۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸

سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل تاکید کرد؛

مأموریت سنگین دامپزشکی در کنترل ۸۳۲ بیماری مشترک انسان و دام

مأموریت سنگین دامپزشکی در کنترل ۸۳۲ بیماری مشترک انسان و دام

اردبیل- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دامپزشکی مسئولیتی خطیر در حفظ سلامت افراد جامعه دارد و باید به کنترل ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و دام اهتمامی جدی داشته باشد.

نوبخت اژدری در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هفته دامپزشکی فرصتی مناسب است تا ما قدردان تلاش و همت جامعه دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت عمومی جامعه و تأمین امنیت غذایی پایدار باشیم که در این باب مجاهدانه و خاموش تلاشی جدی و مؤثر انجام می‌دهند.

وی تولید چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را در استان اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: در بخش دامپروری تولید ۳۴۵ هزار تن انواع محصولات لبنی و مواد خام دامی را شاهد هستیم که از این لحاظ استان اردبیل جایگاه ممتازی را در کشور دارد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل فعالیت یک‌هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی را اعم از دامداری و مرغداری صنعتی و سنتی یادآور شد و گفت: عمده کشتارها در کشتارگاه صنعتی و با آخرین تکنولوژی‌ها انجام می‌شود و با نظارت دامپزشکی سالم‌ترین و کیفی‌ترین محصولات خام دامی روانه بازار می‌شود.

اژدری افزود: در تولید زنبور عسل استان اردبیل جز سه استان برتر کشور است که ۴۶۶ هزار کلنی توسط زنبورداران مورد مراقبت و نگهداری قرار می‌گیرد.

وی حفظ سرمایه‌های ملی را با تولید محصولات بهداشتی در حوزه دام و طیور و حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه یادآور شد و خاطرنشان کرد: مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام از دیگر برنامه‌های دامپزشکی است که در دنیا از بین یک‌هزار و ۷۰۰ بیماری، ۸۳۲ نوع آن مشترک بین انسان و دام است.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی از طریق انتقال ویروس حیوان به انسان رخ می‌دهد و در این بخش ۲۵ درصد تلفات با شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان رخ می‌دهد.

وی تلاش دامپزشکی را در تأمین سلامت عمومی و امنیت غذایی یادآور شد و بیان کرد: در این حوزه حفظ سلامت عمومی با تلاش و پیگیری جامعه دامپزشکی بسیار مهم و اساسی است و با توجه به همسایگی با ۱۵ کشور دنیا، باید مدیریت بهداشت خود را ارتقا دهیم تا ضعف این کشورها تأثیری بر تولید محصولات، صادرات و واردات آن نداشته باشد.

اژدری از کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی در بین جمعیت دامی استان با تلاش دامپزشکی خبر داد و یادآور شد: در کنار همه این اقدامات و فعالیت‌های گسترده، دامپزشکی نسبت به صدور گواهی سلامت محصولات برای صادرات این محصولات به ۱۸۰ کشور دنیا اقدامات مؤثری را انجام می‌دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حالی که سوءتغذیه و بروز برخی بیماری‌ها جان میلیاردها انسان را به مخاطره انداخته اما در کشورمان با تولید غذای سالم و عرضه آن به بازار شرایط مطلوب‌تری را شاهد هستیم.

کد خبر 5908292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha