۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مطرح کرد؛

تلخ و شیرین آمارهای محیط زیست/از تجهیز محیط بان تا دستگیری متخلف

تلخ و شیرین آمارهای محیط زیست/از تجهیز محیط بان تا دستگیری متخلف

بیرجند- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه تجهیز محیط بانان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم دستگیری ۴۴۵ نفر متخلف شکار و صید در استان دستگیر شدند.

 اسدالله حاتمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۳.۱ درصد از خاک خراسان جنوبی شامل دو میلیون و ۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شوند که شامل سه پناهگاه حیات وحش، هفت منطقه حفاظت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰۰ گونه خزنده، سه گونه دو زیست و بیش از هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده است که نشان از تنوع زیستی در استان دارد.

اختصاص شش میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان در حوزه محیط زیست طبیعی

حاتمی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شش میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان جهت اجرای برنامه‌های حفاظت گونه‌های جانوری در معرض تهدید و خطر، آبرسانی و تغذیه وحوش، بانک ژن گونه‌های جانوری، پایش مناطق تحت مدیریت، اجرای برنامه سرشماری سالانه حیات وحش، تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و … اختصاص داده شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم دستگیری ۴۴۵ نفر متخلف شکار و صید، کشف و ضبط ۶۰۵ مورد لاشه پرندگان و پستانداران از متخلفان، کشف و ضبط ۶۶ قبضه سلاح غیرمجاز و ۱۹۶ قبضه سلاح مجاز که استفاده غیر مجاز از آن شده را ضبط کردیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اختصاص مبلغ ۹ میلیارد ریال بابت خرید تجهیزات یگان در سال ۱۴۰۱، اختصاص مبلغ ۴۵ میلیون ریال بابت تجهیزات انفرادی محیط بانان در سال گذشته، اختصاص ۳۶ دستگاه موتور ریل ۲۵۰ نامی در سال ۱۴۰۰ را داشتیم.

وی افزود: همچنین معرفی چهار پروژه عمرانی با اعتبار معادل ۳۶.۵ میلیارد تومان و دو پروژه اصلاح مرز مناطق حفاظت شده در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور و تأمین اعتبار آن از سازمان متبوع و انعکاس به مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه کشور و استانداری را داشتیم.

افزایش سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: همچنین افزایش ۲۵ هزار و ۱۸۰ هکتار سطح مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان طی دو سال اخیر صورت گرفت.

حاتمی اظهار کرد: دو میلیارد و ۵۹ میلیون تومان جهت تکمیل، تجهیز و به روز رسانی ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در خراسان جنوبی طی دو سال گذشته اختصاص داده شد و همچنین پاسخگویی به بالغ بر هزار و ۲۰۰ استعلام در زمینه استقرار واحدهای صنعتی و خدماتی خراسان جنوبی را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی از ایستگاه‌های سنجش کیفی بی بهره هستند، بیان کرد: همچنین در بازه زمانی بیان شده بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی و خدماتی خراسان جنوبی انجام گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما بحث آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت از محیط زیست است که در این راستا در طول دو سال گذشته اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای برنامه‌های آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش، بینش و نگرش زیست محیطی جامعه و ارتقاء سطح مشارکت مردم صورت گرفت.

اجرای ۳۹۵ برنامه آموزشی محیط زیستی

حاتمی افزود: در این راستا و با هدف آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست بیش از ۳۹۵ برنامه آموزشی مختلف در قالب کارگاه و وبینار را در طی یک سال اخیر برای گروه‌های هدف چون دانش آموزان، دبیران، جوامع محلی روستاهای حاشیه مناطق، دهیاران و … داشته‌ایم.

وی گفت: اجرای برنامه آموزشی و فرهنگی محیط زیست برای دانش آموزان ۱۸ روستای محروم خراسان جنوبی، ایجاد خانه‌های محیط زیست، برگزاری دوره‌های آموزشی مشاغل سازگار با محیط زیست شامل سه دوره آموزشی پخل بافی و پرورش قارچ در سه روستای حاشیه تالاب کجی را داشتیم.

اعتباراتی برای مقابله با گرد و غبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: از سال ۹۶ تاسال ۱۴۰۰ از سوی ستاد ملی گرد و غبار اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در خراسان جنوبی در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص داده شد.

حاتمی یادآور شد: همچنین در سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به صورت اختصاصی به اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی جهت مقابله و پیشگیری با گرد و غبار اختصاص داده شد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این موضوع مصوب شد و در اقدامات در راستای هزینه کرد آن در حال انجام است.

کد خبر 5913700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha