۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸

مهر از چهارمحال و بختیاری گزارش می‌دهد؛

فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

شهرکرد-چهارمحال و بختیاری قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی است که در صورت تکمیل زنجیره ارزش این محصولات، شاهد رونق در بخش تولید و اشتغال خواهیم بود، اما وضعیت در فرآوری و صادرات ضعیف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: چهارمحال و بختیاری قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، بخش کشاورزی این استان یکی از بخش‌های پیشران در اقتصاد استان است، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان طبق آمار اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی ۲۵۰ هکتار بوده که سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول در این استان توسط ۹۰ هزار بهره‌بردار تولید می‌شود.

چهارمحال و بختیاری در تولید بادام و ماهیان سردآبی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اما به‌غیر از آبزیان زنجیره ارزش هیچ‌کدام از محصولات کشاورزی در این استان تکمیل نشده است.

تکمیل نشدن زنجیره ارزش محصولات کشاورزی بدین معنا است که عایدی تولید محصولات در نهایت در جیب دلالان و بازرگانانی سرازیر می‌شود که هیچ زحمتی در فرآیند تولید ندارند و در نهایت پس از برداشت محصول و زمان رسیدن به سود، خستگی در تن کشاورز می‌ماند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی مهم‌ترین بخش در فرآیند تکمیل زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که متأسفانه در سال‌های اخیر باوجود اقدامات بسیار در راه‌اندازی واحدهای فرآوری، هنوز پای چهارمحال و بختیاری در این حوزه می‌لنگد.

چهارمحال و بختیاری به سرزمین رودهای خروشان معرف است، بنابراین آبزی‌پروری و باغداری جزو مزیت‌های این استان محسوب می‌شود، اما اگر نتوانیم زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را تکمیل کنیم، باید به مرور شاهد خروج بهره‌برداران این حوزه و کاهش تولید باشیم.

سالانه حدود ۲۵ هزار تن بادام و نزدیک به ۳۰ هزار تن ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، خوشبختانه زنجیره ارزش شیلات در این استان تکمیل شده است، اما در حوزه بادام هنوز وعده‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش این محصول پابرجاست.

فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

ارزش ریالی زنجیره شیلات استان ۱۰ هزار میلیارد تومان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان رتبه اول تولید آبزیان و ماهی‌های سردابی و بادام در کشور به خود اختصاص داده است، می‌گوید: ماهیان سردابی تولیدی در استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و.... صادر می‌شود.

حسین برزگر با اشاره به اینکه ارزش ریالی زنجیره شیلات استان ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته ۵۰۰ تن ماهی از استان به خارج از کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه به غیر از تولید تن ماهی کار خاصی در حوزه فرآوری ماهی در کشور نشده است، خاطرنشان کرد: ۱۱ کارخانه بسته‌بندی و فرآوری ماهی در این استان در حال فعالیت است.

برزگر با بیان اینکه با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد میگو و ۴۰ درصد آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، یادآور شد: ۴۰۰ مزرعه فعال پرورش ماهی در استان وجود دارد که میزان تولید آن‌ها ۲۵ هزار تن در سال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه سطح زیر کشت بادام در چهارمحال و بختیاری ۲۰ هزار هکتار است، اظهار داشت: امسال تولید بادام در این استان به ۲۵ هزار تن رسیده که ۶۵ درصد بادام تولیدی استان مامایی است و در سال بین ۲ تا ۵ هزار تن مغز بادام از استان صادر می‌شود.

در فرآوری و فروش محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در وضعیت بسیار ضعیف قرار داریم

راهبر زنجیره ارزش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زنجیره ارزش بادام به‌عنوان یک زنجیره ملی مطرح شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی گردش مالی صادرات بادام در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵ میلیارد دلار است.

آل‌ابراهیم با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل ویژگی‌های خاص می‌تواند کانون عملیاتی زنجیره ارزش ملی بادام باشد، عنوان کرد: قوی‌ترین ژنوم بادام که همان بادام مامایی است در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک تخصصی بادام فعال می‌شوند، خاطرنشان کرد: این شهرک جایگاه جهانی خواهد داشت.

راهبر زنجیره ارزش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه زنجیره ارزش محصولات رتبه استان در تولید، صادرات و سطح زیر کشت را افزایش می‌دهد، گفت: زنجیره‌های راهبری استان به مدیریت مسنجم و یکپارچه تولید و صادرات کمک می‌کند.

آل‌ابراهیم افزود: در بحث تولید و تأمین مواد اولیه محصولات کشاورزی در وضعیت متوسط قرار داریم، در بحث تحقیق و توسعه ضعیف هستیم و در فرآوری و فروش محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در وضعیت بسیار ضعیف قرار داریم.

وی بیان کرد: بیش‌ترین میزان ارزش افزوده در زنجیره ارزش مربوط به تحقیق تا فرآوری است که حدود ۷۰ درصد برآورد می‌شود، حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش فرآوری محصولات کشاورزی سالانه از در چهارمحال و بختیاری هدر می‌رود.

راهبر زنجیره ارزش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: حداقل ۲۰ محصول فرآوری در حوزه بادام وجود دارد که در حال حاضر در استان در حوزه مغز بادام و پوست آن فعالیت داریم، با توجه به ظرفیت استان و با راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام می‌توان این حوزه را به طور کامل فعال کرد.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل بر سر راه تکمیل زنجیره ارزش محصولات مدیریت جزیره‌ای است، یادآور شد: باید عملیات مردمی شود، نیاز به یک رهبر برای هماهنگ کردن مسائل داریم.

زنجیره ارزش شیلات در این استان توسط بخش خصوصی و بدون استفاده از تسهیلات دولتی تکمیل شد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه این استان قطب تولید ماهیان سردآبی در کشور است، اظهار کرد: پس از تلاش‌های ۱۲ ساله تولیدکنندگان و صنایع استان، زنجیره‌های ارزش اقتصادی آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تشکیل شد، در حال حاضر تولید، بسته‌بندی و صادرات این محصول در استان انجام می‌شود.

امین مالکی افزود: ۸۵ درصد خوراک آبزیان کشور در این استان تولید و به کل کشور عرضه می‌شود، بزرگترین واحدهای تولید خوراک آبزیان در این استان مستقر هستند، همچنین اولین و بزرگترین زنجیره ارزش اقتصادی آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تخم چش زده قزل‌آلا تماماً از خارج از کشور وارد می‌شد، عنوان کرد: اکنون ۸۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلای مورد نیاز استان در واحدهای تکثیر استان تولید می‌شود.

مالکی تاکید کرد: بهترین مزارع پرورش ماهی کشور در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تمامی مزارع فعال و در حال مکانیزه شدن هستند.

فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

۲۵ هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری تولید شد

نماینده انجمن بادام چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص تکمیل زنجیره ارزش محصول بادام در کشور، اظهار کرد: این استان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بادام در کشور محسوب می‌شود، عمده بادام تولیدی در این استان به کشور هند صادر می‌شود، اما مصرف‌کننده نهایی بادام کشور آمریکا است.

مرتضی درخشان افزود: سطح زیر کشت بادام در این استان ۳۰ هکتار و میزان تولید ۲۵ هزار تن در سال‌جاری برآورد شده است، این محصول ارزش غذایی بالایی دارد و در صورت رفع مشکلات حوزه تولید و صادرات می‌تواند علاوه بر اشتغال، درآمد بالایی نیز داشته باشد، اکنون صادرکنندگان بادام با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه هستند.

وی با اشاره به قیمت‌گذاری محصول بادام در سال‌های اخیر، توضیح داد: قیمت بادام صادراتی در سال‌های گذشته ۳۳ دلار بود، اما اکنون بادام صادراتی با قیمت ۱۲ الی ۱۴ دلار معامله می‌شود، باید در قیمت‌گذاری بادام تجدیدنظر شود.

درخشان بیان کرد: انبار یکی از نیازهای باغداران است، اما برای احداث یک انبار در باغ نیازمند تغییر کاربری هستیم، اما عموماً با تغییر اراضی مخالفت می‌شود، بنابراین درخواست باغداران در حوزه بادام تسهیل این روند است.

نماینده انجمن بادام چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی باغات در فصل زمستان نیازمند تأمین برق برای دستگاه‌های مورد نیاز هستیم.

فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف است

به گزارش خبرنگار مهر، قطعاً تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی در استان توسط بخش خصوصی به راحتی امکانپذیر است و بخش دولتی بدون همکاری بخش خصوصی توانایی انجام این کار را ندارد.

اگر بتوانیم زنجیره ارزش محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری را از تولید تا صادرات به‌طور کامل انجام دهیم، قطعاً اقتصاد بیمار این استان جان تازه‌ای خواهد گرفت، بهره‌برداران می‌توانند با خیال آسوده تولید داشته باشند و نگران بازاریابی و فروش محصول خود نیز نباشند.

همه بر این امر واقف هستیم که تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی در استان یک امر کاملاً ضروری و اولویت‌دار است، تکمیل زنجیره ارزش شیلات در این استان نشان داد که این استان قابلیت خوبی در این حوزه دارد و به‌نظر می‌رسد پس از شیلات، اکنون نوبت محصول بادام است تا جایگاه واقعی خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.

کد خبر 5905621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha