۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴

مدیرکل امور عشایری اردبیل:

۵۰ درصد عشایر اردبیل ترک دامداری کردند

۵۰ درصد عشایر اردبیل ترک دامداری کردند

اردبیل- مدیر کل امور عشایری استان اردبیل گفت: سال قبل ۳۰ درصد امسال نیز ۲۰ درصد از عشایر استان اردبیل ترک دامداری کرده اند که نیمی از جمعیت عشایری اردبیل را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حاتم طهماس پور ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران در اردبیل با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: جامعه عشایری اردبیل در ایام هشت سال دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های نبرد دین خود را به این نظام ادا کرده و شهدای پاک طینت فراوانی را تقدیم ایران اسلامی کردند.

وی با اشاره به تقدیر نمادین امور عشایری استان اردبیل از خانواده‌های شهدای عشایر در شمال و جنوب استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار این مراسمات تجلیل گروهان عشایری استان اردبیل با حضور در رژه ۳۱ شهریورماه در تهران آمادگی دفاعی و رزمی خود را به نمایش گذاشتند.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از آغاز کوچ عشایر از اول تا ۱۰ مهرماه از ییلاقات به سمت قشلاقات خبر داد و بیان کرد: در تعیین زمان کوچ عشایر چند شاخص در نظر گرفته می‌شود که مهمترین آنها دانش بومی جامعه عشایر، بررسی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی و وجود شرایط مناسب آب و هوایی و اقلیمی است که امسال تصمیم گرفتیم زمان کوچ عشایر از ابتدای مهرماه باشد.

طهماس پور با بیان اینکه در برخی از قشلاقات به دلیل از بین رفتن میان بندها و امکانات کوچ عشایر کوچرو در کنار جاده‌ها اسکان موقت یافته اند، گفت: در جلسه‌ای که در استانداری اردبیل برگزار شد ۱۶ بند در راستای ساماندهی کوچ عشایر تدوین شد که براساس این بندها به صورت متمرکز و در اطراف اردبیل و مشگین شهر کوچ عشایر تدارک دیده شد.

وی با ابراز تأسف از ترک دامداری توسط خانواده‌های عشایری تصریح کرد: سال گشته ۳۰ درصد از عشایر ترک دامداری کردند که امسال نیز با پیش بینی‌های انجام شده طبق سرشماری‌های دامپزشکی و نهادهای ذیربط ۲۰ درصد ترک دامداری را از سوی عشایر شاهد هستیم که نیمی از جمعیت عشایری استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: سال گذشته برای ۱۳ هزار خانوار عشایری دفترچه صادر شده بود که امسال این رقم به ۹ هزار و ۴۵۸ خانوار کاهش یافته که این اقدام با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ضربه‌ای مهلک به تولید است.

طهماس پور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا ۶ سال آینده ییلاقات ما خالی از عشایر و دام شود، گفت: این امر به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه ای است که عشایر ما از آن محروم هستند و روزبه روز استقبال خانواده‌های عشایری از شکل زندگی کوچرو کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد عشایر اقدام به فروش مراتع خود کرده اند که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع شده و خطرات جدی زیست محیطی و منابع طبیعی این مناطق را تهدید می‌کند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از برگزاری مراسم روز روستا و عشایر با حضور استاندار اردبیل و برگزاری نمایشگاه روستا و عشایر در مصلی تهران خبر داد و گفت: از جامعه عشایر استان اردبیل نیز سه نفر در حوزه ساخت و طراحی آلاچیق، بوم گردی و گیاهان دارویی و صنایع دستی برای حضور در این نمایشگاه معرفی شده اند.

طهماس پور گفت: در هفته روستا و عشایر در اردبیل پروژه‌های متعددی به بهره برداری می‌رسد که شاخص ترین این پروژه‌ها مجتمع آبرسانی آج ائشمه است که آب ییلاقات سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز را تأمین می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: در این هفته شاهد افتتاح شن ریزی قشلاق قاتریوران و موزوکلو به جللو با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان خواهیم بود که در حوزه شهرستان اصلاندوز و در ۶ کیلومتر اجرایی شده است.

کد خبر 5899056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha