۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان:

۲۵ درصد از سموم کشور در گلستان تولید می شود

۲۵ درصد از سموم کشور در گلستان تولید می شود

گرگان-مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از تولید ۲۵ درصد سموم کشور در گلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، درویشعلی حسن زاده، صبح پنجشنبه در هفتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه صنعت استان گلستان قریب به هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی است که از این میزان ۸۹ درصد واحدهای صنعتی زیر ۵۰ نفر کارگر دارند.

وی با اشاره به اینکه هشت درصد واحدهای صنعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر نیرو شاغل دارند، افزود: ۳ درصد از واحدهای صنعتی استان بالای ۱۵۰ نفر شاغل دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: در بخش صنعت ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۵۱ درصد آنها در واحدهای صنعتی که زیر ۵۰ نفر شاغل دارند و ۲۳ درصد دیگر در واحدهای بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر شاغل دارند مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۲۵.۳ درصد شاغلین بخش صنعت استان واحدهای هستند که بالای ۱۵۰ نفر کارگر دارند که این موضوع می‌طلبد توجه ویژه ای به حوزه صنعت استان صورت گیرد.

حسن زاده اظهار کرد: در بخش اصناف قریب به ۸۰ هزار واحد صنفی در استان مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش معدن قریب به ۶۵ پروانه بهره برداری داریم که در سه عمده ماده معدنی استان شامل ذغال سنگ، ید و صدف کوهی است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به اقداماتی که در دوران دولت سیزدهم صورت گرفت، گفت: طی دو سال گذشته ۸۷ واحد صنعتی راکد با اشتغال هزار و ۱۰۰ در سطح استان احیا شد.

وی اظهار کرد: در ۶ ماه ابتدای امسال ۲۵ واحد راکد صنعتی با اشتغال ۴۲۰ نفر احیا شد و در چرخه تولید در حال خدمت هستند.

حسن زاده در خصوص حوزه صدور پروانه‌های بهره برداری، افزود: طی دو سال گذشته ۲۶۰ پروانه بهره برداری با اشتغال بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ نفر صادر شد و واحدهای صنعتی مشغول فعالیت شدند.

وی همچنین در خصوص حوزه اشتغال اظهار کرد: از دو سال گذشته تا پایان شهریور امسال ۲۵ هزار نفر در سامانه رصد برای شغل ثبت نام کردند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به حوزه وصول حقوق دولتی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۶.۷ میلیارد تومان حقوق دولتی وصول شد که این رقم در سال گذشته به ۳۲ میلیارد تومان و در ۶ ماه نخست امسال به ۱۲.۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از سموم کشور در گلستان در حال تولید است، افزود: این تولید نه تنها نقش اساسی در کشاورزی دارد بلکه در راستای زنجیره امنیت غذایی کشور هم نقش مؤثری بر عهده دارد.

حسن زاده اظهار کرد: سهم استان گلستان در حوزه تولید در بخش خوراک دام و طیور ۱۰ درصد، استخراج ذغال سنگ ۱۵ درصد، ام دی اف ۳۰ درصد، روغن کشی ۱۵ درصد و لبنیات ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان تنها استانی هست که در کشور می‌تواند ید را استخراج کند و ایران جزو ۶ کشور دنیا است که می‌تواند ید تولید کند، خاطرنشان کرد: این ماده مهم و حیاتی علاوه بر اینکه نیاز داخل را تأمین می‌کند بخشی هم در حال صادرات است.

کد خبر 5903258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha