تقسیم شدید
    • بلوچستان IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      4 2
      هر چه زودتر این استان تقسیم شود بهتر است ، بیشتر به نفع بلوچ‌ها است
    • محمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      3 0
      ۶۰۰۰ سال از شهر سوخته سیستان و بلوچستان می کذرد درس نگرفتن، دوباره سوختند.
    • محسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      1 1
      به یه شرط قبول میکنیم .فقط سیستان ازبلوچستان جدابشه وهمه ی سیستانی هاکه دربلوچستان هستندوکارمندهستن جمع کنن برن ازشهرمابخداکاربرای مابلوچ هازیادمیشه بریدهمون زابل خودتون برای استان ماشماتصمیم نگیرید
    • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      0 1
      دمت گرم
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      به داد مردم سیستان برسید مردمش دارن نابود می‌شوند از نظر بی آی گرد وخاک وغیره مسوولین کشور به داد مردم فهیم این خطه برسن ممنون
    • حس IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 1
      اتباع افغانی داخل ایران واجب ترند شناسنامه میخواهند
    • رضا IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      خدا نگذرد از آنانی که چوب‌لای چرخ آبادانی این مناطق میگزارندآنهم برای منافع دنیایی
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 1
      شما ها فکری به حاله اخراج افغانیها بکنید اون موقع سیستان و بلوچستان و کل ایران وضعیتش خوب میشه
    • محمودبلوچ RU ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      1 4
      استان بلوچستان شامل سیستان زمین مکران زمین سرحد زمین رودبارزمین وگیاوان زمین میباشد که بزرگترین استان تحت اشغال ایران هست وبارهاتجزیه شده وبه استان های خراسانوکرمان وهرمزگان الحاق شده متاسفانه محرومیت وفقروتبعیص وعقب ماندگی و وضعیت معیشت منطقه های تجزیه شده از بلوچستان از خود استان بلوچستان بدتره