۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷

معاف در نشست تخصصی بررسی تحقق سند توسعه قرآنی:

تلقی مردم از وقف را باید اصلاح کنیم

تلقی مردم از وقف را باید اصلاح کنیم

معاف گفت: ذهنیت مردم از واقعیت بسیار مهمتر است. تلقی از صدقه یک امر خرد است اما وقف یک امر کلان است که به سختی انجام می‌شود.وقف مشارکتی به گفتمان سازی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی بررسی نحوه مشارکت و هم افزایی برای تحقق سند توسعه وقف قرآنی کشور که صبح امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: سند توسعه وقف قرآن بحثی فرامتنی و بین موضوعی است. این اسناد باید عمل شود. مشکلی که ما در کشور داریم تورم اسنادی است. سندهایی که نوشته شده عمل نمی‌شود. بنابراین ما نیاز به سندهای اجرایی و انضمامی و عملیاتی داریم.

وی با اشاره به اینکه سند تحول وقف متن خوبی دارد ولی باید گفتگوی خوبی درباره آن داشته باشیم، اظهار داشت: در شش موضوع وقف قرآنی باید مورد توجه قرار بگیرد. ضلع اول شرعیات است. به این عنوان که حفظ اصل مال است که مباحث شرعی دارد و در ساختارها پیش بینی شده است.وقف مشارکتی مباحث شرعی جدی دارد که در جای خودش اهل فن باید آن را حل کنند.

معاف ادامه داد: ضلع دوم مردم هستند که باید در وقف به آن بسیار توجه کرد تا معضل وقف حل شود.مسجد هیأت و بسیج تماماً مردمی هستند. باید ساختار مردمی ارائه کرد. متأسفانه کار مردمی جامع صورت نمی‌گیرد. کار مردمی که گفته می‌شود یعنی فرآیندی که با مدل‌های تکنوکراتیک و سازمان‌های دولتی و فرهنگی کار راه نمی‌افتاد.

وی افزود: وقتی مردم به میدان می‌آیند کار طور دیگری رقم می‌خورد سوال محوری ما این است که پول مردم چگونه در راه قرآن مصرف شود؟ اینکه چگونه امور قرآنی توسعه پیدا می‌کند باید بررسی شود.این را باید بشکافیم که چطور عملیاتی می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ضلع سوم گفتمان سازی است، بیان داشت: تلقی واقف از وقف چیست؟ فعالیت رسانه‌ای از وقف عقب است. تلقی‌ای که از وقف و واقف وجود دارد بسیار متفاوت است. تلقی از وقف با تلقی از صدقه متفاوت است. ذهنیت مردم از واقعیت بسیار مهمتر است. تلقی از صدقه یک امر خرد است اما وقف یک امر کلان است که به سختی انجام می‌شود.وقف مشارکتی به گفتمان سازی کمک می‌کند.تلقی‌ها از انفاق، وقف، صدقه نیاز به اصلاح دارد.

وی بیان داشت: ضلع بعدی تلقی از قرآن است. تلقی از قرآن مال گذشته است و آن تلقی‌ای که مقصود امامین انقلاب بوده هنوز ظهور و بروز پیدا نکرده است. در وقف هم همین امر خودش را نشان می‌دهد.

معاف با بیان اینکه ضلع بعد نظام اقتصادی است، گفت: بخش شفاف سازی و مولد سازی در حوزه اقتصادی بسیار مهم است. رسانه هدفش این است که اعتماد مردم از حوزه وقف را بزند. شفافیت به معنای درستش که متأسفانه این شفافیت در جمهوری اسلامی به یک بازی رسانه‌ای تبدیل شده است، بسیار مورد تاکید است.

وی گفت: ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه ای که در سند هم تبیین شده است یکی دیگر از اتفاقاتی است که مورد توجه است. ایجاد ارزش افزوده بسیار مهم است.

معاون قرآن و عترت ادامه داد: ضلع ششم ضلع ساختارهایی است که در این سند دیده شده است. این اضلاع قابل بسط و طرح است و روی هر کدام از این اضلاع می‌توان بحث کرد.

وی در پایان گفت: در حوزه ورود پول بابرکت مردم به حوزه فعالیت‌های قرآنی بسیار عقبیم. نسبت به دنیای اسلام و نسبت به آنچه که باید انجام دهیم باید بیشتر تلاش کنیم.

کد خبر 5905762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha