۱ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲

امیرعبداللهیان درنشست خبری:

غزه، تبدیل به باتلاق قطعی برای صهیونیست‌ها در حمله زمینی خواهد شد

غزه، تبدیل به باتلاق قطعی برای صهیونیست‌ها در حمله زمینی خواهد شد

وزیر امور خارجه گفت: در صورت خطای استراتژیک صهیونیست‌ها و ورود به جنگ زمینی، غزه به یک باتلاق قطعی برای ارتش رژیم اشغالگر قدس تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه و پس از پایان اجلاس وزرای امور خارجه فرمت ۳+۳ که با موضوع بررسی تحولات قفقاز جنوبی در تهران برگزار شد، گفت: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعه در قفقاز جنوبی در روسیه و در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شد و دومین نشست و اولین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو را امروز در تهران برگزار کردیم.

وی افزود: امیدواریم در ادامه برگزاری این فرمت شاهد حضور سازنده و مفید کشور دوست گرجستان نیز باشیم. نشست بعدی را وزرا توافق کردند در ترکیه برگزار شود.

وزیر امور خارجه گفت: اینکه همزمان با بحران در غزه و همزمان با عملیات‌های نظامی و تجاوزات مستمر رژیم جعلی اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی در غزه، این اجلاس در تهران برگزار می‌شود، دو پیام مهم دارد. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزرای خارجه کشورها برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی و مشورت‌های دوجانبه در سطح وزرا و همچنین فرصت دیدار با رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی استفاده کردیم در خصوص یافتن راهکارهایی برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انسان دوستان تلاش کردیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است؛ از جمله در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی توجه دارد.

امیرعبداللهیان گفت: شعار و عنوان اجلاس امروز تمرکز داشت بر نوبت صلح همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی بود و گفتگوهای ما متمرکز بود بر متن اجلاس و متن بیانیه برای اینکه در آینده شاهد هیچ‌گونه تهدید و به کارگیری زبان زور در منطقه قفقاز جنوبی نباشیم، بود.

وی افزود: امیدوارم بعد از دوره بعدی اجلاس که در ترکیه برگزار می‌شود این نشست‌ها در باکو و ایروان استمرار پیدا کند.

وی با اشاره به کنار هم قرار گرفتن وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در این نشست، گفت: کنار هم قرار گرفتن وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در این نشست حاکی از حرکت به سمت صلح و دوستی این دو کشور است. ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر شاهد توافق صلح بین باکو و ایروان باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات فلسطین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب ارزش‌های انسانی، ارزش‌های ملی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین در مقابل پدیده شوم اشغالگری اسرائیل، موضع روشن و مشخصی داشته است. ما به حمایت‌های سیاسی، بین المللی و رسانه‌ای خود از مقاومت فلسطین و مقاومت در منطقه در مقابل پدیده اشغالگری قویاً ادامه خواهیم داد.

وی افزود: هیچ تعارفی نداریم که بگوییم رژیم صهیونیستی همچنان به عنوان اشغالگر شناخته می‌شود بر مبنای حقوق بین‌الملل تا زمانی که اشغال برطرف نشود قاعده سرزمین اشغالی بر این منطقه حاکم است و طبق حقوق بین‌الملل کسانی که سرزمینشان اشغال شده است، می‌توانند سلاح حمل کنند و برای دفاع از حقوق مشروع خود اسلحه دست بگیرند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: شاهد این هستیم برخی کشورهای غربی به ویژه با مدیریت ایالات متحده آمریکا تلاش دارند پدیده اشغالگری اسرائیل را کاملاً نادیده گیرند و درصدد محدود کردن مقابله با جنبش حماس و مقاومت فلسطین در منطقه هستند. در خصوص جلسه‌ای که دو روز گذشته در مصر برگزار شد، من شب گذشته با آقای الشکری همتای خودم در کشور مصر ارتباط داشتم و امروز نیز از زبان وزرای خارجه‌ای که در این اجلاس حضور داشتند، جزئیات بیشتری را دریافت کردیم و واقعاً مایه تأسف است که کشورهای غربی در این اجلاس شرکت کرده بودند حتی حاضر نمی‌شوند نسبت به حق مشروع مردم فلسطین کلمه و واژه‌ای در متن بیانیه اجلاس صحبت کنند، اما از طرف مقابل دنبال این هستند که مقاومت را محکوم کنند.

امیرعبداللهیان گفت: مقاومت واقعیتی در فلسطین و در منطقه است.

وی افزود: علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست، ولی تداوم کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان عرصه را بر نیروهای مقاومت و مردم منطقه تنگ کرده است. همچنان که شاهد هستیم برخی مواضع جنگ افروزان در منطقه مورد حمله قرار می‌گیرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما امیدواریم مجموعه اقداماتی که در قالب سازمان همکاری اسلامی در جده و پیام قوی این اجلاس منجر به این شود که شاهد توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و علیه ساکنان غزه و کرانه باختری باشیم.

وی افزود: اما مایلم بار دیگر تاکید کنم، امروز منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاق خارج از کنترلی در منطقه می‌تواند رخ دهد؛ لذا تا دیر نشده همه طرف‌های درگیر در این آتش افروزی به طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی را توصیه می‌کنیم و هشدار می‌دهیم نسبت به اینکه کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان را فوراً متوقف کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رهبران مقاومت تاکیدشان بر این است که ما آمادگی طولانی برای تداوم مبارزه در بخش نظامی با رژیم صهیونیستی داریم. لذا آنچه که مورد درخواستشان است این است که رژیم صهیونیستی عملیات بر روی غیرنظامیان متوقف کند. آن‌ها به صراحت گفتند ما مراکز نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهیم و آنها نیز اگر می‌توانند مقاومت را هدف قرار دهند و زنان و کودکان را هدف قرار ندهند.

وی در ادامه گفت: در نشست امروز یکی از موضوعات مهم در سخنرانی‌ها مربوط به تحولات در فلسطین به ویژه از سوی وزرای خارجه ترکیه و روسیه یود که مواضع قوی و دقیقی داشتند. در این چارچوب توقف فوری جنگ و توقف کشتار زنان و کودکان غیرنظامیان و ارسال فوری کمک‌های انسان دوستانه مورد تاکید قرار گرفت. ما به علی رغم اینکه رژیم نشانه اعلام همبستگی با ملت فلسطین در دو سوی سالن اجتماعات پرچم فلسطین را برافراشته قرار داده بودیم

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تبعات حمله زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی به غزه گفت: علی‌رغم اینکه رژیم اسرائیل تلاش دارد در خصوص احتمال حمله زمینی به غزه و به تعبیر او تمام کردن وضعیت در غزه با ورود نیروی زمینی مانور زیادی را دهد، اما بر اساس گفت‌وگوهایی که من در روزهای اخیر با برخی مقامات منطقه به ویژه مقامات مقاومت داشتم، رهبران مقاومت معتقد هستند که در صورت خطای استراتژیک صهیونیست‌ها و ورود به جنگ زمینی، غزه به یک باتلاق قطعی برای ارتش رژیم اشغالگر قدس تبدیل خواهد شد. این شعار و تحلیل نیست این تجربه قبلی و ارزیابی دقیق از وضعیت امروز مقاومت است.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکراتش با همتای مصری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه گفت: شب گذشته با وزیر خارجه مصر صحبت کردیم و بر ارسال کمک‌های فوری از طریق هلال احمر ایران به غزه تاکید شد. ما توافق کردیم کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در اسرع وقت با هماهنگی هلال احمر دو کشور و مجوزی که برای پروازهای اعزامی از ایران به سمت مصر انجام می‌شود به دست مردم غزه برسد. ما در یک مرحله هماهنگی لازم را به عمل آوردیم اما به دلیل اینکه به لحاظ لجستیک و ارسال کامیون‌ها به فرودگاه برای انتقال به رفح جهت فراهم کردن این حمل‌ونقل مشکلاتی وجود داشت، طرف مصری فرصتی از ما خواست و شب گذشته مشخصات اولین پرواز هلال احمر را اعلام کردیم و منتظر هستیم مقدمات انجام این کار هرچه زودتر انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ارتقا سطح روابط ایران و مصر نیز گفت: طبعاً گفتگوهایی که من در ۱۰ روز گذشته با وزیر خارجه مصر داشتم شمال توافق برای توسعه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و مصر نیز بوده است. شاید اگر این بحران در منطقه به وجود نیامده بود، ما شاهد یک پیشرفت خوب در مناسبات رسمی و دیپلماتیک دو کشور بودیم.

 

کد خبر 5920047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha