۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۱

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران اعلام کرد؛

کنترل جدی پلتفرم‌های دخیل در بازار مسکن

کنترل جدی پلتفرم‌های دخیل در بازار مسکن

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: افراد بدون هیچ‌گونه تخصص با یک گوشی همراه هوشمند در فضای مجازی و پلتفرم‌ها به بازار مسکن ورود می‌کنند که دراز مدت تبعات مخربی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در رابطه با کسب‌وکارهایی که در تعیین قیمت مسکن فعالیت می‌کنند دو پلتفرم را شناسایی شدند که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی دستگاه‌های مربوطه شناسایی کردند و برای آخرین بار اخطار جدی به این دو پلتفرم داده شد.

مشاورین املاک بالاترین درخواست برای گرفتن مجوز را دارند که مسئله‌ای مورد بررسی است. این پلتفرم‌ها باید تا ابتدای مهر به درگاهی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده متصل شوند و در غیر این صورت اعمال قانون می‌شوند و باید ضوابطی تعیین شود تا افراد متخصص وارد این حوزه شوند.

در خصوص فعالت پلتفرم‌های که در تعیین قیمت مسکن دخیل هستند با داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه پلتفرم‌های خانه‌یابی باید حذف یا بازرسی شوند، گفت: امروز بیش‌از ۱۲۵ میلیون گوشی هوشمند همراه در دست عموم مردم وجود دارد و فردی بدون هیچ‌گونه مجوز یا تخصصی اجازه در فضای مجازی و برخی اپلیکیشن‌های خانه‌یاب، مسکن خرید و فروش یا رهن و اجاره می‌کنند که موجب تشدید در تقاضای مصرفی بازار مسکن می‌شود.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: البته موضوع مسکن در کشور مهم است زیرا مصرف‌کننده مردم هستند و هرگونه پلتفرمی که موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن شود، مضر خواهد بود و قطعاً دراز مدت نیز تبعات جدی در بازار مسکن در پی خواهد داشت. اکو سیستم بازار تجارت متفاوت با سال‌های اخیر شده است و فضای مجازی نیز هم‌اکنون قسمتی زندگی عموم را به خود درگیر کرده است و باید بدانیم اگر این اکوسیستم در حال حاضر کنترل نشود و بر اساس چهارچوب و مقررات پیش‌نرود، خطرات جدی بازار مسکن را تهدید خواهد کرد.

وی گفت: اپلیکیشن‌هایی در بازار مسکن فعالیت می‌کنند باید از سوی دستگاه‌های مربوطه کنترل و رصد شوند و در راستای خدمت‌رسانی به مصرف کننده واقعی قرار بگیرد و قطعاً نباید اجازه دهیم این نرم‌افزارهای که با زندگی مردم گره خورده بخواهند تداخلی ایجاد کنند و موجب آشفتگی در بازار مسکن می‌شود زیرا بازار مسکن را رقابتی جلوه می‌دهند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه آیا مشاورین املاک قیمت واحدهای مسکونی را افزایش می‌دهند یا خیر، گفت: طبق بررسی‌ها مشاورین املاک قیمت‌ها در بازار افزایش نمی‌دهند و قطعاً بازار مسکن تأثیرپذیری از این افراد نخواهد داشت و باید مشکل افزایش قیمت مسکن را در بازارهای دیگر پیگیر باشیم و فضای نرم‌افزارهای خانه‌یاب بی نظم و قانون اداره می‌شود و اکثر مشکلات حوزه مسکن از این بستر رخ می‌دهد و اگر فردی در چنین فضاهایی فعالیت دارد باید مجوزهای لازم را اخذ کند.

این مسئول بحران مسکن در بازار فعلی را ورود اپلیکیشن‌ها دانست و گفت: بحران مسکن در بازار فعلی ورود پلتفرم‌های خانه‌یاب است و این افراد جز دلالان و سوداگران این حوزه محسوب می‌شوند.

کد خبر 5901312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha